1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Geen signaal transponders 16 en 25 in Roosendaal

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door Klaus_1250, 11 nov 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Sinds iig gisteren liggen in Roosendaal (regio 1111) de transponders 16 (562.750) en 25 (690.750) eruit. 25 geeft af en toe heel even een signaal door, 16 doet helemaal niks.
     
  2. En precies op die twee transponders zit de Digitenne zender! :)

    check even je bekabeling (Dikke goed afgeschermde kabel plus dito pluggen?)
     
  3. Bekabeling en stekkers zijn hier allemaal in orde. Tot voor kort was er trouwens geen enkel probleem met die twee transponders (Digitenne Roosedaal staat toch al twee maanden + aan?). Maar ik zal alles nog ff dubbelchecken.
     
  4. Als je digitenne masten in de buurt hebt en je wilt instraling voorkomen/uitsluiten heb je bekabeling+connectoren nodig met een afscherming van minimaal 75dB (oude/oudere bekabeling voldoet hier vaak niet aan). Ook eventuele splitters, wandcontactdozen in het traject dienen een afscherming van minimaal 75dB te hebben.

    Je kan nog zulke goede kabel hebben, maar als er een niet goed afschermde stekker op zit (of niet goed aangesloten) heeft de goede kabel al weinig zin meer. Net zo als er een (stok)oude wandcontactdoos of splitter in het traject zit.
     
  5. Meeste kabel en alle stekkers zijn nieuw/recent (goed afgeschermd). Paar jaar terug al gedaan, omdat ik toen in de veronderstelling was dat de digitenne zender in Roosendaal al veel eerder online zou komen.

    Er is maar 1 kabel (6m) die wat ouder is, en dat is die tussen de groene kabel en de splitter (tv/radio/data), maar die loopt onder de vloer. Heb hem nooit vervangen omdat ie vrij dik/stug (heeft nog een ouderwets dikke koperen mantel).

    Maar, het probleem doet zich dus pas tussen 2 weken en 1 dag voor. Alles gechecked, maar direct na de tv/radio/data splitter is er al geen signaal (transponder 16, als in echt geen signaal) of een zeer gestoord signaal (transponder 25, kwaliteit 25-40%). Komt hier overigens wel vaker voor, dat transponder er 1 - 3 dagen compleet uit liggen en gezien het feit dat Roosendaal al een tijdje uitzend en er tot nu toe geen probleem mee was en er verder niks hier veranderd is, lijkt het me stug dat ik het hier moet zoeken.

    Dan zit het of in de WCD/Splitter die door @home destijds geplaatst is of in de kabel daarnaar toe vanaf de groene kabel, maar dan is het onwaarschijnlijk dat transponder 16 echt geen signaal levert (verwacht dan een signaal met veel storing).
     
  6. Uit dit verhaal leid ik af dat jij storing ondervind op die transponders die heel goed door bv interferentie veroorzaakt zou kunnen worden. Dit interferende signaal kan het andere aanwezige signaal zelfs geheel wegdrukken.

    Zou je willen uitleggen hoe de situatie precies is met de groene kabel en de coax die vanaf daar naar de splitter toe loopt? Is die grijze kabel direct op de groene gemonteerd, zit daar iets tussen in de vorm van een AOP oid? Heb je dit zelf gedaan of is dit uitgevoerd door een monteur van Ziggo?
     
  7. Direct op de groene, door de monteur van @home destijds. Weet even niet meer uit mijn hoofd hoe precies, volgens mij zijn het twee geknepen f-connectors met een verbindingsstuk ertussen.

    Vanaf de meterkast gaat de kabel dan naar de huiskamer waar een WCD (tratec tras-?) zit die volgens mij nu als AOP geldt. Daar zit 1 aansluiting op en daarop zit de splitter (radio/tv/data, CTU-01) dan weer aangesloten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2008
  8. Transponder 25 is weer up (signaalkwaliteit 90%), 16 is nog altijd half/half (signaalkwaliteit 50-60%). Blijkbaar is er wel wat aan gedaan, maar is er toch nog ergens een probleem.
     
  9. Heel eerlijk gezegd denk ik dat er zich ergens binnen de muren van je huis toch een interferentie probleem voordoet waardoor het digitenne signaal deze 2 transponders kan verstoren.

    Is alle bekabeling met bijbehorende connectoren van voldoende kwaliteit? Niet toevallig een stukje coax tussen bv de decoder en tv die van mindere kwaliteit is of een connector die niet 100% goed gemonteerd zit op de coaxkabel?
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina