1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Kan niet opnemen

Discussie in 'Cisco 8455DVB (HDTV/PVR/VOD)' gestart door exroosje, 1 dec 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Tsja, zou me niks verbazen...

    Wijziging codering -> opnemen lukt niet meer.

    Opnemen kan weer -> maar opnamelijst oproepen lukt niet.

    Ben benieuwd of het alleen bij jou is :p
     
  2. Heb ik ook eens gehad en dat had niks met deze storing te maken. Geen idee waardoor het kwam, maar het was weg toen ik de stekker uit het apparaat haalde en er weer in deed. Dat al geprobeerd?
     
  3. beetje jammer dat ze vandaag niets laten horen. Had toch verwacht dat er wel iets te melden zou zijn vandaag.
     
  4. Er is gevraagd om een Hotfix. Het is helaas niet bekend of deze gaat komen. Het probleem is nog in onderzoek en zal hoogstwaarschijnlijk niet vandaag worden opgelost.
    Wanneer dit wel het geval zal zijn is ook helaas (nog) niet bekend.
     
  5. Spreek elkaar wel tegen. De een zegt dat er een fix zal komen en getest moet worden en de ander zegt dat het niet bekent is of die gaat komen.
    Dan is er ''tot er een goede oplossing komt'' toch een mogelijkheid om de wijziging terug te draaien die de storing heeft vooroorzaakt.

    Groeten Richard
     
  6. Doman

    Doman Forum Member

    Berichten:
    2.675
    Ziggo:
    Internet & Televisie
    Gebied:
    fZiggo
    Meer...
    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Dat is blijkbaar geen optie voor Ziggo, net zoals het tijdelijk uitschakelen van de codering op de standaard zenders.
    Beveiliging/content bescherming is dus momenteel belangrijker dan het welzijn van de gebruikers/klanten. :wink:
     
  7. ik vind dat gewoon alle perken te buiten gaan. dit moet gewoon prioriteit nummer 1 krijgen. ik hbeb ook het gevoel dat ziggo gewoon rustig aan doet, ik bedoel als je wil en je geeft het prioriteit nr 1 dan is het morgen nog opgelost. maar we wachten nu al een week...
     
  8. Hiermee geef je onbedoeld al aan hoe moeilijk het opstellen van correcte testcases is. Als er inderdaad getest is of opnemen met een PVR nog toegestaan was, dan is dat waarschijnlijk gelukt. Een Humax of Samsung had geen enkel probleem laten zien.

    Slechts met een deel van de PVRs is het niet meer mogelijk om een deel van de zenders op te nemen, en daarbij is er ook nog een afhankelijkheid van de registratie van de smartcard voor opnames. Dus eigenlijk zou je moeten testen of opnemen nog mogelijk is met alle soorten PVRs op alle kanalen, al dan niet met geregistreerde smartcard. Dat levert honderden testgevallen op, die waarschijnlijk slecht te automatiseren zijn.

    Ik wil alleen maar aangeven dat testen ongelooflijk belangrijk is, maar ook heel erg moeilijk om 'volledig' te doen. Bij een beetje complex systeem (en dit is meer dan een beetje complex) zal je met regressietesten nooit alle combinaties van factoren kunnen afdekken. Je blijft dus risico's houden met elke wijziging, hoe goed je ook test.
     
  9. Ik ben het helemaal met je eens dat het uitermate lastig en tijdrovend is en waarschijnlijk niet te automatiseren. Alleen vind ik als je een product ondersteund moet je dat ook echt doen, anders is de ondersteuning weinig waard.

    Waar het mij om gaat is dat je als bedrijf een keuze maakt in bedrijfsvoering en daar de consequenties voor moet dragen. Ziggo had net als UPC kunnen zeggen we verhuren de decoders (zoals in het Sagem/Mr.Zap tijdperk), of we leveren een dienst volgens een volledig open standaard en leveren geen support op randapparatuur. Ziggo heeft de keuze gemaakt (of meer geƫrft) door een select aantal decoders te ondersteunen door ze te certificeren, dat schept verplichtingen en ook zorgvuldigheid aangaande de aanpassingen aan het netwerk. Ieder merk moet zijn eigen implementatie maken van de Irdeto versie 2.Ziggo codering en door een strenge test bij Irdeto. Daarbij kun je ervan uitgaan dat ieder merk andere beslissingen heeft genomen in de zogenaamde marge gevallen van de specificatie. Dan weet je ook van te voren dat theoretisch werkende aanpassingen op het netwerk neveneffecten kunnen hebben bij de verschillende implementaties. Dus word je, mijns inziens, verplicht intensief te testen voordat een verandering 'live' gaat. In die testset hoort dan ook een opnametest voor de verschillende pakketten voor alle ondersteunde producten, want opnames kunnen maken is basisfunctionaliteit voor een PVR.

    Ik snap zeer goed dat bovenstaande een lastige en tijdrovende klus is, maar dat is een gevolg van de keuze die gemaakt is. Ziggo doet ongetwijfeld zijn uiterste best om de problemen van een groep PVR bezitters op te lossen, maar als er niet beter getest gaat worden houd ik mijn hart vast voor de toekomst. Minder complex zal CA niet worden in de toekomst.
     
  10. Ik snap en weet uit ervaring dat testen lastig is. Maar dat wil niet zeggen dat het dan maar geoorloofd is om een kritieke fout (en dat is dit) een week te laten bestaan. Bij elke change moet er een fall back of roll back bedacht zijn.

    Ik werk zelf bij een bank. Uiteraard slipt daar ook wel iets door een test. Maar wij worden (terecht) gegrild tot zelfs de voorpagina's van alle kranten toe als door een fout internetbankieren een uur platlicht.
    Als internet bankieren er een week uit zou liggen kunnen we denk ik de tent bij ons opdoeken.

    Nu is de Cisco PVR uiteraard wat minder kritisch voor de samenleving dan internetbankieren, maar het toont aan dat het uiteraard een kwestie van resources is: geen storing na een change HOEFT een week te duren.

    Maar in dit geval denk ik idd dat Ziggo de situatie voor de change (klanten die op zwart gingen voor de basiszenders vanwege veels te trage verwerking) en het mogelijke alternatief van geen codering (mag natuurlijk weer niet van de content providers, al vind ik dit wel erg gek bij publieke zenders, haal dan op zijn minst de vlag bij NED1,2,3 er af) erger vond dan die paar Cisco gebruikers die niets kunnen opnemen.

    Al is ook die trage afhandeling van registraties voor smartcards wederom gewoon een kwestie van resources. Trek een blik uitzendkrachten open en je hebt het zo opgelost lijkt me.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina