1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Packet loss op hop Ziggo

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door macput, 28 nov 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo,

    Sinds gisteren ondervind ik om de zoveel minuten verbroken internet verbinding en lag, waarna de verbinding na een 10 a 20 tal seconden weer hersteld en ea weer van vooraf aan begint.
    Heb met pingplotter naar verschillende Ip's een test laten lopen, en wat blijkt is dat op de 4de hop (laatste van ziggo) er meteen packet loss is (30% >). Na een tijdje lijkt dit zich te verspreiden waarna alle hops packet loss laten zien en de verbinding verbroken is. zoals gezegt, na een aantal seconden hersteld zich dit en laat alleen hop 4 (AS9143.net - 213.67.154.178 dacht ik) packet loss zien. Ik heb dus het vermoeden dat deze hop de oorzaak is van het probleem en door de errors er op een bepaald moment dusdanig veel packet loss is dat alle hops er problemen mee krijgen. De pings zijn wel normaal, behalve op het moment dat de verbinding echt stopt ;-)

    In october had ik soortgelijke problemen, maar toen waren altijd alle hops met packet loss en waren er hoge pings.dus een monteur laten komen. Die heeft in mijn thuis installatie niks kunnen vinden en alle waardes waren ok, maar buiten in de wijkkast zaten allerlei kabels los en geoxideerd. nadat de monteur ea had vastgezet was de verbinding daarna weer prima en zonder enig packet loss of latency issues...

    viel mij wel op dat ik nu een ander IP heb (op dit mac adres) dan afgelopen zondag... en een andere DNS naam verschijnt voor hop 4 (wel zelfde IP 213.67.154.178 dacht ik op hop 4)

    De helpdesk uiteraard gebeld, maar die komen niet verder dan modem reset, router er tussen uit comp in veilige modus... en of ik over twee weken als het probleem er nog is moet terugbellen ;-/ vind dat toch niet echt heel nuttig.

    Is ea niet duidelijk aan te geven aan de technische dienst of kunnen ze mijn ip routering niet veranderen??
    Wellicht weet iemand raad?

    alvast bedankt.
     
  2. @macput

    Dat een hop met tracert of pathping (of welke utility dan ook) op een bepaalde hop packetloss geeft zegt eigenlijk bar weinig tot niets. Dat jij op dat moment packetloss ziet wil niet zeggen dat je daar daadwerkelijk ook packettloss hebt.

    Een node kan ingesteld zijn om helemaal niet op ping requests te reageren, of (wat in de praktijk vaak zo is) een node staat met QOS zo ingesteld dat een ping request onder op de lijst staat wat veroorzaakt dat wanneer de node het druk heeft met verkeer afhandelen de ping-requests gewoon genegeert en gedropt worden.
     
  3. Hi,

    thanks voor de reply.
    Ja, ben met je eens dat het idd zo kan zijn dat de router geen responds geeft (per default) of bij drukte ea negeerd. Maar deze hop vertoond geen normaal gedrag naar mijn idee en in eerdere metingen dit niet liet zien.

    vind de packetloss op 1 hop ook niet zo erg, als het maar aankomt bij de eindhop, maar het lijkt erop dat deze losses de verbinding na een tijdje dusdanig in de war schoppen dat er op alle hops kortstondig packetlosses ontstaan waardoor de verbinding stopt.
    Het is het enig tastbare punt wat ik heb op dit moment.
    Ik neem aan dat wanneer er bijvoorbeeld een instabiele verbinding is door bv te hoog signaal op modem of eindversterker in de wijk, dat dit dan niet alleen op hop 4 te zien is maar al bij de eerste hop ontstaat?

    vind het maar vreemd dat dit opeens sinds gisteren ontstaat...
     
  4. Oke is snap je punt, maar dat jij packettloss ziet in jou tool, wil nog niet zeggen dat er ook packetloss is.

    Jou tool geeft geen reeel beeld hiervan, om de simpele reden dat een node vaak niet reageert op ping requests als deze het druk heeft met verkeer verwerken. Kortom het kan best zijn dat jij full-speed kan downloaden over deze node, maar dat hij het te druk heeft om op ping requests te reageren en deze dus gewoon dropt -> wat jij als packetloss zult zien.

    Wat jij ziet als packetloss zegt lullig genoeg eigenlijk niets en je kan hieraan eigenlijk niets afleiden. Het verteld namelijk niets over of er data verloren gaat om die node omdat een ping slechts een bepaald pakketje is en dit niet gelijk een beeld geeft over alle mogelijk pakketten die over die node gaan of kunnen gaan.
     
  5. aha, goed om te weten.

    kan idd wel gewoon downloaden met max snelheid. al was afgelopen zondag er ook een storing in bepaalde regio's. toen had ik 100Kb ipv 2,5Mb/s (al heeft het af en toe een korte onderbreking waarna het weer doorgaat.)

    maar goed, ben dus geen stap verder met een mogelijke oorzaak ;-)

    Net maar weer ziggo gebeld en nu komt er een monteur volgende week weer thuis metingen verrichten. Weet niet of ik hier veel van moet verwachten aangezien dit in October nog gebeurd is en er toen in de wijkkast zaken mis waren. Neem toch aan dat de kaboutertjes niet alle kabels weer los hebben gedraait.. ;-)
     
  6. Als er werkelijk packetloss ontstaat op die hop, dan MOET elke volgende hop een packetloss hebben wat hoger is dan de loss op de 'verdachte' hop, het is een keten van nodes die de packets aan elkaar doorgeven. Als xx% van de frames verloren gaan op die ene hop komen die nooit verder waardoor de loss verderop altijd hoger zou moeten zijn als ze werkelijk verdwijnen.

    Zie je dus verderop een lagere packetloss dan je eerder in de keten ziet is er niets aan de hand en dropt die node gewoon ping-packets als hij bezig is met wat anders.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina