1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Ziggo leidt miljoenenverlies

Discussie in 'Ziggo - Algemeen' gestart door kamphajm, 20 aug 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Niks om zorgen over te maken. Miljoenenverliezen zijn doodnormaal voor een bedrijf direct na overname door een durfkapitalist. De overname wordt betaald met zo min mogelijk eigen kapitaal en de rest emt schulden en de schulden worden naadloos doorgepassed naar het overgenomen bedrijf.

    Wat daarom met name belangrijk is om naar te kijken is de winst voor interest, de omzet per klant, het aantal klanten en met name de groei van die kentallen.

    Dat geeft nml de potentie aan om het verlies in een jaar of 3 tot 5 (de investeringshorizon van een durfkapitalist) weer in winst om te zetten.

    Let wel: UPC heeft in Nederland nog nooit winst gemaakt, UPC Global maakt gellof ik ook zo'n 800 miljoen verlies per jaar nog steeds.

    Wel betekend dit natuurlijk dat alle nieuwe investeringen alleen worden gedaan als er een duidelijke opbrengst tegenover staat binnen die 3 tot 5 jaar.
    Maar klantenservice zal er niet minder door worden omdat dat juist ten koste van de winstpotentie gaat. Vraag maar aan UPC die miljoenen heeft moeten pompen in het opkrikken van de klantenservice om de naam van UPC weer wat op te krikken.
     
  2. Dit is vrij normaal, de omzet is wel flink toegenomen.

    Dit was dus te verwachten, en niets nieuws. (eigenlijk al oud nieuws)

    De omzet verzesvoudigde tot 1.1 MILJARD, en toch is het veel mindere miljoenenverlies de headline.???????????

    De headline had ook zo kunnen heten "Ziggo verzesvoudigd haar omzet"

    Maar de nederlandse media is SLECHT NIEUWS GEIL, we brengen het liefst zo veel mogelijk slecht nieuws, liefst over de economie.

    Er zijn maar 3 factoren die onze economie verkloten, en dat zijn Beleggers, Analisten en RTL-Z. (dit moest ik even kwijt)
     
  3. Dat is appels en peren vergelijken. Omzet 2007 was inderdaad 6 keer zo hoog als over 2006. In 2006 was het voornamelijk omzet van alleen Multikabel, en pas vanaf 13 september 2006 (dus een kwartaal) telde Casema ook mee.

    In 2007 kwam @Home er bij, vanaf 1 februari, en ging vanaf toen ook meetellen.

    De echte groei in omzet (van de losse bedrijven opgeteld in 2006 tov 2007) is van 996 miljoen naar 1.140 miljoen. Dat is een groei van 15%.
     
  4. In deze tijd nog steeds mooi, 15%
     
  5. Nog steeds niet echt slecht :wink: Een double digit omzet groei zouden veel bedrijven in de huidige economische omstandigheden een moord voor doen.
     
  6. Hoezo, in deze tijd? Je praat nu erg 'mee' met de media zoals RTL-Z. De groei gaat over 2007, en toen was er nog vrijwel niemand in paniek. Ook nu zijn de beurzen wat paniekerig, maar de economie zelf gaat niet slecht. Dit kwartaal een groei van 0, maar dat is nog steeds geen recessie.

    Daarnaast wordt uit het verslag niet duidelijk waar deze stijging uit voortkomt. Maakt Ziggo gebruik van haar monopoly positie op de analoge TV-markt door prijzen te verhogen? Niet waarschijnlijk, want daar was de prijsverhoging beperkt tot inflatienivo. Komt het uit groei bij internet en telefonie, waar echte concurrentie heerst en er alternatieven zijn, of zijn digitale kijkers (die niet zo veel alternatieven hebben) meer gaan betalen. Dat kan doordat ze meer zenders willen afnemen, of omdat prijzen verhoogd zijn (voor pakketten of 2e kaarten). Het laatste zou gebruik kunnen zijn van de monopoly positie.

    Daarnaast doet Ziggo in het verslag nog een rekentruuk met RGU's (Revenue Generating Units). Een abonnee met TV en internet heeft 2 producten, telt dus voor 2 RGU's. Dat doen wel meer bedrijven zo.

    Zo zegt Ziggo dat ze eind 2007 de volgende aantallen RGU's hadden (aantallen x1000);

    Analogue Television 3,277
    Digital Television 834
    Internet 1,347
    Telephony 703
    Total Revenue Generating Units 6,161

    Dit is optimistischer rekenen dan bijv. UPC doet. Daar is iemand OF analoge abonnee, OF digitale abonnee, en telt voor TV dus altijd maar een keer mee. Ziggo telt elke digitale kijker als twee RGU's, een keer analoog en een keer digitaal, ook al heeft die kijker alleen maar het digitale basispakket wat geen extra inkomsten oplevert. Laatst bekende cijfers waren dat van alle digitale kijkers ongeveer de helft alleen digitale basispakket heeft. Het zijn dus zo'n 400.000 RGU's die geen revenue genereren...

    Ziggo meldt dat ze van 5,5 miljoen RGU's naar 6,2 miljoen zijn gegroeid. Alleen wordt niet duidelijk in welke producten dat zit. Als die groei vooral in gratis digitale basis pakketten zit levert dat geen extra inkomsten op. Jezelf rijk rekenen noem ik dat.
     
  7. als we maar van de media maar lang genoeg te horen krijgen dat het slecht gaat, gaat het vanzelf slecht.
     
  8. Praat helemaal met niemand mee. Maar werk op het hoofdkantoor van een grote bank en zie dat de effecten van de kredietcrisis in de media eerder onder dan overschat wordt.

    Groei van 0 dit kwartaal is echt stukken slechter dan voorheen voorspelt. Banken lenen geld alleen uit tegen veel strengere voorwaarden en hogere rente, wat investeringen remt. Hypotheekrente is sinds 2006 ruim 2% gestegen. Dit laatste is normaal alleen een probleem voor mensen die nu kopen, maar daar komt bij dat in 2003 een gigantische piek was in hypotheekverstrekking en oversluiting door erg lage rente toen. Iedereen die toen voor 5 jaar rentevast heeft gekozen komt nu voor een onaangename verrassing.

    Kortom: natuurlijk hebben beurzen de neiging de beweging van de reëele economie te overdrijven. Maar zeggen dat er niets aan de hand is is ook onzin.
    Groei bij de meeste bedrijven is nu echt tussen de 0 en 5% of zelfs negatief, dus 15% is erg prima.

    Oh, en wat die RGU's betreft: daarom vind ik RGU's niet zo interessant, maar ben ik veel geïnteresseerder in totale omzet in euro's en de ARPU (average revenue per unit, of te wel de opbrengst per klant).
    Als je het aantal RGU's kunstmatig opkrikt snij je je voor de ARPU redelijk in de vingers (immers zelfde omzet over een groter aantal units, dus ARPU lager).
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina