1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Verdwenen (spam-)mailtjes

Discussie in 'Internet - Email' gestart door jola, 10 okt 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoe bedoel je dit?

     
  2. Hi!

    Ontevredenheid, nee, op de helpdesk zijn er juist veel mensen die zeggen, eindelijk doet er iemand wat aan mijn spamprobleem. Dat jij dit anders opvat en alleen zegt ik kreeg vroeger 100 spam nu 2 dus is het kapot. Dat kan, dat is je eigen inschatting dan. Daarom zei ik ook, als je valide mails mist, graag melden, alleen een indicatie dat je er vroeger 100 kreeg en nu 2. Ik zeg nog steeds ... mooi! Dan werkt het.

    Je draait nu op hele andere mailservers, een spamfilter kan hier mee te maken hebben maar ook hele andere zaken. Ik zal proberen er een van uit te leggen. Mischein dat je dan iets meer begrijpt van de nieuw situatie en dat je dan ook beter kan inschatten hoe en wat.

    Spamfiltering is niet het het enige.

    Zonder dat ik hoop te veel in detail te treden en de kans dat ik veel mensen kwijt raak die het nog kunnen volgen, here we go:

    Oude situatie:

    Spammer stuurt een mail, @HOME pakt um aan, spamfilter licht, dus ziet vrijwel niks, hop 100 spams in je mailbox. (oude situatie)

    E-mail kun je op de mailserver, dus niet het spamfilter, op de mailserver, op een aantal manieren valideren.

    2 hiervan zijn:

    1: Valide ontvanger.
    2: Valide afzender.

    In de oude situatie kreeg jij mails als jij de valide ontvanger was, klaar, einde proces.

    In de nieuwe situatie kijken we ook of de verzender bestaat. Dit is verplicht (valide afzender adres) volgens de mail RfCs alleen niet iedere provider controlleerd hier nu op. Dat doen we nu dus wel.

    Stel, je krijgt een mail vanaf

    sdFDfdfdfg34SDSWSFDSFDFD@hotmail.com een domein waarvandaan ook veel spam afkomstig is. Deze mailbox zoals je wellicht al aan de naam kan zien, bestaat niet. Wij vragen bij binnenkomst aan hotmail of dit adres bestaat. Bestaat het niet dan pakken we de mail niet aan.

    Dat heeft dus niets met een spamfilter te maken verder.

    Dit is een van de voorbeelden die ik eenvoudig kan uitleggen maar zo zijn er legio. Dat je minder spam krijgt kan dus, maar heeft feitelijk niks met een spamfilter te maken, maar met de manier waarop de mailserver berichten wel op niet accepteerd.

    Er zijn nog veel meer van dit soort zaken, ik wil er best nog een aantal uitleggen, geen enkel probleem, maar dan heb je hopenlijk een beter idee dat zomaar roepen het spamfilter niet ok is omdat jij je spams niet meer krijgt, toch iets genunanceerder in elkaar steekt als je wellicht doet vermoeden.

    Ik hoop dat je mijn uitleg kan volgen, ben techneut, geen communicatie goeroe :-)

    Bye,
    Raymond.
     
  3. Hi!

    Dat het spamfilter geen mails heeft getagged op mailboxen die bij jouw abbo horen, in ieder geval niet vandaag. Dus dat dat nie de reden is zegmaar. Maar zie mijn andere uitleg.

    Bye,
    Raymond.
     
  4. Enigszins duidelijk.

    Niettemin wil ik weten of het technisch mogelijk is om de spamfilter uit te laten zetten. Ik wil kijken of dit verschil oplevert in de hoeveelheid post (ook spam) die ik effectief ontvang.

    Als ik jouw verhaal goed begrijp, wordt er al minder mail geaccepteerd (zoals wanneer het afzendadres niet bestaat). Dat lijkt me prima.

    Daarnaast is er dus ook nog de werking van de spamfilter. Hier ben ik meer sceptisch over, temeer omdat ikzelf al beschik over een spamfilter (ingebouwd in Outlook). Bij @Home was dit spamfilter er niet in deze vorm. In mijn ogen mag je klanten niet ongevraagd en zonder enige andere keus hiertoe dwingen.

    Je maakt hiermee bijvoorbeeld ook gedane aankopen op softwaregebied (zoals spamfilters in software) waardeloos.
     
  5. Bedoel je dan door mij ontvangen of door mij verzonden mails?

     
  6. Hi!

    Waardeloos? Ik zie het toch anders, als er nu spam doorheen gaat kan een lokale tool dit nog steeds prima op pakken, idem voor virussen.

    En ja die kun je aan en uitzetten via het control panel. Maar zoals ik je al aangaf is er bij jou geen spam verwijderd. Dat kan ik in de logfiles op de server gewoon zien ook. Kan nog verder terug kijken heb nu alleen vandaag gekeken. Dus of je het spamfilter nu aan of uit gezet had, met beide had je geen spam gekregen.

    De adres verificatie pakt tussen de 80-90% van de spams weg, mischien ben je over een paar weken minder sceptisch, ik zou serieus zelf erg blij zijn met een lege spambox. En met mij vele andere.

    Het uiteindelijke doel is toch dat je geen spam ontvangt?? :shock:

    Bye,
    Raymond.
     
  7. Hi!

    Laten we dit even via private messages doen, heeft de rest niks aan lijkt me.

    Bye,
    Raymond.
     
  8. Waar kan ik dit control panel vinden?

     
  9. Een maat van me stuurde vandaag een .wmv bestand dat door het spam filter dat op Licht stond (nu Zeer licht) in maar liefst 70 stukjes in mijn inbox werd gedrukt!

    En dat dus 69 x... [02/70] ... [70/70] in [01/70] staat nog iets van het orginele bericht, maar dan moet ik naar de message source kijken.
    Die "ZiggoSMTP-Attachment-Warning.txt" zie ik dus nergens als attachment, maar ik neem aan dat dat bovenstaande tekst is?
    Ik had dit (70 berichtjes van één "spam" bericht) overigens ook al gezien in de webmail.

    Ik gebruik Thunderbird version 2.0.0.17 (20080914) als mail client, maar aangezien de webmail het ook al liet zien denk ik niet dat het aan de client ligt, maar aan het spam filter.
     
  10. Opgelost! Nu ben ik geen spammer meer! Dank je wel .....!
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina