1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Storing op transponder 25 en 26

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door Mike Philippens, 1 sep 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb behoorlijk last van storing op transponder 25 en 26 (162 en 170Mhz). Volgens mij is het al langer aan de gang, want ik ben ook al een tijd bezig om Eurosport HD fatsoenlijk te kijken, maar dat lukt ook niet zonder haperen.

    Het probleem manifesteert zich op de Eredivisie Live kanalen, die ook op die transponders zitten, en ook op /Geloven, Omega (kijk ik nooit naar, dus viel het niet op) en History Channel HD.
    Ik kijk op een PC met DVB-C kaart en DVBviewer. Via een analyseprogramma heb ik kunnen vaststellen dat alleen die 2 transponders problemen geven. Als ik mijn Dreambox 500C aankoppen, wil ie niet eens de kanalen van 25 en 26 scannen. Hij komt er langs, maar 'ziet' geen kanalen. Rechtstreeks de data intikken van zo'n ELD kanaal helpt ook niet. Geen signaal zegt ie dan. Ik weet dat de Dreambox 500C een heel gevoelig baasje is vwb storingen.

    Het standaard antwoord is natuurlijk de bekabeling. Die heb ik 3x helemaal nagelopen. In de meterkast zit alles goed. Ik heb zelfs een aardedraadje gemonteerd, omdat het aansluitpunt daar een puntje voor heeft, maar er geen draad zat. Maakt niets uit. In de woonkamer had ik al volledig metalen connectoren en heb nu ook de wandcontactdoos vervangen door een van Hirschmann. Maakt ook niet uit. Ik heb nu om draadbreuk in de goot uit te sluiten een dikke kabel (zo een met minder demping, geen fancy Hirschmann) door de kamer heen liggen, maar dat maakt ook geen reet uit. Dat had ik op zich een jaar geleden ook al een keer geconstateerd. Als de pluggen goed zijn, voldoet een standaard kabel ook naar mijn mening.

    Wie het weet mag het zeggen. Ik zie nu dat Ziggo een 'Groepsstoring' heeft uitgeroepen voor ELD, maar ik vermoed dat het probleem groter is. Maar as usual zeggen ze niets en proberen ze het 'stiekem' op te lossen. Mijn opties zijn op. Moet ik nou maar een techneut laten komen?

    Ik heb btw ook even bij mijn broer geprobeerd en op zijn Dreambox 7025 zijn de kanalen wel zichtbaar, maar ook met haperingen. Ook bij hem /Geloven enzo haperend. Hij woont in dezelfde plaats, maar een andere wijk. Ik hoor ook van anderen elders in het land gedoe met ELD.
     
  2. kun je eens kijken welk type wandcontactdoos gebruikt is in de meterkast ?


     
  3. Het is een Kathrein. Grote vierkante opbouwdoos in de meterkast.

    De monteur van Casema heeft 'm daar voor me gemaakt. De kabel gaat via de meterkast naar de woonkamer. Dat betekende dat ik mijn kabelmodem midden in de woonkamer moest neerzetten. En aangezien die kabel dwars door mijn meterkast loopt, heeft die aardige meneer een doosje in de meterkast gemaakt. Mocht eigenlijk niet, maar ik vond het een hele fijne oplossing. Na montage heeft ie gemeten en alles was in orde.
     
  4. kun je ook nog een typenummer vinden.

    ik sluit niet uit dat deze wcd de oorzaak is
     
  5. Ik heb 'm even open gemaakt. Er staat waar de kabel gemonteerd is EVK80 op. Volgens mij is dat het type.
     
  6. Er werd mij verteld dat de Kathrein wcd een mogelijke oorzaak kon zijn, echter als ik de gedownloade specificaties lees van dit 1-gats model, dan mag de toepassing van deze wcd geen probleem voor deze twee frequenties vormen.

    Je kunt voor de zekerheid je ontvanger nog eens rechtstreeks aansluiten op deze wcd, om uit te sluiten dat er toch nog ergens wat fout gaat
     
  7. Maar dat gaat niet. Die WDC zit in de gangkast en ik zal dan mijn tv op mijn nek mee moeten nemen naar de gang om te kijken of ie het doet.

    Ik zou mijn 10meter kabel kunnen gebruiken, maar dan moet ik er eerst een andere connector op zetten. Die Kathrein heeft alleen een vrouwtje als uitgang.

    Verder heb ik alle connectoren nagekeken en voor de zekerheid opnieuw aangezet. In de woonkamer heb ik de standaard doos vervangen door een Hirschmann doos en volgens mij heb ik alles helemaal goed aangesloten. Ik heb de mantel ruim gestript zodat ik maximaal contact maak met de klem waar je 'm in zet. En uiteraard voldoende kern. In principe zou alleen een kabelbreuk in de grijze coax (die dus helemaal doorloopt naar de woonkamer doos) een oorzaak kunnen zijn.

    BTW:
    De doos in de meterkast is eigenlijk een onderbreking tbv de kabelmodem geweest. De grijze coax loopt door tot de woonkamerdoos en is dus alleen onderbroken om de splitter en modem in de gangkast te kunnen neerzetten. Maar ik heb nu geen kabelinternet meer.
    Is er ook iets als een soort lasdoos om deze verbinding op een betere manier tot stand te brengen dan een contactdoos met plug (ook zo'n zwaar ding dat door de monteur is aangebracht)? Of maakt dat niets uit als ie eenmaal onderbroken is?
     

  8. Het is niet verstandig de wcd te vervangen voor een kabel/coax koppeling, omdat de wcd een functie heeft van 'galvanische scheiding" tussen ons netwerk en je huisnetwerk. Als het verplaatsen niet praktisch is dan adviseer ik je toch met een losse coax kabel met een aangepaste conector te gebruiken.
     
  9. Ik ga dat dan maar eens proberen.

    Mocht het zo blijven, is er dan een alternatieve WDC waarvan je zeker weet dat ie goed is die ik zou kunnen proberen? Of kan het daar niet aan liggen (defect even uitgesloten)?

    Anders denk ik dat ik toch maar een monteur laat komen. Dan weet ik tenminste waar het aan ligt. Ook al kost me dat 4 tientjes; ik weet liever zeker dat er bij mij iets fout zit, dan dat ik met die storing blijf zitten.
     
  10. Ok, ik heb een paar dingen geprobeerd:

    vooraf: ik heb een dikke kabel gebruikt voor de bypass (+/- 10m). De kabel die in de woonkamer ligt is een normale/dunne kabel, wél met goede connectoren. Vanuit de meterkast naar de wanddoos in de woonkamer is grijze installatie coax.​

    1-een bypass vanuit de meterkast rechtstreeks naar de PC. Hierbij heb ik een f-connector gebruikt ipv de bij de DVB-C kaart geleverde converter plug. De storing lijkt een klein beetje minder, maar dat is moeilijk te zeggen. Eurosport HD en History Channel HD haperen nog steeds om de zoveel seconden.
    2-de normale huiskamerkabel met een f-connector rechtstreeks op de kaart geprikt. Het lijkt niet veel anders dan ik gewend was.

    Ik heb ook nog even geprobeerd om met een splitter ertussen (voorzien van f-connectors). Kijken of het erger wordt, maar dat lijkt niet echt heel erg veel uit te maken. De splitter wil ik er graag tussen hebben omdat ik de PC graag met een f-connector wil aansluiten, en ook de mogelijkheid wil hebben om de dreambox zo af en toe voor testdoeleinden aan te sluiten. En ook de tv in case het hele digitale gebeuren een keer op zijn gat ligt.

    Dat de bypass een lichtelijk beter resultaat geeft lijkt me geheel toe te schrijven aan de dikke kabel en de f-connector die per definitie minder demping en een beter contact maken. Maar de storing blijft, dus ik denk dat we de kabelsalade hier in huis kunnen uitsluiten als oorzaak.

    Blijven over de WDC en het kabelsignaal zou ik zeggen. Een kabel van 10meter is toch niet buitensporig zou ik zeggen?

    Is er binnen Ziggo zelf niets bekend over storingen? Iets dat men niet zo hardop durft te zeggen? Dit aangezien er ook een groepsstoring stond vermeld op de site van Ziggo.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina