1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Geen internet via router

Discussie in 'Internet - Eigen netwerk' gestart door mlasschuyt, 13 sep 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik snap echt wel dat ik intern 2 verschillende ip adressen heb. Ik had het echter over externe ip adressen. Simpelweg te testen door te gaan naar www.whatismyip.com.

    En ja, ik had een adres in een 94. reeks en ook in een 83.reeks toen beide pc's op een switch hingen omdat Ziggo ten onrechte riep dat mijn router defect was.
     
  2. Zou toch maar eens zonder router gaan testen... 2 verschillende adressen zoals jij zegt via 1 en hetzelfde router bestaat simpelweg niet. IP van router verander je niet door met een andere pc naar een pagina te gaan.
     
  3. Misschien ben ik niet duidelijk genoeg, ik had op het moment dat ik 2 verschillende IP adressen op 2 verschillende machines had geen router tussen mijn modem en de switch hangen.

    Ik weet ook wel dat je in principe geen switch tussen je modem en je pc's moet hangen maar als je meerdere pc's wilt gebruiken en Ziggo beweert dat je router kapot is ga je dingen proberen.

    Waar het om gaat is dat ik bijna dagelijks switch tussen IP adressen. Dan weer een 94 adres en dan weer een 83 adres etc etc.

    Ik hoop dat we kunnen ophouden met de discussie "kan niet, kan wel". Ik weet wat ik gedaan heb, ik weet wat de uitkomst was van whatismyip en weet dus ook dat ik wel degelijk 2 ip adressen had.
     
  4. Ook ik constateer, dat het WAN IP adres regelmatig verandert. Router kan dat niet afhandelen, resultaat: geen internet. Als ik refresh van de lease aanvraag, loopt de zaak weer. Voorheen kreeg de router alleen een ander IP als hij een langere periode uit gestaan had. Misschien kan Ziggo hierover uitsluitsel geven. Er zijn immers zoveel gebruikers die achter een router aangesloten zijn.
     
  5. Daar zit precies het probleem. Je gebruikt een switch. Je dient gebruik te maken van een router of 1 pc rechtstreeks aansluiten, dus ook zonder switch.

    Het klopt dat je 2 ip-adressen krijgt. Het modem deelt geen ip-adressen uit, dat doet de CMTS aan de hand van MAC-adres. Heb je een router tussen je pc en modem zitten, dan wordt dit aan de hand van het MAC-adres van je router gedaan. Nu herkent de CMTS 2 MAC adressen van allebei de PC`s, en krijg je dus 2 verschillende ip-adressen
     
  6. Zoals ik al zei, ik weet dat het not doen is om een switch direct tussen je modem en je pc's te zetten, maar zelfs als ik dat niet doe, wissel ik veel te vaak van IP adres.

    Dat hoort niet en dat is mijn punt. Ik hoor alleen van IP te wisselen als mijn lease verlopen is of wanneer ik het modem reboot (zelfs dan niet eens zozeer) of voor langere tijd uitzet.

    Ik zat voorheen bij Wanadoo en deed maanden met hetzelfde IP adres en ook al heb ik een dynamisch IP adres, zo vaak als ik nu wissel is gewoon abnormaal.
     
  7. Ho... even rustig ....

    Wat je beschrijft is helemaal normaal. Zo hóórt het te werken.

    Je IP-adres is gekoppeld aan het MAC-adres van je ethernet kaart die aangesloten is op je modem. Op het moment dat je dus van computer wisselt zal die een ander/nieuw ip-adres krijgen. Niets daarmee aan de hand dus.

    Zo lang je dus een router of een pc aansluit met hetzelfde MAC adres zal je ip-adres gelijk blijven, tenzij men de netwerken opnieuw indeelt. Ik heb al bijna 2 jaar hetzelfde ip-adres hier....

    Als je ip-adres zou wisselen met dezelfde computer aangesloten is er wel iets mis. Paar weken geleden was hier nog iemand op het forum met dat probleem, dat veroorzaakt werd doordat de ethernet kaart zijn MAC-adres verloor. Dat kan met een router overigens ook. Als je de router dus steeds moet resetten zou dat een oorzaak kunnen zijn, maar dat kun je simpel even checken door in de setup van je router te kijken als het niet meer werkt.
     
  8. Volgens mij is je constatering juist en zit er bij Ziggo's dhcp uitdeling iets niet goed. In elk geval bij meerdere klanten. Inderdaad had je bij Wanadoo/Orange maanden hetzelfde dhcp adres. Dat wisselt nu veel te vaak.
     
  9. Nee, zijn constatering is juist niet goed. Als je wisselt van je computer krijg je een ander ip-adres. Ook als je zoals hij een switch gebruikt ipv een router wisselt je ip-adres en moet je steeds je modem resetten en zal dan alleen de eerste computer die zich meldt verbinding krijgen.

    Als je 1 computer aansluit die hetzelfde MAC-adres houdt of 1 router waarvan het MAC adres ook niet wisselt houd je steeds hetzelfde ip-adres.

    De "problemen" die Krissie beschrijft waren allemaal met wisselende computers aangesloten op het modem of met een switch ertussen, en dan is het normaal gedrag en zal je verbinding niet goed werken.

    Als je ip-adres steeds zou wisselen wanneer je 1 computer of 1 router aangesloten hebt en je zeker weet dat het MAC adres niet wijzigt, dan zou er inderdaad wel een probleem in het modem of het dhcp systeem kunnen zitten. Maar in de voorbeelden die door Krissie gegeven werden was dat niet het geval.
     
  10. Dat is dus niet waar. Ik wissel wel van IP adres op dezelfde computer (als het modem rechtstreeks op mijn pc aangesloten is) of op dezelfde router in een abnormaal snel tempo zonder dat ik iets uitzet of reboot.

    Vergeet nou gewoon die switch even, dat heb ik alleen gebruikt om te zien of ik dan in ieder geval "tijdelijk" gebruik kon maken van meer dan 1 pc omdat ik dat even nodig had.

    Ik heb vanaf gisterochtend een pinglog laten lopen. Die ging overdag prima tot gisternacht ineens mijn internetverbinding weer begon te haperen. Ik ga kijken en zie wederom een enorme packet loss optreden door een flink aantal ping time-outs. Ineens wordt mijn verbinding helemaal verbroken. Ik kijk in mijn router, probeer van het modem een nieuw IP te krijgen door het IP te releasen en de renewen maar dit lukt niet (het modem wil mijn router geen nieuw IP geven). Pas wanneer ik de modem en het router 15 minuten compleet uitzet krijg ik een nieuw IP en ja hoor, ik zat op een 94. adres en nu heb ik weer een 83. adres.

    Dat is dus wat ik bedoel en dit klopt dus niet want dit gebeurt zo ongeveer om de dag.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina