1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

DNS-settings foutief bij WRT54GC

Discussie in 'Internet - Eigen netwerk' gestart door kegge13, 19 sep 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Dinsdag 16 september heeft Ziggo zitten prutsen aan het netwerk. Sindsdien had ik geen verbinding meer. Het leek er sterk op dat hij geen DNS-server kon vinden.
    Vóór 16/9 had ik een ip-adres beginnend met 82.12.156.x.
    Mijn DNS-servers had ik ingesteld op 195.96.96.33 en 195.96.96.97.
    Dit werkte keurig.

    Na 16/9 meldde mijn LInkSys WRT54GC v2.0 router als IP-adres vanaf het Surfboard modem:
    IP-adres 94.210.207.x
    DNS1: 83.80.1.236


    Als ik vervolgens mijn PC op volledig DHCP zette, inclusief opvragen DNS, had ik géén verbinding.
    Wanneer ik het Surfboard-modem rechtstreeks aan de PC hang krijg ik

    IP-adres 94.210.207.x
    DNS1: 94.220.200.1

    en had ik wel een werkend internet.
    Kortom, de LinkSys krijgt niet meer de goede DNS-info.
    Resetten naar factory defaults hielp niet.

    Toen mijn oude SiteCom router geplaatst. Die leverde ook probleemloos internet.

    Met de LinkSys krijg ik nu alleen maar internet als ik onder WinXP zelf de DNS-servers definieer (ik gebruik nu maar OpenDNS.org):
    208.67.222.222 en 208.67.220.220.

    Weet iemand nog een list om de LinkSys router in het gareel te krijgen zonder deze laatste ingreep?
     
  2. Gewoon alles op automatisch zetten, zowel in de linksys als in de PC moet normaal gesproken, ook bij de linksys de juiste DNS servers geven.

    Hangt een beetje van je router af hoe hij dat doet, maar de meeste routers werken ook als DNS-cache. Dus de pc's die achter de router hangen gebruiken ook het ip-adres van je router als DNS. Deze zet het vervolgens weer door. Dus als je router bijvoorbeeld lokaal ip 192.168.0.1 heeft, moeten de pc's als gateway en als DNS ook 192.168.0.1 geven.

    Misschien moet je DNS server aanzetten in de router ??

    Verder moet je altijd :
    - modem en router uitzetten
    - modem aanzetten en wachten tot alle leds normaal branden en modem dus opgestart en ingelogd is.
    - router opstarten en wachten tot hij opgestart is
    - pc's aanzetten.

    Op die manier weet je zeker dat router en modem op de juiste manier de gegevens opgevraagd hebben.
     
  3. Dag CeeS

    Je schreef:
    >weer door. Dus als je router bijvoorbeeld lokaal ip 192.168.0.1 heeft, >moeten de pc's als gateway en als DNS ook 192.168.0.1 geven.

    Dat is inderdaad mijn router-adres en gateway.

    >Misschien moet je DNS server aanzetten in de router ??
    Dat kan dus niet bij die WRT54GC. Op een Amerikaanse site vond ik als enige oplossing het zelf definiëren van DNS-servers.

    >Verder moet je altijd :
    >- modem en router uitzetten
    >- modem aanzetten en wachten tot alle leds normaal branden en modem >dus opgestart en ingelogd is.
    >- router opstarten en wachten tot hij opgestart is
    >- pc's aanzetten.

    Bij mij gaat alles stroomloos als ik het niet gebruik. Het heeft ook altijd goed gewerkt.

    Als je onder XP zegt:
    Obtain DNS-server adress automatically werkt dat goed wanneer
    A) het Surfboard-modem rechtstreeks aan de pc hangt
    of
    B) ik mijn oude SiteCom kabelrouter gebruik.

    Op de SiteCom router had ik een lijst van mac-adressen met fixed IP-adres in de DHCP-tabel gezet.

    Diezelfde tabel ook in de LinkSys gezet. Om mij achteraf onduidelijke redenen had ik zelf op alle pc's aan ervoor gekozen de oude 195.x.x.x DNS-servers in te stellen. En dat werkte na dinsdag dus niet meer.

    Maar het rare is dat de LinkSys router van het Surfboard-modem een 83.80.1.236 DNS lijkt te ontvangen terwijl ik rechtstreeks (zonder router) 94.210.200.1 ontvang. En via de SiteCom-router krijg ik ook het 94-DNS-adres. Op de WRT54GC kun je geen DNS instellen, op de oude SiteCom kon dat wel.

    Een werkende oplossing is dus die OpenDNS.org

    groet en bedankt voor je meedenken.
    Theo
     
  4. Toch is het vreemd. Ik heb de gebruiksaanwijzing van je router even gedownload en volgens mij zou alles gewoon uit de doos op automatisch ingesteld moeten werken.

    Je zou dus ook zelf niet de DNS servers moeten instellen, dan heb je juist de kans dat het niet goed gaat. Weliswaar kun je via de opendns server werken, maar of dat de snelste oplossing is die in de toekomst altijd voor je werkt is nog maar de vraag.

    Als ik het boekje zie van je router zou je op de router-status pagina de verkregen DNS moeten kunnen zien staan. Als je de hele router op 'automatisch' laat staan en ook de aangesloten pc's op automatisch (dus een automatisch ip en dns) dan zou alles goed moeten gaan toch ??


    Wil je (ook om te zien of er echt een probleem is met de DNS servers van Ziggo of dat het toch een instelling van je router is) toch nog eens proberen de router aan de gang te krijgen op de onderstaande manier :


    Instellingen precies zo als op pagina 15 van de manual: automatic configuration DHCP, en de DHCP server 'aan' zetten (is voor je lokale netwerk)

    Settings van je PC ook op automatisch IP en DNS zetten.

    Settings opslaan en daarna de router even uitzetten. Daarna je modem resetten (spanning eraf en er weer op).
    Vervolgens de modem helemaal laten opstarten.
    Daarna de router op laten starten
    Daarna de PC's opstarten


    Wat staat er daarna in de "status tab router" ??
    (ip en dns servers, leasetijden en zo ?? )

    Wat laat je PC daarna zien als je de IP-informatie opvraagt ?
    (in een dos box: ipconfig /all )
     
  5. CeeS schreef:

    >Toch is het vreemd. Ik heb de gebruiksaanwijzing van je router even >gedownload en volgens mij zou alles gewoon uit de doos op automatisch >ingesteld moeten werken.

    Precies wat jij voorstelt heb ik gisteravond nog eens gedaan onder het motto "ik weet wat de fix is, dus nu experimenteren".

    Eerst maar eens de tweede pc aan de praat proberen te krijgen. Die is sinds kort draadloos. Ik had de router na een reset naar fabrieksinstellingen al voorzien van de verouderde dhcp-lijst (ik wil persé met fixed adressen werken) had ik wat ruzie met die lijst door conflicterende namen. Na een poosje weer het ip-adres 192.168.0.23 te pakken en de OpenDNS servers gebruikt. Zat weer op internet. Vervolgens weer op automatsch DNS gezet. Werkte ineens ook!
    Terug naar pc #1. Ook weer op auto-DNS gezet en bleef werken! Zou er ergens een cache in die router zitten waar ik last van had. Als test alles uit en stroomloos en weer opstarten. Het bleef werken.
    Vandaag alles op de oude wijze aangeschakeld: blok1: spanning op modem+router, blok 2: spanning op pc. Mijn 'home'-pagina is http://192.168.100.1/, het adres van het Surfboard -modem. Het duurde ongeveer een minuut voordat ik daarmee verbinding had. Internet werkt weer als vanouds.

    Het enige wat ik achteraf eerder had moeten doen (en uiteindelijk niet gedaan heb) is dat kleine reset-knopje op de router zoeken waarmee je de cache leeg gooit.

    Een ander punt blijft natuurlijk dat ik als ex-Casema gebruiker keurig de casema-instellingen in gebruik had. Als de isp dan vervolgens zonder daarover te communiceren die DNS-servers uit de lucht haalt (althans voor mijn aansluiting) en ik ineens geen werkend internet meer heb en een volstrekt onbereikbare storingsdienst en een klantenservice die alleen maar naar die virtuele storingsdienst kan verwijzen ontplof ik wel. Gisteren bleek bij navraag bij de buren dat zij slechts kortstondig problemen hadden gehad. Toen wist ik in elk geval dat het toch een lokaal probleem moest zijn.
    Kunnen we deze draad op 'opgelost' zetten?

    Heel erg bedankt voor je support.
    Theo:pompom:
     
  6. Zie ook bladzijde 18 van de handleiding: "dhcp server setting", bij "assign static ip". Daar wordt uitgelegd hoe je het MAC adres van computers in je netwerk kunt invoeren en daar dan een vast ip (0.23 in jouw geval) kunt koppelen aan het MAC van die pc. (maar misschien had je dat al gedaan, dat begreep ik niet helemaal uit je antwoord)

    Dat kun je zelf ook doen, door je eerste bericht in dit topic te editen en dan het 'voorvoegsel' "opgelost" te kiezen.
     
  7. 2 opmerkingen:
    - Je bent geen ex-Casema gebruiker maar een ex-Orange Cable gebruiker, maar dat terzijde
    - Alle Ziggo onderdelen en Orange Cable hebben altijd al gebruik gemaakt van dynamische adrestoekenning. Eén van de redenen hiervoor is juist het niet hoeven informeren van de klanten bij wijzigingen. Klanten met de 'juiste' instellingen merken niets van dergelijke wijzigingen, omdat hun apparatuur vanzelf de nieuwe adressen overneemt.
     
  8. CeeS schreef nog even:
    >Zie ook bladzijde 18 van de handleiding: "dhcp server setting", bij "assign
    > static ip". Daar wordt uitgelegd hoe je het MAC adres van computers in je
    >netwerk kunt invoeren en daar dan een vast ip (0.23 in jouw geval) kunt
    >koppelen aan het MAC van die pc. (maar misschien had je dat al gedaan,
    >dat begreep ik niet helemaal uit je antwoord)

    Dat had ik inderdaad al keurig voor mekaar. Nogmaals bedankt voor je meedenken.

    Theo
     
  9. Je hebt gelijk, daarvoor was ik ook al ex-Wanadoo, maar het verwarrende was altijd dat er voor cable-gebruikers weer een uitzondering werd gemaakt op de Wanadoo/Orange-website. Die moesten maar bij Casema wezen maar daar kon ook niemand iets voor je betekenen.
    In het begin heb ik nog een ander modem met software gehad die zich actief moest aanmelden bij Wanadoo. Uit dat tijdperk stamde ook nog mijn fixed instelling voor de DNS-servers.

    mvg
    Theo
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina