1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Gaat Ziggo proberen het gebruik van de Alphacrypt te saboteren?

Discussie in 'Digitale TV - DVB-C en CI+' gestart door grunnsat, 28 apr 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Je slaat de spijker op zijn kop, Ziggo geeft alleen maar door. Ze produceren niets, datgene wat ze doorgeven is niet hun intellectueel eigendom. En waar tegen willen ze het dan beschermen?? Anoniem had het ook al over 'misbruik', zonder aan te geven wat dat dan is.

    Ik heb ook geen klachten over wat Ziggo ons levert, dat is best goed. Ik heb wel bezwaren tegen de wijze waarop zij het willen leveren. Ziggo is niets anders dan de vervanging van mijn antenne, of zelfs schotel antenne. Ik wil gewoon hun signaal kunnen ontvangen op de apparatuur van mijn keuze, en er mee doen wat mij zint binnen de wettelijk bepalingen. Eenvoudig toch?
     
  2. Vreemd. Bij @Home is Ned1 ongecodeerd.
     
  3. misschien is hier een reden voor
    zodat de klant kan zien dat in ieder geval de decoder werkt
    er zijn nog een paar zenders die zonder kaart werken
    bij tvhome kanaal en etalage
     
  4. Ja, zoals ik al zei. hij moet op dat kanaal staan als een smartcard niet meer werkt en opnieuw geactiveerd moet worden.

    Ik vind het eerder vreem dat dat bij Casema en Multikabel niet het geval is.
     
  5. Een aantal regionale kanalen zijn ook ongecodeerd.
     
  6. Het is niet nodig om op een ongecodeerd kanaal te staan om de smartcard te (her)activeren. De emm's die hiervoor nodig zijn vanaf het Irdeto systeem naar de kaart zijn altijd gecodeerd om misbruik / manipulatie te voorkomen. De key om het huidige controlword te kunnen lezen van een betreffende service bevindt zich in de ecm pid per service. Dit is dus wat anders dan de emm pid (1 per TS ipv 1 per service), die altijd (gecodeerd) aanwezig is. Het enige wat nodig is om de kaart te heractiveren is dus de emm stream, pas als die sleutels goed zijn aangekomen kunnen daarna de ecm messages worden gelezen om daadwerkelijk de service te kunnen bekijken.

    Aangezien het wel belangrijk is dat de kaart de emm's goed binnenkrijgt is het wel handig om op een ongecodeerd kanaal af te stemmen zodat het zeker is dat de STB goed is afgestemd op een TS. Het is meer een hulpmiddel voor een helpdesk dan een vereiste voor de smartcard/softcell (het is ook te zien aan het type melding in beeld, bij E48/E52 zal de box nooit emm's binnenkrijgen en dus ook niet gaan werken, bij E16/E19/E30 wel(als de juiste berichten naar de kaart worden gestuurd uiteraard)).
     
  7. ok. weer wat geleerd.
     
  8. Toch hier en daar een opmerking erbij gezet:

    Het is niet zozeer een aparte 'key' echter gewoon een extra veldje hier en daar. Als een Ziggo embedded CAM een smartcard zonder dit flagje ziet dan krijg je een error, en bij een smartcard met flagje in een normale Irdeto cam dus ook.

    Mijns inziens is het meer een kwestie van wel of geen support leveren op een ontvanger dan garanderen dat het goed werkt.
    Voor goedgekeurde ontvangers worden software updates uitgespeeld, issues worden door Ziggo aangekaart bij de fabrikanten en voor de helpdesk zijn scripts gemaakt om goed door de betreffende boxen heen te kunnen lopen.
    Voor een mediacenter pc met problemen is het voor een helpdesker snel afgelopen, ze kunnen nooit elke mogelijke variant kennen, en alle mogelijke vage of minder vage problemen die daaruit voor kunnen komen.
    Voorbeeldje: als een gebruiker een herinstallatie moet uitvoeren, dan kan de helpdesk hier met de reguliere boxen de klant mee helpen, maar voor een mediacenter of een andersoortige STB is dit dus niet haalbaar.
    Ook is het handig dat het zeker getest is dat een STB op de standaard commando's reageert, zoals een pincode reset oid.

    Op het gevaar af hier een flamewar te starten (dus neem het niet zo zwartwit als het hier staat):
    Die mensen hebben er zelf voor gekozen om een apparaat te kopen wat niet officieel ondersteunt wordt. Ik heb hier persoonlijk eigenlijk weinig medelijden mee.
    Ze kunnen altijd nog een losse STB kopen (als ze een Loewe kunnen betalen tenslotte...), het is niet zo dat ze de TV weg hoeven te gooien of zo.
     
  9. Kijk maar eens naar Regio 22 en het infokanaal (999) zonder smartcard...
     
  10. Ja, dat weet ik. Het is een serie cijfertjes, zoiets als 111222333 etc. Stelt feitelijk niets voor .



    Dat is allemaal prachtig, en op zich kan ik daar best mee leven. Maar dat is nog iets heel anders als actief proberen te voorkomen dat andere standaard apparatuur ook werkt. Ik ben geen klein kind meer dat bevoogding van Ziggo nodig heeft. Als ik andere dan aanbevolen apparatuur wil gebruiken dan is dat mijn zaak, niet die van Ziggo. De wegenwacht gaat toch ook niet voorschrijven dat je een Opel Astra moet hebben om van hun service gebruik te kunnen maken? Gaat de KPN voorschrijven welk merk mobieltje je moet gebruiken? Hoe was het vroeger bij de PTT? Toen mocht je alleen maar PTT telefoontoestellen gebruiken, dus de grijze T65. Je zou raar opkijken als de KPN die regel weer zou invoeren, maar van Ziggo accepteer je het wel?

    Verder is het natuurlijk zo dat een helpdesk geen deskundigen heeft. Er zitten alleen maar mensen die een standaard riedeltje vragen en antwoorden kunnen afdraaien. Zo had ik laatst iemand aan de lijn die hogelijk verbaasd was dat mijn LCD TV het deed terwijl de antenne niet aangesloten was. Dat je ook kunt volstaan met alleen een Scart kabel tussen TV en ontvanger was helemaal nieuw voor hem.


    Je zult raar opkijken als @home je gaat voorschrijven dat je alleen maar Dell computers van bepaalde types met Vista Home Premium op hun Internet aansluitingen mag gebruiken omdat dit zo makkelijk voor de helpdesk is.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina