1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Verdwenen (spam-)mailtjes

Discussie in 'Internet - Email' gestart door jola, 10 okt 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Cees,

    Ik heb meerdere adressen en tijdstippen van mail doorgegeven die ik nooit heb ontvangen.
    Er is zelf door Ziggo aangegeven dat deze mailtjes inderdaad verwijderd zijn.
    Alle mailtjes die ik heb doorgegeven waren volkomen spam-vrij en van vertrouwde adressen afkomstig!! Drie stuks waren zelfs replay's van mailtjes die ik zelf had verzonden.

    In een van de mailtjes stond dan ook "Spam Actions: message m8LHaqLk004561 actions are delete" (dit was dus door het spam-filter van Ziggo toegevoegd).

    Jos
     
  2. De spamfilter staan allemaal op zeer licht, ondanks dat het "zeer licht" is krijg ik nauwelijks spam binnen terwijl dit voorheen zeker meer dan 50 op een dag waren (via diverse @home accounts en andere routeringen). Om je een idee te geven tegenwoordig heb ik ongeveer 60 spam items in de spam map staan (ik gooi niets weg, gaat automatich na een jaar), zeer verdacht dus..

    Tevens komt er email binnen afkomstig van opensource forums die regelmatig getagged worden als {spam}. dat is enigszins irritant omdat mijn eigen spamassassin deze dan als spam wegzet, maar goed, die mail kan ik tenminste terugvinden ;)

    Dat is in feite mijn klacht, optioneel moet dit door de klant in te schakelen zijn (standaard mag er best gefilterd worden, maar het moet tevens uitgezet kunnen worden).

    Sorry, ik kan je moeilijk voorbeelden geven van spam die niet binnenkomt. Ik kan op dit moment alleen voorbeelden geven van onterecht getagde spam {spam}

    Aan de hand van de hoeveelheid spam kan ik alleen maar vermoeden dat datgene wat binnenkomt bij lange na niet meer klop met wat er voor die tijd binnenkwam...
     
  3. Het blijft natuurlijk lastig met spam. Als iemand honderden mails per dag binnenkrijgt is het niet goed, heeft een provider een goed werkend spamfilter en de mail wordt minder dan heb je "het gevoel" dat er mail wegraakt. Het spamfilter van vroeger Multikabel, wat nu ook door Ziggo gebruikt wordt, is toch een van degene die het beste resultaat geeft. Daar zijn ook onafhankelijke onderzoeken door iPing over gedaan.

    Dat er 'onterecht getagde' spam-mailtjes ontstaan is een niet te vermijden effect van dit soort spamfilters. Als ik een bericht naar jou stuur wat alle kenmerken van een gemiddelde spam-mail heeft, dan zal die mail ook als Spam? of Spam! getaggged worden. Ondanks dat mijn afzender misschien wel een @ziggo.nl adres is.

    Dat er minder spam binnenkomt waardoor je kan denken dat er mail weg zou kunnen raken heeft ook te maken met het feit dat veel mailservers aan de 'verzendende kant' een beter filter gebruiken waardoor echte spam vaak niet eens verzonden wordt door een geinfecteerde computer.

    Maar voor de gemoedsrust van klanten zou het beter zijn als die ook het spamfilter helemaal uit zouden kunnen zetten.

    @mrjones:
    Het taggen van spam heeft wel degelijk nut, want de tag "Spam?" wil zeggen: dit is vermoedelijk spam, maar het zou ook een normale mail kunnen zijn die aan de eisen van spam voldoet (net op het randje). Een klant kan dus zelf dan gaan kijken als hij wil of er nog normale mailtjes tussen zitten.
    De tag "SPAM!" wil zeggen dat het mailtje heel veel punten heeft gekregen en voor bijna 100% zeker spam is. Je kunt dan door te filteren op deze 2 verschillende tags kiezen of je deze misschien gelijk weg wilt gooien of toch in een aparte map wilt bewaren.
     
  4. Inderdaad, en als blijkt dat het filter prima is zet ik deze vanzelf wel weer aan, maar momenteel voelt het alsof het gebruikte spamfilter&regels behoorlijk van slag is

    Taggen lijkt mij persoonlijk weinig zin hebben want de scores die de ziggo spamassassin er in de achtergrond aan toe kent zijn namelijk allemaal consequent veel te hoog (gemiddeld 2 tot 4 punten hoger dan de standaard spamassassin die ik hier zelf heb draaien). Maar mischien s het handig voor iemand die ze in zijn persoonlijke email filters kan gebruiken. Maar ik zou niet te veel vertrouwen op de wel heel erg strenge beoordeling van ziggo.
     
  5. Ikzelf heb ook sterk het vermoeden dat het spamfilter van Ziggo niet doet wat het moet doen. In de Junk folder van mijn e-mail programma is ongeveer 10% niet door Ziggo als spam herkent(false negatives?). Mijn spamfilter bij Ziggo staat op zeer-licht, wat in mijn ogen betekent dat het alle e-mail door moet laten. Echter, ik heb in de afgelopen 5 dagen al een stuk of drie mailtjes _zeker weten_ niet ontvangen. Als dit komt omdat Ziggo deze mailtjes als false positives classificeerde en ondanks mijn instellingen toch weggegooid heeft, dan is dat in mijn ogen het niet leveren van de beloofde dienst. Weet iemand of er via een omweg(technisch medewerker van Ziggo) toch nog een mogelijkheid is deze e-mailtjes alsnog te ontvangen?
     
  6. Het moeten al hele gekke mailtjes zijn als je ze helemaal niet ontvangen hebt, want in de allerlichtste stand wordt de meeste spammail gewoon (getagged of niet) afgeleverd.

    Weet je trouwens wie die mail naar je gestuurd heeft en hoe die mail eruit zag ? Dat zou namelijk een goede testmail zijn. Op die manier kun je die mail nogmaals laten sturen en kan misschien de mail gevolgd worden en gekeken waar het mis gaat. Het zou bijvoorbeeld ook gewoon een fout-emailadres in de mail kunnen zijn, of een weigering van de mail door de verzendende server. Het blijft altijd moeilijk om te zien waar een mail verdwijnt als hij niet aankomt :wink:, maar met een voorbeeld kun je het bewijzen en het probleem proberen te vinden.
     
  7. Het probleem is bekend, maar de oplossing laat erg lang op zich wachten. Bij navraag krijg ik steeds te horen: "het ligt bij de technische dienst" dus dat schiet lekker op.

    Jos
     
  8. Wat blijft er eigenlijk over van dit probleem? Een verzoek om het spamfilter uitschakelbaar te maken?

    Zolang je geen inzicht verschaft in de aard van de niet ontvangen mails, kan je ook weinig steun verwachten in je strijd met Ziggo om aan te tonen dat het filter niet correct werkt.

    Ik nam toch echt aan dat je hier impliciet om steun kwam vragen. Dat is tenslotte ook een van de bedoelingen van dit forum om gezamenlijk Ziggo tegemoet te kunnen treden.
     
  9. Beste Ben,

    Ik dacht dat ik in de vier maanden dat ik op dit forum bezig ben voldoende inzicht heb verschaft over de aard van het probleem nl.: mail met spam of vermoeden van spam wordt door Ziggo verwijdert ook al staat het filter op ‘zeer licht’ ingesteld.
    Waarom ze als spam worden beoordeelt is mij volkomen duister want het zijn soms heel eenvoudige berichten.

    Ik wil inderdaad dat het filter uitschakelbaar wordt gemaakt of tenminste dat ik bericht krijg dat een mailtje (vermoedelijk) spam bevat (ik krijg nooit mail met de tag [SPAM!] of [SPAM?]).

    Het lijkt me dan ook logisch dat ik niet alleen op het forum zit maar ook met Ziggo probeer tot een oplossing te komen.

    Dus helemaal begrijpen doe ik jouw opmerkingen niet.

    Mvg, Jos
     
  10. Ik vrees dat er verder niets meer zal gebeuren en dat jouw probleem gewoon zal blijven bestaan.

    Voor de meeste mensen werkt het spamfilter goed en mensen krijgen ook gewoon mails binnen die als spam getagged zijn. Als dat bij jou dus niet het geval is gaat er dus misschien iets mis en als je via dit forum een oplossing wilt krijgen zul je voorbeelden moeten geven van mail die je had moeten krijgen maar niet hebt ontvangen. Het kan zijn dat je gewoon geen spams binnenkrijgt en dat je ze daarom dus niet ziet.

    Uitzetten van het spamfilter noem ik in dit geval nu even geen "probleem", dat is een optie die Ziggo blijkbaar nu niet wil gebruiken. We zullen daar nogmaals navraag naar doen. Maar als je dus denkt dat je echt problemen hebt moet je dat (via een pb of via het forum) met voorbeelden melden, dan kunnen wij dat misschien bij de juiste personen navragen voor je.

    Doe je dat niet, dan houdt het voor ons ook verder even op, we willen je graag van dienst zijn om je te helpen, maar dan moeten we wel weten wat we moeten doorgeven aan de mensen van Ziggo die er misschien iets over kunnen nakijken voor je. Wil je eerst alleen afwachten op de helpdesk waar je dit blijkbaar al lang geleden gemeld hebt is wat mij betreft ook prima, maar verwacht in dat geval via het forum geen oplossing of verdere steun.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina