1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Ziggo (draadloos) via Sitecom WL-143

Discussie in 'Internet - Eigen netwerk' gestart door Movavu, 10 jun 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Één doffe ellende...... :mad: :(
    Sinds Ziggo z'n intrede in onze woning heeft gedaan, heeft nog maar 1 van de 4 PC's verbinding met Internet via de Sitecom WL-143-router.
    Het begon 'n aantal weken geleden: dan weer wèl verbinding, dan weer spontaan 'n tijdje (in uren gerekend) niet. Stekker van 't modem en de router uit 't stopcontact gehaald, er weer in gestopt en dan sòms wel weer verbinding, soms niet. Tot vervelens toe..... :evil:

    Gisteren was het toppunt (zelfs 's middags nòg geen Internetverbinding) en voor ons 'n reden Ziggo te bellen. Na 'n paar keer vergeefs te hebben gewacht iemand aan de lijn te krijgen (verbinding werd spontaan verbroken ('t lijkt Internet wel :P)) toch na ongeveer 10 minuten iemand die wist te vertellen dat er in ons postcodegebied geen storing was maar dat we eens moesten proberen de PC rechtstreeks op het Internet aan te sluiten. En ja, dàt was de oplossing...... !!!!!!

    Alleen is het nu zo dat alleen 1 laptop rechtstreekse verbinding heeft, buiten de router om en alles wat via de router aangesloten wordt, géén verbinding krijgt. Zelfs de 'hoofd'-PC kan 'rechtstreeks' geen verbinding krijgen...... :shock:
    Ook kunnen we op geen enkele manier de router benaderen om evt. gegevens te wijzigen (we blijken nl. 'zomaar' 'n ander subnetmask te hebben gekregen(?): voorheen was dat 255.255.255.0, nu is dat (via 'ipconfig') 255.255.248.0 (of is dat normaal, dat 't subnetmask van 'n rechtstreekse lijn anders is dan die van één vanuit de router?)).

    Het zou heel fijn zijn als iemand ons zou kunnen vertellen wat we moeten doen om dit probleem op te lossen. Zelf komen we er namelijk niet uit..... :?
     
  2. Dat laatste komt omdat je vermoedelijk niet het modem even uitgezet hebt toen je de andere pc weer aansloot. Telkens als je een andere computer aansluit aan het modem, moet je het modem even resetten. Een kabelmodem wil maar met 1 computer "praten" en onthoudt de laatste. Sluit je dan een andere aan, dan accepteert hij deze niet. Even modem resetten en je kunt vermoedelijk wel met de hoofdcomputer praten.

    De router kun je ook los aansluiten, dus zonder hem op het modem aan te sluiten. Sluit de laptop er dan even op aan via een kabel en zet dan de router aan, daarna de laptop. Kijk welk ip-adres de laptop dan van de router krijgt. Vermoedelijk kun je dan in de setup van de router komen als je naar http://xxx.xxx.xxx.1 gaat (waarbij xxx.xxx.xxx het eerste deel van het ip-adres is wat je laptop kreeg)

    Je originele probleem kan vele oorzaken hebben, van een defecte router tot één van je PC's die heel druk met p2p programma's bezig is of een virus of trojan heeft die heel veel verbindingen tegelijk openzet. Sommige routers crashen daardoor. Kijk eens of er nieuwere firmware beschikbaar is voor je router. Begin daarna met 1 computer aangesloten op de router en kijk of het blijft werken, daarna steeds een er bij totdat de problemen weer optreden. Dat is dan de 'verdachte' pc.
     
  3. Heel erg bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie, CeeS :)
    Klinkt allemaal erg aannemelijk en we zullen ons er morgen ('t is ons nu wat te laat.... :? :lol:) mee bezig gaan houden.

    'k Laat nog wel even weten of 't wel/niet gelukt is.
     
  4. De stand na het nodige 'Internetverbinding-knutselen'...... :? :

    Uiteindelijk tòch in de router weten te komen (heb 't niet zelf gedaan en de uitvoerende persoon weet niet meer of dat rechtstreeks geweest is of via de router zelf.... sorry.....) en alle instellingen blijken nog hetzelfde te zijn.
    Wat zitten prutsen met kabels omsteken en wat schetst onze verbazing: met de laptop is er 'n Internetverbinding via de kabel terwijl de modemkabel niet in de WAN-aansluiting zit, maar in 'n uitgaande poort...... :shock:
    Later blijkt de 'hoofd'-PC (die inderdáád met 't modem kon praten nadat die laatste ge-reset was :wink:) óók op deze manier verbinding te kunnen maken.
    De andere 2 PC's (die via 'n hubje aangesloten zijn) zijn niet 't Internet op te krijgen..... :sad:
    De draadloze verbinding van de laptop is 'Uitstekend' en 'Verbonden', maar ook daar is geen verbinding met het Internet.

    Wat volgens ons (als leken :oops:) opvallend is, is de range waarin de IP-adressen (worden automatisch toegekend) van zowel de laptop als de PC vallen: die is nl. 83.87.xxx.xxx terwijl die van de router ingesteld staat op 't (gebruikelijke(?)) 192.168.x.x(xx). De andere 2 PC's en de draadloze verbinding van de laptop vallen ook in die 'gebruikelijke' range.
    De subnetmaskers van beide adres-serie's zijn óók verschillend, zoals ik in mijn eerste bericht ook al aangaf.

    Ik hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven over wat er aan de hand is.
    Voor ons 'n groot raadsel, waar we dus al wel 'n heel klein stukje uit gekomen zijn, maar heel graag helemáál willen oplossen.
    Wie helpt ons met dat laatste stuk, nl. op de overige 2 PC's èn de draadloze verbinding weer op Internet te krijgen?
     
  5. Als je de router aansluit op één van de LAN poorten en niet op de WAN poort, dan werkt de router niet als router, maar als een switch. De eerste computer die zich dan meldt krijgt een ip-adres van Ziggo en kan verbinding maken met internet. Je hebt dan als het ware die computer direct aangesloten op het modem. Aangezien het modem maar met 1 computer wil praten zullen die anderen het niet doen naar internet.

    Wat je moet doen is (in deze volgorde) :
    - modem op WAN poort aansluiten van je router
    - pc's aansluiten op de LAN poorten van de router
    - modem en router uitzetten
    - eerst modem aanzetten, wachten tot hij is opgestart en alle lampjes normaal branden.
    - daarna router aanzetten, wacht tot hij normaal is opgestart
    - dan pas een pc aanzetten, die krijg dan een 192.168 ip-adres van je router.

    Daarna zou alles moeten werken, werkt het nog niet, kijk dan in de setup van je router of die een ip-adres gekregen heeft van ziggo (via status scherm) en controleer de instellingen eventueel.
     
  6. Voor de aanmelding op het netwerk van Ziggo heb je 2 opties:
    - computernaam opgeven op je computer zodat deze zich aanmeld;
    - computernaam opgeven in je router zodat deze zich aanmeld op het netwerk.

    Aansluiten van je modem aan je router doe je door de RJ45 kabel op de WAN poort van je router aan te sluiten.

    De pc's kun je draadloos of met draad (LAN aansluiting) aansluiten op je router. Als je DHC hebt ingesteld krijgen je pc een ip nummer uit de DHCP reeks van je router. Dit zal waarschijnlijk in de 193.x.x.x reeks of 10.x.x.x reeks zijn. Belangrijk is dat je op de pc's de goede gateway in hebt gesteld. Dit moet je router zijn (ip adres van je router). Alle pc's die je nu aansluit op je router middels een utp kabel moeten nu internet hebben.

    Bij draadloos komt even iets meer kijken. Hiervoor heb je de SID van je router nodig, beveiliging middels WEP, WPA of WPA2 (zwak, goed, het beste) en een key. Deze gegevens moet je instellen op het draadloze gedeelte van je pc.

    Dus aansluiting:
    kabelmodem -> utp kabel naar WAN poort van router -> pc's via LAN interface middels utp kabel naar netwerkkaart van pc of draadloos.
     
  7. Bedankt voor jullie reactie's, CeeS en copymaster!

    Even 'n snelle reactie op het volgende:

    En dà's nou ook één van die 'rare' dingen (die anderen zijn nu wel verklaard, door jouw duidelijke uitleg :wink:): we hebben met zowel de PC als de laptop (bekabeld) gelijktijdig verbinding met Internet (dat had ik in m'n vorige bericht uiteraard eigenlijk iets duidelijker moeten vermelden :oops:).....

    Over de rest van de adviezen en aanwijzingen gaan we ons morgen maar weer eens buigen...... :neutral:
     
  8. Dat is voor @home, bij Multikabel (en ik dacht ook bij Casema) hoef je geen computernaam in te vullen. Er wordt op modem MAC adres gechecked en op MAC adres van de ethernet kaart welk ip je krijgt.

    Blijkbaar kun je bij Casema wel 2 ip-adressen krijgen, als zowel op de laptop, als op de pc een ander ip-adres kreeg.
     
  9. Blijkbaar wel, ja, want 't is ons gelukt :lol:



    Maar even in Word m'n bericht voorbereid, want voor je 't weet heb je geen Internetverbinding meer..... :?

    Oké, daar zijn we weer……
    Gisteravond ongestoord ge-Internet met de laptop die verbonden is via de kabel met de router, die als switch werkt doordat de modemkabel in één van de LAN-poorten zit (met dank aan CeeS voor deze wijsheid :wink:).
    Totdat laat op de avond tot mijn grote verbazing (ik hèb immers verbinding….:shock:) opeens het ‘ballonnetje’ “Er is nu verbinding met Internetverbinding” in de taakbalk verschijnt. Ik vrees al met grote vreze en ja hoor, de volgende pagina die ik op hdit forum open vertoont het bericht “Kan de server niet vinden”……. De 2 andere schermen die ik open heb staan geven nog wel ’n aantal nieuwe pagina’s weer, totdat ook deze hetzelfde bericht laten zien…..

    Ten tijde van dit gebeuren geeft ’t logboek van de laptop onder “Systeem” het volgende weer:
    Dhcp-foutmelding: “De IP-adreslease 192.168.1.101 voor de netwerkkaart met netwerkadres ********** is geweigerd door de DHCP-server 10.1.192.10. De DHCP-server heeft een DHCPNACK-bericht verzonden.” Geen aanvullende gegevens.

    Daarna: IPNATHLP-foutmelding: “De Network Address Translator (NAT) kan geen bewerking aanvragen van de omzettingsmodule in kernel-modus. Dit kan wijzen op onjuiste configuratie, onvoldoende bronnen of een interne fout. De gegevens bevinden zich in de foutcode.” Aanvullende gegevens in bytes: “0000: 1f 00 00 00

    Na +/- 1½ minuut: Dhcp-waarschuwing: “Deze computer kan het netwerkadres niet vernieuwen (van de DHCP-server) voor de netwerkkaart met netwerkadres *********. De volgende fout is opgetreden: De time-outperiode van de semafoor is verlopen. De computer zal doorgaan om zelf een adres van de netwerkadresserver (DHCP-server) proberen te krijgen.” Aanvullende gegevens in bytes: “0000: 79 00 00 00 y...

    Verder staat ’t logboek vol met “Server”-fouten en -waarschuwingen, “Tcpip”-waarschuwingen en andere “Dhcp”-fouten en -waarschuwingen dan hierboven genoemd. Het zegt mij verder allemaal niet zo heel erg veel, alleen dat er iets mis is.......

    De verbinding valt dus regelmatig spontaan weg. Vanochtend is het b.v. maar ongeveer ’n half uur gelukt om verbinding met Internet te hebben (verbinding gemaakt middels de gisteravond door CeeS aangegeven methode), soms is dat 10 minuten, soms meer dan ’n half uur……

    Wáár ligt dit nu aan? Moeten we de router uit ’t raam gooien omdat ‘ie defect is of moeten we zo snel mogelijk van Ziggo af zien te komen?
    Moeten we de afwijkende gegevens die we via ipconfig te zien krijgen (ip-adres, subnetmasker, standaardgateway) invoeren in de router?

    We worden er zo langzamerhand ’n beetje moedeloos van……..



    Op 't moment dat ik hier op 't forum bezig ben, heb ik middels de officiële bekabeling verbinding via de router (opgestart via de "CeeS"-methode :wink:) en 'n IP-adres in de 192.168-range. Ook m'n draadloze verbinding heeft verbinding, maar ik heb nog niet geprobeerd of die ook daadwerkelijk verbinding gééft (veel te bang dat ik alles weer kwijt ben als ik 't probeer; eerst maar ff dit afmaken.....).
     
  10. Vanmiddag hier even 2 berichten kunnen posten voordat de verbinding weer spontaan verbroken werd..... :mad:
    De enige manier om daarna weer verbinding te krijgen is: laptop uit, router uit, modem uit en in omgekeerde volgorde de boel weer aanzetten.

    Inmiddels is 't gelukt in de router te komen.
    De router heeft van Ziggo 'n IP-adres gekregen in de 83.87.xxx.xxx-reeks, de gateway ook, de DNS-server zit in de 83.80.x.xxx.
    De DHCP-server volgens ipconfig is 10.1.xxx.xx en die van de LAN-settings van de router is 192.168.x.
    Moeten deze gegevens nu in de router of in de PC('s/laptop) gewijzigd worden?
    We hoorden nl. van iemand dat Ziggo andere IP's uitdeelt en dat deze in de router aangepast zou moeten worden, maar dat durf ik niet 'zomaar' te doen (stel je voor dat we helemáál geen verbinding meer kunnen krijgen en ook niet meer in de router kunnen komen..... :?).
    Het is nl. ook zo, dat we op 'n torrentsite wèl 'verbindbaar' zijn middels '83.87.xxx.xxx' maar niet middels '192.168.x.xxx, als er via de router ge-Internet wordt.

    Graag weer jullie deskundig oordeel en/of advies :wink:
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina