1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Ziggo capaciteitsproblemen?

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door heerden, 20 jul 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. De afgelopen dagen merk ik een duidelijke fluctuatie in snelheid. Normaal gesproken haal ik altijd de 20Mbit bij het downloaden vanaf de europese giganews server. De laatste dagen schommelt de snelheid overdag tussen 14 en 17Mbit met af en toe een piek naar 20.

    Testen met speedtest.net laat hetzelde patroon zien. Het lijkt erop alsof Ziggo momenteel een tekort aan capaciteit heeft.

    Aangezien de snelheid gegarandeerd word was ik erg benieuwd of meer mensen hier last van hebben voordat ik hierover mijn beklag bij Ziggo ga doen.

    De waarden in het modem lijken in orde (-3dB, SNR 38dB, 50dB). Postcode gebied is 2162 (Lisse).
     
  2. Hoezo gegarandeerd?

     
  3. Ben erg beniewd waar jij dat hebt gevonden, dat ziggo die snelheden garandeerd!!
     
  4. Heel eenvoudig, dat staat namelijk bij de productspecificatie :wink:

    http://www.ziggo.nl/producten/internet/z3i

    • altijd de beloofde snelheid
    • gratis e-mail, antivirus en spamfilter
    • eenvoudig zelf installeren
    • wereldwijd (web)mail lezen
    • elke maand op te zeggen
     

  5. De vraag is ook waar je de data vandaan haalt. Mogelijk is het wel Giganews die problemen heeft? Peering issues? Misschien zit Ziggo op een drukke switch op AMS-IX naar een andere peer waardoor je fluctuaties krijgt in je snelheid?

    Niemand die het je waarschijnlijk kan vertellen. Wanneer je een 100MB data file van een Ziggo server zou downloaden denk ik dat je wel de volle 20mbit kan krijgen en daar zullen ze dan ook naar refereren.

    Als ik vanuit China ga downloaden ga ik ook niet de volledige 12mbit krijgen die ze beloofd hadden :)
     
  6. Giganews heeft haar europese newsservers op AMS-IX staan, effectief gaat de data dan ook direct van giganews het ziggo netwerk op en heb je geen tussenliggende hops van derden. Giganews vult met slechts 1 connectie al makkelijk een 20Mbit lijn in. Maar uiteraard kan daar iets misgaan, dat ben ik met je eens. :)

    Mijn enige alternatief was speedtest.net waarbij ziggo haar eigen server heeft staan. Ik ken geen test ftp server van ziggo waar ik dit zou kunnen testen. Het vreemde was dat bij speedtest.net de wijzer letterlijk heen en weer bewoog tussen de 10 en 20 Mbit. Soms kwam hij niet verder dan 10, meteen test erna weer 16 en daarna weer 20 enzovoorts. En nee, ik gebruik geen Wifi maar een gbit netwerk met een apple airport extreme router en ik heb dit op meerdere pc’s getest.

    Dat resultaat komt op mij over als een overbelast knooppunt binnen het Ziggo netwerk. Uiteraard kan er wel eens een knooppunt oid uitvallen maar dan vind ik het wel zo professioneel als dit ook op de website komt te staan.

    Mijn persoonlijke mening is dat ik tot op heden zeer tevreden ben over de geleverde dienst van een half jaar casema en nu dan ziggo. De bandbreedte die men verkoopt word ook altijd gehaald mits de versturende partij aan de andere kant van de lijn dit ook kan leveren. De bottleneck lag in ieder geval zelden tot nooit in het casema netwerk. Vandaar ook dat ik de prijs van 69,- ook niet onredelijk vind, kwaliteit kost geld immers.

    Het valt dan echter wel op als dit ineens niet goed gaat. Dat kan gebeuren maar meld het dan op het storingsoverzicht. Een dipje van 2Mbit (10%) tijdens piekuren is een redelijke marge en hoor je mij niet over maar als ik gedurende langere tijd (meerdere dagen) in de piekuren gemiddeld slechts 15Mbit ontvang dan spreken we van 20% reductie en dan hoor je dat te melden. Later op de avond was het gelukkig weer als vanouds.

    Ik hoop dan ook dat dit een losstaand incident betrof en niet een deja-vu met het docsys 1.0 tijdperk gaat inluiden omdat Ziggo de overboeking op haar netwerk te ver laat oplopen om te bezuinigen. Dat gebrek aan respect naar de klant verwacht ik van een partij als UPC of een goedkope ADSL ISP maar niet van Ziggo.
     
  7. Ik heb ook de laatste dagen last er van dat de beloofde snelheid niet gehaald wordt.
    Ik heb ook een Z3i internetverbinding, en de laatste dagen schommelt de downloadsnelheid rond 1,6 - 1,7MB.

    Het gaat hier dus wel degelijk om 'altijd de beloofde' snelheid.

    En ook ik heb van verschillende locaties een download test gedaan. Het probleem ligt dus echt wel bij Ziggo.

    Heel simpel. Als ik van locatie A altijd kan downloaden met een snelheid van 2,4 MB/s en van locatie B met een snelheid die bijna gelijk is aan A.
    Wanneer ik van beide locaties tegelijk download haal ik 1,6MB/s. Als ik nu alleen van A en daarna alleen van B download, en in beide gevallen afzonderlijk 1,6MB/s haal, weet ik dat de snelheid beperkt wordt door mijn internetverbinding.

    Als ik € 69,95 voor een internetvebinding betaal, wil ik absoluut geen bandbreedte delen met iemand anders, die een abo heeft van € 19,95. Dit is overigens geen onnatuurlijke of associale reactie, aangezien ik bereid ben te betalen voor maximale snelheid, en een andere gebruiker dit niet wenst te doen. Deze krijgt overigens geen gegarandeerde snelheid beloofd.

    Overigens beklaag ik me niet over het verschil in snelheid. Dit zal wel tijdelijk zijn. Mijn reactie komt voort uit de vorige reacties waarin gesuggereerd werd dat er geen maximale snelheid wordt beloofd. FOUT!!!

    Verder ben ik tevreden met Ziggo.
     
  8. Ondanks de schermen met "altijd de beloofde' snelheid" is het niet zo dat dit die 20Mbit kan zijn. Je hebt altijd te maken met verliezen en gemiddeldes. Mocht je daadwerlijke 1.7Mb sec down halen dan doe je het heel erg netjes. De 20Mbit van je abonnement is geen harde gegaranderde snelheid.
     
  9. Net even een downloadtest uitgevoerd. Snelheid zit nu weer constant op 2,25MB/s (hangt inderdaad af van de snelheid van je source).

    Schijnt dat het probleempje ondertussen is opgelost.
     
  10. Zolang de oorzaak daarbij te herleiden valt naar het netwerk buiten ziggo ben ik het daar uiteraard mee eens.

    Heb je het over het Ziggo netwerk zelf dan heeft men niet het excuus dat de haalbare bandbreedte sterk afhankelijk is van de kwaliteit van het koperdraadje zoals ADSL. Binnen het hele netwerk van Ziggo moet je die ruimte / bandbreedte krijgen die men verkoopt.

    Dat is ook de reden dat de stelling altijd de beloofde snelheid zo prominent op de website staat. Het is immers een dikke plus ten opzichte van ADSL dus geef ik ze groot gelijk dat ze dat noemen.

    Maar dan betekent dit ook dat Ziggo moet zorgen dat die bandbreedte ook in de piekuren beschikbaar is voor dat gedeelte van het netwerk waar zij verantwoordelijk voor is en controle over heeft en dus niet haar netwerk-overboeking zo ver laat oplopen dat je elkaar merkbaar in de weg gaat zitten.

    Derhalve mag je maximaal rond de 2,5MB/s verwachten bij een 20Mbit abo mits de bron waarvan je download die snelheid tot aan Ziggo kan leveren.

    Dat is dan ook precies wat ik normaliter krijg van Ziggo en wat de meeste personen krijgen als ik het 'post hier je snelheid' topic lees. :)
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina