1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Blokkerig beeld en hoge BER op diverse zenders

Discussie in 'Samsung DCB-P850R (PVR)' gestart door Captain, 1 mei 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Blokkerig beeld en hoge BER op diverse zenders (opgelost)

    Mijn ma, woonachtig in Echt (postcode 6101) heeft een Samsung DCB-P850R en ontvangt de digitale TV kanalen van het basispakket van Essent (@Home).
    Het heeft al 1,5 jaar goed gewerkt en enkele weken geleden heb ik de software nog geupdate naar versie 45.
    Nu is er echter blokkerig of zwart beeld op diverse kanalen :?. Het is niet duidelijk of dat al meteen na de software update kwam.

    De volgende zenders hebben blokkerig beeld:
    Duitse kanalen 601 (ARD) t/m 606 (RTL)
    Franse kanalen 620 (RTBF) t/m 622 (France 2)
    630 (Rai Uno), 631 (TVE), 640 (TRT).
    Deze zenders hebben allemaal een hoge BER [E-6] van 700 à 1600.

    Ik heb de helpdesk gebeld en ze zeggen dat het een bekabelingsprobleem is.
    De analoge zenders doen het allemaal goed, en de overige digitale zenders doen het ook goed (BER=0 of zeer laag).
    Er is geen overige apparatuur aangesloten en er zijn geen storende apparaten in de buurt.
    Ik heb dezelfde test herhaald in Born (postcode 6121) met hetzelfde negatieve resultaat.
    Ook heb ik de ontvanger al eens gereset en de kanalen opnieuw ingelezen.

    Ik heb 3 verschillende kwaliteitskabels met goede afscherming geprobeerd met allemaal een slecht resultaat. Met 1 kabel zijn de blokken minder maar de BER nog steeds vrij hoog (100 à 200).

    Wie kan me antwoord geven op een of meerdere volgende vragen:
    - Wie herkent dit probleem?
    - Wat kan ik nog meer doen?
    - Kan het aan software versie 45 liggen?
    - Is er een mogelijkheid om naar een vorige software versie terug te gaan?
    Bedankt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2008
  2. Hmm, dan lijkt me het een probleem van je ontvanger, want een "lage BER" op de andere kanalen is ook niet goed, die hoort altijd nul te zijn. Zodra je daar meer dan nul ziet, heb je fouten en dus een slecht signaal. (door een te zwak kabelsignaal of door een defecte ontvanger)

    Heb je in Born ook een andere DTV ontvanger tot je beschikking en heeft die wel een goede ontvangst op de "slechte" kanalen ??

    Als dat zo is, dan heb je een probleem met je ontvanger, het enige wat je kunt doen is eens kijken of de connector waar je coax-kabel in gaat niet verbogen is of zoiets waardoor de stekker slecht contact maakt (of dat er misschien iets in zit wat sluiting tussen binnen en buiten-ader maakt).
    Als je nog garantie hebt zou ik hem in dat geval laten nakijken.
     
  3. De Nederlandse kanalen hebben allemaal een BER van 0 (heel soms 1).
    Sommige andere kanalen hebben wel af en toe een hogere BER.

    Ja inderdaad: de overburen hebben precies dezelfde ontvanger en die hebben geen probleem op de "slechte" kanalen.


    Feit is dat de ontvanger nooit verplaatst is en een verbogen connector zeer onwaarschijnlijk is. Daarom gaat mijn verdenking uit naar de laatste software update 45. Was de laatste versie niet teruggetrokken wegens problemen? Ik zal de ontvanger hoe dan ook (laten) nakijken.
    In elk geval bedankt voor het meedenken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mei 2008
  4. Weet ik niet, ik heb deze ontvanger zelf niet, misschien dat de meelezers even kunnen melden welke firmware versie zij gebruiken en of de problemen bekend voorkomen ivm deze versie.
     
  5. De nieuwe software mag geen invloed hebben op de slechte BER waarden.
    De slechte waarden hebben normaal gesproken te maken met de huisinstallatie hoe vreemd dat ook mag lijken.

    Veel problemen ontstaan door een verkeerde aansluitdoos.
    Waar komt je kabelaanluiting binnen ? meterkast of woonkamer.
    Sluit je ontvanger rechtstreeks aan op de aansluiting van @Home zonder dat er iets tussenzit (splitter / extra wcd / versterker ) en kijk wat de BER dan is

    De gestoorde frequenties zijn 420 en 428, in de ether worden deze frequenties ook gebruikt gebruikt.
     
  6. Het probleem is opgelost. Het lag niet aan de huisinstallatie en ook niet aan de aansluitdoos, aansluitkabels, splitter, software versie of wat dan ook.
    Het lag aan de Samsung decoder zelf. Ik heb hem opengemaakt (5 schroefjes) en gezocht naar een mogelijk probleem aan de tuner-ingang. Daarbij viel het me op dat het ingangssignaal met stekkerverbindingen vast zat aan 2 tuners. Ik heb de 4 stekkers van de 2 kabels losgeplugd, tevens doorgemeten (en geen storing vastgesteld), weer vastgeplugd, en de Samsung doet het weer! :D
    Zie op de foto welke kabels ik bedoel. Er is nu geen blokkerig beeld meer en een BER van 0 op alle zenders. Waarschijnlijk was een slechte verbinding tussen een stekker en een connector de oorzaak.

    [​IMG]
     
  7. Goed te horen dat het opgelost is.
    Tijdens de QAM256 testen hebben we ook gezien dat sommige Samsung PVR's op enkele frequenties ook problemen vertoonden. Na onderzoek is ook vast gesteld dat de oorzaak gelegen was in de bekabeling vergelijkbaar met wat jij hebt gevonden.
     
  8. Tja, eigenlijk moet dit niet kunnen. Het alsmaar testen en nogeens testen moet toch de oplossing geven voor dat een toestel op de markt wordt gezet?
     
  9. Dit zijn foutjes die in de praktijk aan het licht komen. Als een product op de markt komt zullen er altijd nog fouten aan het licht komen die uit tests niet waren gekomen. Als dit echter veel voorkomt zonder dat de fabrikant hier iets aan doet zou Ziggo natuurlijk kunnen zeggen van nou dan halen we die decoder gewoon uit ons aanbod van decoders want het is dan gewoon geen degelijk apparaat. Helemaal nu ze Ziggo een kabelgigant is zou dat veel impact hebben op de leverancier/makers van de decoder en ze waarschijnlijk motiveren om deze fouten eruit te halen.
     
  10. Als tijdens het productieproces ineens een slechte set kabels gebruikt worden die niet in het test-exemplaar of exemplaren zaten bijvoorbeeld. De hardware en software is dan wel getest en goed bevonden, maar als componenten slechter worden in de loop van een productieproces kan dit altijd voorkomen terwijl je dat bij een test niet hebt gevonden.

    De test waar anoniem over sprak (QAM-256) ging (neem ik aan) over een test met een ander type signaal in een deel van het @Home gebied, waar bestaande ontvangers die al enige tijd in huis stonden problemen gaven en ging niet over een 'goedkeuringstest' van deze ontvanger.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina