1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Schommelingen internet snelheid PC 2721

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door ArieKanarie, 9 nov 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Zijn er meer mensen die last hebben van fikse snelheidsschommelingen in oud Casema gebied (in mijn geval Zoetermeer)?

    Ik haal met mijn alles-in-een-extra (16Mb / 3Mb) steeds vaker de max. download niet meer. Soms wel, soms niet. Vandaag bv vanaf pakweg 12:00 komt de snelheid niet veel hoger dan 5-8Mb. Upload van 3 Mb haal ik altijd. Er er zijn dus ook momenten dat ik de 16Mb (en soms tot 20Mb download wel kan halen).

    Getest met zo'n 'kaal' mogelijke installatie:

    - router er tussenuit, dus direct op het modem
    - modem regelmatig gereset
    - Getest met twee verschillende PC's
    - geen draadloos, PC verbonden met CAT6 UTP
    - PC (Xp en Vista) zonder firewall, geen anti virus
    - Getest via diverse speedtest.net metingen
    - Regelmatig de test bestanden van BBned gedownload
    - Snelheid in de gaten gehouden via Casema news server

    Verbinding valt niet weg oid, het gaat dus alleen om flinke schommelingen in de downloadsnelheid.

    Helpdesk al een keer gebeld. Volgens hun stond het modem goed geconfigureerd. Voor de zekerheid zouden ze het modem vorige week een keer opnieuw provisionen.

    Thanks
    Ron
     
  2. De downloadsnelheid meten met de newsserver staat niet gelijk aan de juiste snelheid van je verbinding. Als je de snelheid van je verbinding wilt testen, dan kun je dat het beste doen door een 100MB binary te downloaden.

    Voorbeeldbestand:
    http://speedtest.bbned.nl/download/file100mb.bin

    Succes!
     

  3. Uhhh, ik geef in mijn post aan het op diverse manieren getest te hebben. Speedtest.net, de BBned binaries en als laatste ook de nieuwsserver. Ik snap dat een nieuwsserver geen betrouwbare test is, maar het kan wel het beeld bevestigen.

    Ter info, heb sinds vanmorgen weer de volledige downloadsnelheid.

    Ik heb het gevoel dat tijdens 'drukke' tijden (weekend, 's avonds) de snelheid niet gehaald wordt en tijdens rustige momenten wel.
     
  4. Oke, heb je hier indicaties van? (meerdere keren per dag gemeten en bijgehouden?).

    Plaatsing modem tov AOP en bekabeling bij je thuis gecontroleerd/nagekeken en zonder een eventuele router gemeten om er zeker van te zijn dat het probleem niet in huis zit?
     
  5. Ik ben nu een week of twee bezig met testen op diverse momenten van de dag (niet bijgehouden). Vandaar mijn vermoeden dat het met 'drukke' tijden te maken heeft. Ik snap dat het nogal een vage constatering is, maar dat is de enige logica die ik kan bedenken.

    Modem staat in de meterkast (nieuwbouwhuis) 50 cm van het AOP.
    Kabel tussen AOP en modem ook al eens los en vast gezet. Modem uiteraard al een aantal keer gereset en ook een minuut op 20 van de stroom gehad.

    Toen ik de snelheidsverschillen heb opgemerkt heb ik als eerste de router er tussenuit gehaald. De testen heb ik met drie verschillende PC's gedaan icm met een aantal CAT5e en CAT6 kabels (lengte van 2 meter tot 25 meter). Geen verschil tussen de 3 PC's icm de diverse kabels.

    Als (zoals bv gistermiddag) de snelheid laag is, zie ik geen enkel verschil tussen de diverse PC's en de verschillende kabels. Ik haal altijd keurig de max uploadsnelheid van 3Mb.

    Sinds vanochtend haal ik de volledige down snelheid weer. Sinds gisteren niet het modem gereset oid. Ook weer met de drie PC's en de 3 kabels. Tijdelijk de router er weer tussen, geen probleem, maximale downloadsnelheid. Vanavond tussen pakweg 18:00 en 20:00 uur gaat de snelheid waarschijnlijk weer zakken.

    Dus ik snap helemaal dat de 'twijfels' naar de tesmethode en de aansluitingen gaan, maar ik zou niet weten wat ik nog meer kan testen waaruit kan blijken dat het 'bij mij binnen' zit.

    Thanks
    Ron
     
  6. Just to be sure. Test methodes kan ik niets op aanmerken als ik jou verhaal lees. '

    Dan vermoed ik dat het probleem elders een oorzaak heeft, bijv een signaalprobleem of een (capaciteits)probleem in de wijk. Het signaalprobleem lijkt mij persoonlijk toch niet aan de orde ivm de upload die wel altijd goed is en de maximale waardes behaalt.
     
  7. Exact, daarom dacht ik ook aan een mogelijk capaciteitsprobleem. Het feit dat ik de 3Mb up altijd haal lijkt me inderdaad een indicatie dat het signaal prima is. En ik heb nu een uur of twee flinke downloads lopen (via nieuwsserver), continu strak 15 Mb à 16 Mb, niets mis mee dus! Ook een aanduiding dat er met het signaal niets mis is :?

    Vandaar dat ik nieuwsgierig ben of anderen in Zoetermeer (of alleen PC2721 = wijk Oosterheem) eenzelfde probleem hebben. Dan sta je in contact met de helpdesk weer wat sterker.

    Want ik hou m'n hart vast als ik met dit probleem de helpdesk moet gaan bellen.....
     
  8. Zo zwart/wit ligt het met signaal ook niet. Een wisselende snelheid kan wel een signaalprobleem zijn (hetzij binnenshuis, hetzij buitenshuis). Een wisselend signaal kan ook een wisselende snelheid geven. Nu denk ik, zoals ik eerder aangaf, dat het bij jou geen signaalprobleem is.

    Dit komt omdat bij jou de upload stabiel is in tegenstelling tot je download. Als er problemen vanuit een wisselend/slecht signaal komen is het meestel eerst de upload waaraan je het merkt, dit hoeft echter niet. Door een bepaalde oorzaak kan een bepaalde frequentieband gestoord worden waardoor hetgeen zich op de frequentieband bevind gestoord word, bv je up of download.
     
  9. Sorry, je hebt helemaal gelijk.

    Zou je mij een PM kunnen sturen met daarin je postcode + huisnummer?
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina