1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

E-mail verzenden wordt {SPAM?}

Discussie in 'Internet - Email' gestart door gerhard007, 4 nov 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik stuur dit bericht namens mijn ouders die internet hebben van Ziggo, voorheen @Home.

    Het probleem is het volgende. Als ze een e-mail versturen krijgt de ontvanger {spam?} te zien in het onderwerp. Bovendien gaat bij sommige ontvangers de mail rechtstreeks naar de map "ongewenste e-mail". Ik ben dit probleem nu al bij 2 verschillende klanten van Ziggo tegengekomen en allebei waren het oud-klanten van @Home.

    Het volgende heb ik al gedaan:

    - smtp.ziggo.nl ingesteld als uitgaande server
    - gebruikersnaam veranderd in het e-mail adres
    - spam filter op laag gezet
    - outlook en Firebird gebruikt
    - computernaam veranderd (ergens op dit forum gelezen)
    - virusscanner en firewall uitgezet

    Ik zit een beetje op een dood spoor. Heb het forum afgelezen en zie meer met het probleem maar heb nog geen duidelijke oplossing gevonden. Het probleem lijkt te zijn ontstaan toen @Home overgegaan is naar Ziggo. Aangezien de helpdesk ook al minimaal 2 dagen plat ligt kom ik niet echt verder zo. Hieronder heb ik de headers geplakt voor extra info.

    Alle hulp is welkom!


    Hierbij de headers:

    Return-Path: <*******@home.nl>
    Delivered-To: gerhard80@zonnet.nl
    Received: (qmail 9695 invoked by uid 0); 4 Nov 2008 20:24:47 -0000
    Received: from unknown ([10.170.1.116])
    (envelope-sender <>)
    by qmail10.zonnet.nl (qmail-ldap-1.03) with QMQP
    for < >; 4 Nov 2008 20:24:47 -0000
    Delivered-To: CLUSTERHOST mail1.versatel.nl gerhard80@zonnet.nl
    Received: (qmail 12070 invoked by uid 64014); 4 Nov 2008 20:24:47 -0000
    Received: from smtpq4.gn.mail.iss.as9143.net ([212.54.34.167])
    (envelope-sender <******@home.nl>)
    by mail1.versatel.nl (qmail-ldap-1.03) with SMTP
    for < >; 4 Nov 2008 20:24:47 -0000
    Received: from [212.54.34.137] (port=49197 helo=smtp6.gn.mail.iss.as9143.net)
    by smtpq4.gn.mail.iss.as9143.net with esmtp (Exim 4.69)
    (envelope-from <********@home.nl>)
    id 1KxSSE-0005Ue-MX
    for gerhard80@zonnet.nl; Tue, 04 Nov 2008 21:24:46 +0100
    Received: from [212.120.70.29]
    by smtp6.gn.mail.iss.as9143.net with esmtp (Exim 4.69)
    (envelope-from <*********@home.nl>)
    id 1KxSRm-0000I7-Gb
    for gerhard80@zonnet.nl; Tue, 04 Nov 2008 21:24:18 +0100
    Message-ID: <4910AF54.90205@home.nl>
    Date: Tue, 04 Nov 2008 21:23:48 +0100
    From: ******* <*******@home.nl>
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.17 (Windows/20080914)
    MIME-Version: 1.0
    To: gerhard80@zonnet.nl
    Subject: {Spam?} test
    X-ZiggoSMTP-MailScanner-Information: Please contact the ISP for more information
    X-ZiggoSMTP-MailScanner-ID: 1KxSRm-0000I7-Gb
    X-ZiggoSMTP-MailScanner: Found to be clean
    X-ZiggoSMTP-MailScanner-SpamCheck: spam, SpamAssassin (score=5.876,
    required 5, BAYES_40 -0.18, CM_META_TB_NOARR 0.50,
    FH_HOST_EQ_D_D_D_D 0.67, RCVD_IN_PBL 1.80, RCVD_IN_SORBS_DUL 0.88,
    TVD_SPACE_RATIO 2.22)
    X-ZiggoSMTP-MailScanner-SpamScore: sssss
    X-ZiggoSMTP-MailScanner-From: *******@home.nl
    X-Spam-Flag: YES
    X-Antivirus: AVG for E-mail 8.0.175 [270.8.6/1766]
    Content-Type: multipart/mixed; boundary="=======AVGMAIL-4910B7490000======="
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2008
  2. Hier gaat het om:

    De spamscore is 5.879. Omdat deze hoger is dan 5, wordt de mail geflagged als mogelijke spam.

    Er zijn twee zaken die de score opdrijven (samen 4 punten):

    RCVD_IN_PBL 1.80
    Dit betekent dat de ontvanger in een IP-range zit waarvan men aanneemt dat er geen officiele mailservers staan. Dit klopt voor een particulier abonnement, en er valt dus weinig aan te veranderen.

    TVD SPACE RATIO 2.20
    Deze score is gebaseerd op de verhouding tussen spaties en echte karakters in het onderwerp en de tekst van de mail. Kan het zijn dat je ouders veel spaties en regeleindes gebruiken bij het typen van de tekst? Af en toe een extra witregel is goed voor de layout, maar sommigen zetten na elke regel zelf een hard regeleinde in plaats van een zacht regeleinde dat door je mailprogramma geregeld wordt. Ook het gebruik van spaties waar een druk op de Tab toets hetzelfde of zelfs een beter resultaat geeft, drijft deze score op.
     
  3. Je kan op http://spamassassin.apache.org/ zelf nagaan aan welke criteria je niet voldoet.
     
  4. Dit is duidelijk. Het betreffende mailtje wat ik stuurde was niet meer dan het woord TEST en het onderwerp TEST.
    Maar is het nu de SMTP server die de SPAM flag eraan geeft? Of gebeurd dat bij de ontvanger. En is dit ook uit te schakelen? De personen die dit probleem hebben, hebben geen verstand van computers, dus vragen of ze rekening houden met de layout is geen optie.
     
  5. Het 'taggen' als {Spam?} gebeurt op de ontvangende mailserver. Het maakt dus niet uit hoe/waar je het verstuurt. Wat je met 'verzenden' wel kunt doen is zorgen dat de tekst er niet als 'spam' uitziet.
    Je moet dus eens naar een echt mailtje kijken en of daar soms verdachte vorm van tekst of opmaak in zit. Dan is het verder een kwestie van 'opvoeden' om anders te gaan mailen. Dat is beter dan om het aan de ontvangende kant op te lossen omdat andere ontvangers bij andere providers die de mail ontvangen ook hetzelfde kunnen krijgen als die hetzelfde soort spamfilter gebruiken.

    Edit:
    Oeps.... ik had de headers even niet goed gezien. Zo te zien zit er nu ook een spamfilter op de SMTP server. Dat is nieuw voor mij....
    Maar het 'opvoeden' blijft de beste oplossing omdat het bij een ontvangend spamfilter ook kan gebeuren.
     
  6. Het is inderdaad de SMTP server. Filtering hierop is niet aan te passen door de klant.

    Nog enkele tips die misschien helpen:

    • check even of er niet een handtekening is ingesteld met alleen spaties/enters
    • probeer eens een andere mail client, of als je er handig mee bent, telnet.
     
  7. Hi!

    Dank voor het posten van de volledige headers. We pushen zo even een update nar de servers zodat je dit probleem niet meer zult zien met standaard mails. Heeft te maken met de IP range waarin je ouders zitten, daar hebben we nu een aanpassing op gedaan. Graag even wat feedback over nu +/- een uur voor de uitrol.

    Bye,
    Raymond.
     
  8. Kijk, dit zet zoden aan de dijk. Ik kan helaas geen feedback geven nu, ben niet meer bij mijn ouders thuis. Ik krijg morgen nog een mail van iemand met hetzelfde probleem. Ik zal ook daar de headers van in deze post zetten. Ik heb mijn ouders verzocht een mail naar mij toe te sturen, dan kan ik het testen.

    Alvast bedankt voor de snelle hulp.
     
  9. Om echte spam voor jou en je ouders te voorkomen kun je beter wel de mailadressen in de headers aanpassen (bijvoorbeeld door het @ teken te vervangen door de tekst '_at_'). Misschien handig om dat ook even in je openingspost aan te passen.
     
  10. Edit: Uitgerold.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina