1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Geen internet via router

Discussie in 'Internet - Eigen netwerk' gestart door mlasschuyt, 13 sep 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Okee, duidelijk verhaal.

    Nu zit je zeker niet thuis ? Want je post dit vanaf een xs4all ADSL ip-adres ?? Post je dit wel normaal op je eigen computer dan is er iets vreemds aan de hand...

    Maar wil je even een paar testjes doen om zeker te maken dat het MAC adres van je computer of je router niet wisselt ?
    Kun je het MAC adres van je WAN poort eens uitlezen en opschrijven. Op het moment dat je weer moet resetten kun je dan voordat je die reset doet dit nog een keer doen en nadat je die reset doet ook nog eens.

    Als je verbinding weg valt, kun je dan nog wel in de setup/status van je kabelmodem komen (meestal is dat http://192.168.100.1 )
    En kun je dan nog in de setup van je router komen ?

    Kun je wel in de setup van je router komen, en niet in de kabelmodem, dan is je MAC adres gewijzigd, of je modem is niet goed.

    Aangezien je na de reboot/restart een ander IP-adres krijgt rapporteert je router een ander MAC adres naar buiten (of de modem is defect).

    Je zou nog kunnen proberen om het MAC adres te clonen in de router, dus het mac adres overnemen van je computer. Daarna even je modem resetten en daarna je router. Maakt dat verschil ?

    Als je op alle vragen probeert een antwoord te geven is wel vast te stellen waar het probleem vermoedelijk zal zitten.
     
  2. Klopt, ik zit in de "luxe" positie dat ik 2 IPs heb, 1 prive en 1 zakelijk. Daarom kan ik ook heel goed testen of het aan mijn pc's ligt, door de verbinding om te prikken. Maar ik wil de zakelijke ISP niet gebruiken voor privé zaken dus vandaar dat ik baal van mijn instabiele verbinding.

    Ik kon gisteren na het verliezen van mijn internetverbinding wel in mijn router komen en daarom zag ik ook dat het motorola modem mijn router geen nieuw IP wilde geven.

    Oké mijn gegevens op dit moment:
    WAN Mac: 00-04-E2-D4-1C-D8
    WLAN Mac: 00-04-E2-D4-1C-D9

    Huidige IP is: 83.81.xxx.xxx (geen zin in hacks enzo lol)

    Clonen heb ik idd ook al geprobeerd maar dit maakte geen verschil.

    Ik ga vandaag weer afwachten, start wederom een pinglog op, en dan kijken wat er gebeurd. Dan zal ik dat testen wat je me vraagt.

    Heb je trouwens enig idee waarom ruim voordat ik mijn verbinding verlies ik zoveel time outs krijg? Hieronder een summery en de laatste checkpoint van mijn pinglog net voordat ik verbroken werd:

    Number of disconnects: 262
    Packet Loss %: 9
    Last ping failure: 26-10-2008 3:08:12


    **************** Test Summary ****************
    Test Start time: 25-10-2008 17:53:36
    Test Ending time: 26-10-2008 3:12:03
    Ping destination: 66.102.9.147
    Delay between pings (sec): 1
    Ping timeout (sec): 1
    Total Ping attempts: 30512 Responses: 27676 Packet loss: 9%.
    Average ping response time: 34
    Host unreachable count: 262
    Total down time: 0 H 18 Min 46 Sec
    Longest down time: 0 H 12 Min 29 Sec

    Bedankt voor het meedenken trouwens :) Ik zit echt op een dood punt bij Ziggo want zij blijven maar volhouden dat het niet aan hen ligt maar ik denk gewoon niet dat het aan mij ligt lol. Helemaal niet omdat ik in 4 maanden Ziggo meer problemen heb gehad dan in 3 jaar Wanadoo/Casema met identieke hardware :)
     
  3. "Omprikken" moet je wel even weten wat je doet. Het kabelmodem accepteert maar 1 aangesloten computer en controleert dit met het MAC adres van de ethernet poort die aangesloten is. Wisselt dat MAC adres dan werkt de verbinding dus niet. Dus als je wilt testen door 'om te prikken' moet je wel rekening houden dat je niet zomaar iets kunt omsteken naar je modem, want dat zal niet werken. Ik weet niet hoe je het netwerk opgebouwd hebt, maar er mag dus geen 'deling' zijn van de ethernetkabels vanaf je kabelmodem. Er moet altijd een unieke/losse UTP kabel vanaf je kabelmodem naar de eerste computer of naar je router lopen. Dat mag niet via een switch of hub gaan, anders kun je ip-conflicten krijgen. Omprikken van de pc's kan/mag dus alleen van de ene router naar de andere.

    Kun je ook nog even checken of je dan in je modem kunt komen (meestal http://192.168.100.1 )
    Even voor de volledigheid:
    De kabelmodems delen geen ip-adressen uit, een kabelmodem is alleen een bridge naar het internet. Het ip-adres krijg je van een DHCP server op het ziggo/casema netwerk. Bij ADSL fungeert het modem vaak als router, een pc krijgt dan wel een ip van de modem, bij Ziggo dus niet. Daarom moet je als je meer pc's aansluit zelf een losse router gebruiken.

    Het gaat alleen om je WAN mac-adres, dat is het hardware adres van de ethernet poort die naar je modem gaat. WLAN is de radio-poort.

    Bedoel je dat je dan soms wel en soms niet antwoord krijgt ?? Of is dan eigenlijk de verbinding al weg ?

    Als het soms-wel-soms-niet is, dan zou het kunnen dat (één van deze):
    - iemand anders een vast ip-adres in zijn computer gezet heeft waardoor er een ip-conflict optreedt.
    - je mac-adres op dat moment af en toe wijzigt
    - je modem op dat moment problemen begint te geven

    Toch kan het nog steeds bij jou liggen, misschien in je modem, misschien in je router, misschien in "iets" in je netwerk, da's nu nog moeilijk te zeggen. Dat komt misschien naar boven als systematisch dingen uitgesloten worden.:wink:

    Had je trouwens al je router eens een factory reset gegeven en alles opnieuw ingesteld ? En is er misschien nieuwere firmware beschikbaar? Welke router heb je ?
     
  4. Met omprikken bedoel ik de ethernetkabel van mijn pc van de kabelverbinding verwisselen voor die van de ethernetkabel van mijn pc van de dsl verbinding. Daarmee kan ik dus uitsluiten of mijn pc (nic) niet goed werkt want dat probeert Ziggo ook nogal vaak te beweren.

    Oké, ik wist niet dat het modem mijn router geen ip adres gaf, ik zag alleen dat mijn router geen dhcp lease kreeg na het wegvallen van de verbinding en dat ook de oude lease niet kon terugkrijgen. Ik zal overigens zodra mijn verbinding weer wegvalt kijken of ik in het motorola modem kan komen.

    Ik bedoel dat ik inderdaad dan geen antwoord krijg. Ik weet dat een enkele time-out niet problematisch is maar als je 3,4,5 keer achter elkaar een time-out krijgt is er toch iets niet in orde. Ik heb de log nu vanaf 15.45 lopen en heb overigens geen enkele time-out gehad. Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met:
    1 iemand anders een vast ip-adres in zijn computer gezet heeft waardoor er een ip-conflict optreedt.
    2 je mac-adres op dat moment af en toe wijzigt


    Bedoel je met het eerste dat iemand op mijn interne 192.168 netwerk het ip adres van mijn laptop (daar test ik mee) hard erinzet? Zo ja, dat is uitgesloten want er zit behalve ik niemand op en bovendien zijn de laptop en de router op dat moment de enige gebruikers van dat netwerk waarbij de router het .1 adres heeft en de laptop een dhcp adres van de router krijgt (in dit geval .132)

    Het 2e snap ik niet, hoe kan een mac adres af en toe wijzigen?

    Ik heb een oudere SMC 7004VWBR broadband router, op zich weing spannends aan. Firmware is laatste relase en een factory reset heb ik al meerdere malen gegeven.
     
  5. 1:
    Als iemand (een andere klant van ziggo) de DHCP uitgezet heeft en zelf met de hand een vast ip adres in zijn router of pc gezet heeft.
    Zodra deze persoon online komt met dat ip-adres en jij bent ook online met hetzelfde ip-adres gaat het bij alle twee mis en krijg je fouten. Het gaat hier dan dus om de internet ip-adressen, dus niet je lokale adressen.

    2:
    Het MAC adres kan normaal gesproken nooit wijzigen. Echter door defecte hardware kan dit in de praktijk wel gebeuren. Op dit forum was een paar weken geleden nog iemand met een windows computer die rechtstreeks op het modem aangesloten zelfde soort problemen had. Daar bleek het MAC adres af en toe gewoon te verspringen. Dat heeft hij opgelost door in de driver van die ethernetkaart het MAC adres ook nog eens in te zetten. (deze had de mogelijkheid om het mac adres te wijzigen via de driver-settings, en die instelling was default 'leeg' waardoor hij het standaard MAC zou moeten houden, dat werkte echter niet goed).
    Er zijn ook wel gevallen bekend waarbij routers het MAC adres spontaan kwijtraken.

    hmm.. sommige oudere routers willen ook nog wel eens crashen/vastlopen door exotische frames die langskomen. (broadcast). Maar dan zou je ook niet meer in de router kunnen komen als het niet meer werkt.

    Ik ben benieuwd of je na een uitval nog wel in de status pagina van je modem kunt komen. Dat zal een eerste uitsluiting van zaken kunnen geven. (lukt dat nu wel trouwens, want niet alle modems kunnen dat ?)
     
  6. Gisteren heb ik mijn router tussen mijn pc en het modem uitgehaald om nog beter te testen en ondanks dat het mac adres van mijn pc bekend was in het modem, waren er 15 minuten en een reboot van het modem voor nodig voordat de dhcp server van ziggo mijn laptop een ip wilde geven.

    Ik heb ook ondekt dat ik dus heen en weer schuif tussen een 83. adres (dit is dus van casema) en een 94. adres (dit is dus van ziggo) en waarom dit dus gebeurt is me nog niet duidelijk.

    Wordt vervolgd...
    [​IMG]
     
  7. Dat klopt, zodra je wisselt van router naar een pc moet je daarna eerst even de modem resetten. Dat komt omdat je modem maar met 1 computer/router tegelijk kan praten. Door de modem te resetten maak je hem leeg zodat hij weer vrij is om de eerste computer/router die aangesloten wordt te kunnen accepteren. Nadat je de modem hebt laten opstarten mag je pas de computer of router zijn ip-adres laten opvragen. Als je de volgende keer dus deze volgorde aanhoudt zal je binnen 1 minuut weer online zijn:
    - alles uitzetten
    - modem aanzetten
    - computer of router aanzetten.

    Dat je wisselt van IP tussen 83.x.x.x en 94.x.x.x adres kan ook kloppen, je krijgt van Ziggo een vrij ip-adres, of het oude ip-adres wat aan je MAC adres gekoppeld is. Elke ethernetkaart of router heeft een uniek nummer, dat wordt gebruikt als 'identificatie' voor de dhcp server. Als je dus een andere computer of andere router aansluit (na de reset) op je modem, dan krijg je een ander ip-adres. Aan elke CMTS (centrale) zijn een aantal IP-adressen toegewezen, deze hoeven niet in dezelfde reeks te ziggen. Je krijgt dus nummers uit de 83 of 94 serie in jouw omgeving blijkbaar. Bij mijn in de buurt heb je bijvoorbeeld 84.104.x.x maar ook 213.73.x.x adressen.
     
  8. Nadat ik mijn router lostrok heb ik eerst de modem gereboot, vervolgens mijn laptop erin geprikt en toen duurde het dus 15 minuten voordat ik een ip adres kreeg.

    Dat is volgens mij te lang. Bovendien heb ik in die 15 minuten in de motorola gekeken en zag dat het mac adres in de lijst daar met als toevoeging "Dynamic" ook het mac adres van mijn laptop was. Dat betekent dus dat dit mac adres al bekend was. En toch duurt het dan nog 15 minuten??

    En voor wat betreft die ip adressen, dat klinkt allemaal heel logisch en ik snap best dat elk hardware apparaat zijn eigen ip adres heeft en daar kan ik allemaal mee leven maar zelfs als ik als enige apparaat een router aansluit heeft de daaraangesloten laptop de ene dag een 83. adres en 2 dagen later een 94. adres. Dat gaat dan gepaard met langdurige onderbrekingen voordat die switch plaatsvindt.

    Dat snap ik dus niet. Waarom krijg ik als ik op dag 1 een tracert uitvoer een trace te zien die mij via ziggo.nl naar buiten stuurt en 2 dagen later (modem is niet uitgeweest, router is niet uitgeweest, laptop wel maar die hangt toch niet rechtstreeks aan het modem) een tracert die me via casema.nl naar buiten stuurt.

    Ik gebruik soms een applicatie waarbij ik mijn externe ip adres moet invullen. Dat ip adres kon ik voorheen lange tijd laten staan echter nu moet ik zowat dagelijks bekijken wat het ip adres is voordat ik dat programma kan gebruiken. En nogmaals, ik zou best kunne omgaan met het wisselen van ip om de 2 dagen (ook al vind ik dat abnormaal vaak) maar het probleem is dat er bij mij eerst ernstige verstoringen aan vooraf gaan. Daarom denk ik dus dat er iets niet in orde is.
     
  9. Dat denk ik ook, want je ip-adres hoort helemaal niet zo vaak te wisselen.
    Hoe lang is de leasetijd van het ip wat je krijgt van Ziggo ? Kun je dat zien in je router-status ?

    (Het feit dat je wisselt tussen 2 ip's uit verschillende ip-ranges kan wel normaal zijn, maar het ip zelf mag normaal gesproken alleen wisselen als je een andere computer of een apparaat met een ander MAC adres aansluit.
    Ook dat je soms 'ziggo.nl' en later 'casema.nl' ziet staan is niet erg, dat is alleen maar de naamgeving van de ip-adressen die bij de oude nog op casema en bij de nieuwe op ziggo staat.)
     
  10. -----
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2008
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina