1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Casema pakt tienduizenden zwartkijkers aan

Discussie in 'Analoge TV - Algemeen' gestart door stitch_duck, 11 apr 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. stitch_duck

    stitch_duck Forum Member

    Berichten:
    338
    Ziggo:
    Alles in 1
    Gebied:
    fZiggo
    Meer...
    Locatie:
    015 Ziggo (Casema)
    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    DEN HAAG (AFN) - Kabelbedrijf Casema gaat schoon schip maken. Het bedrijf heeft zo’n 50.000 tot 60.000 mogelijke wanbetalers aangeschreven en biedt hen de mogelijk zich nu alsnog aan te melden als abonnee met terugwerkende kracht tot 1 september 2007.
    Dat heeft een woordvoerder van Casema vrijdag desgevraagd gezegd. Uitgaande van ongeveer 55.000 wanbetalers en abonnementskosten van 16 euro per maand, zou Casema hierdoor ruim 10 miljoen euro op jaarbasis mislopen.
    Tot dit jaar sloot Casema lang niet in alle gevallen de aansluiting van een woning af wanneer iemand vertrok. Ook kijken mensen mogelijk al jaren gratis televisie op gesplitste aansluitingen. “In voorgaande jaren zijn om allerlei redenen aansluitingen niet losgekoppeld”, aldus de woordvoerder.
    Gratis televisie
    Sommige mensen kijken mogelijk al 20 jaar gratis televisie via een aansluiting van Casema. “De aantallen begonnen fors te worden, dus hebben we besloten schoon schip te maken.” Casema heeft er voor gekozen spijtoptanten met zeven maanden terugwerkende kracht te laten betalen voor hun aansluiting. “We delen het leed. Mensen hadden zich bij ons moeten melden, maar wij hadden ook consequenter moeten zijn in het afsluiten.”
    Een maand geleden heeft Casema bij wijze van proef al 2000 mogelijke zwartkijkers aangeschreven, daarvan heeft zo’n 10 procent zich inmiddels aangemeld als abonnee “maar we verwachten er nog meer”. De kabelaar denkt dat veel mensen zich pas melden als hun aansluiting daadwerkelijk wordt opgeheven. Overigens bleek de brief in het merendeel van de gevallen terecht verstuurd; een groot deel van deze mensen keek gratis.
    Het bedrijf gaat ervan uit dat een deel van de mensen niet eens weet dat ze gratis kijken. “Mensen denken dat het abonnement in de servicekosten zit, of bij de kosten voor de vereniging van eigenaren.” Casema heeft in midden en west Nederland zo’n 1,3 miljoen abonnees.

    bron: http://www.dft.nl/nieuws/3770364/_Casema_pakt_tienduizenden_zwartkijkers_aan__.html
     
  2. Terecht! dat soort figureren is mede reden waardoor de 'brave' burger veel betaald :evil: :evil:
     
  3. Geen enkele kabelbedrijf heeft hier last van hoor, een kijker meer of minder maakt niets uit, alles gaat door 1 en dezelfde kabeltje.

    Alleen het is wat je zegt niet erg netjes om zwart te kijken.
     
  4. Maakt wel wat uit denk ik want deze mensen betalen dus niet waar anderen wel voor moeten betalen:?
     
  5. Of het nu zwart kijken, belasting ontduiking of winkeldiefstal is, uiteindelijk scheelt dat inkomsten waar de "goeien" voor mogen opdraaien. Het trieste daarbij is dat de kosten die moeten worden gemaakt om ze op te sporen of om het te voorkomen ook nog eens moeten worden verhaald.
     
  6. Nu ja. Ja en nee. Aan de ene kant levert het natuurlijk minder inkomsten op, maar aan de andere kant is het wel wat anders dan winkeldiefstal. De reden is dat er bij bijvoorbeeld winkeldiefstal een daadwerkelijk fysiek product wordt weggenomen. Bij dit soort virtuele diefstal is het zo dat één product evenveel kost dan 1.000.000 producten. Dus hoeveel afnemers er daadwerkelijk zijn, het kost Casema evenveel.

    Ik kan best begrijpen dat een aantal mensen niet eens wisten dat ze niet betaalden ervoor. Als je je leven lang gewoond hebt in een huis van een woningbouwstichting waarbij dit gewoon in de prijs was inbegrepen dan kan ik me me best voorstellen dat men zich nooit gerealiseerd heeft dat men hier nu niet voor betaalde. Ook was het vroeger zo dat deze kosten bij de ons in het @Home gebied via de standaard rekening van Essent gingen. Ik weet niet of bij Casema ook zoiets was, maar als je dan je rekening niet goed doorkijkt, dan zie je niet eens dat je hier niet voor betaald.

    Daarnaast heeft Casema natuurlijk zelf boter op het hoofd. Heeft men deze mensen gezegd dat ze geen kabel hadden toen ze digitale tv of internetn wilden? Volgens mij niet. Daarbij komt dat ze zelf de niet bestaande dienst niet hebben afgesloten. Als ik een schotel aanschaf en daarmee Canal Digitaal kan ontvangen omdat zij vergeten zijn om de boel de coderen, moet ik dan wegzappen, omdat ik geen smartcard heb, of kan ik gewoon kijken?
    Zouden de moraalridders hier niet kijken naar Film 1, als je dat ineens kunt ontvangen terwijl je geen abbonnement hebt. Het zou leuk zijn als nu ineens alle zenders open zouden staan en aan het eind van de maand Ziggo zegt nog €60 te krijgen omdat we een aantal zenders kunnen ontvangen waar we niet om gevraagd hebben.

    Het feit is gewoon dat mensen geen contract hadden met Casema, maar wel signaal.
     
  7. Dat is misschien op het eerste gezicht het geval, maar als je even doordenkt dan is dat toch niet het geval.
    Er is namelijk nog zoiets als het afdragen van rechten aan de rechthebbenden.
    Afhankelijk van het kanaal zal een kabelmaatschappij moeten betalen voor doorgifte. Uiteraard zullen er veel verschillende overeenkomsten zijn, sommige met een tarief per abonnee, sommige met een globaal tarief (en voor sommige kanalen zal de aanbieder misschien wel betalen).
    Verder moet de apparatuur zelf ook betaald worden, en hier zal ook een bedrag per abonnee uitgerekend worden (1/n van de kosten van een wijkcentrum bijvoorbeeld). Als er teveel mensen zijn die niet betalen, dan kan de verhouding scheef gaan lopen tussen kosten (afschrijving) en inkomsten. Voor een enkele abonnee hier en daar is het natuurlijk peanuts, maar als het er heel veel zijn dan tikt het toch aan. Op een gegeven moment wordt het rendabel om mensen af te gaan sluiten (zeker als ze daarna natuurlijk alsnog een abo nemen. Als ze overstappen ben je ze kwijt en levert het niets op, behalve dat de administratie beter klopt).
     
  8. Dat zeg ik niet. Als iemand geen contract heeft, maar wel een aansluiting die werkt, dan maakt hettotaal geen verschil of hij nu wel of geen tv heeft aangesloten op die aansluiting. De persoon komt niet voor in de administratie en telt dus niet mee in de aantallen en dus ook niet in de afdrachten aan kanalen. Ook voor de afschrijving van de apparatuur maakt het natuurlijk niet uit of iemand geen tv heeft, tv heeft via een andere aanbieder of kijkt op een aansluiting die eigenlijk afgesloten zou moeten zijn. Ik ben het met je eens dat als zo'n persoon betaalde voor zijn aansluiting, dat deze kosten door meer mensen gedeeld zouden kunnen worden, waardoor alles goedkoper zou worden (lees Casema meer winst zou maken).

    Echter, het belangrijkste argument vind ik nog steeds dat Casema een dienst heeft geleverd die deze gebruikers niet gevraagd hebben. Jij mag ook gerust bij mij langs komen en iedere week mijn auto wassen. Ik laat je rustig je gang gaan, maar als je na een jaar met een rekening komt aanzetten, dan vraag ik je toch echt naar ons contract.Casema heeft de fout begaan door een zooitje te hebben gemaakt van de administratie. Of je zodra iemand verhuist meteen alles moet afsluiten en wachten totdat de nieuwe bewoner een aanvraag doet voor een aansluiting, is iets wat je kunt betwisten. Ik denk dat dat niet verstandig is en ook de prijs opdrijft, omdat dan degelijks enkele honderden aansluitingen afgesloten en weer opnieuw aangesloten moeten worden. Maar een database van alle aansluitingen en een database van alle klanten mag toch wel het minste zijn wat Casema behoort te hebben. Dan kun je die twee naast elkaar leggen en als er zeg maar een maand nadat de oude bewoner zijn aansluiting heeft opgezegd of verhuist, nog geen aanvraag van een nieuwe bewoner is, dan zou automatisch een standaard briefje naar het huis gestuurd kunnen worden met de mededeling dat er geen aanvraag voor kabel ligt en dat als die niet binnen x termijn gedaan wordt, de bestaande aansluiting wordt afgesloten.

    Laat het dus ook duidelijk zijn. Ik ben er niet tegen dat deze mensen afgesloten worden. Ik ben er alleen tegen dat deze mensen als halve criminelen en dieven worden bestempeld, terwijl ze alleen (misschien) gebruik maken van een dienst waar ze niet eens om gevraagd hebben.
     
  9. Ikke

    :roll:
    Ik kijk nooit zwart (hi hi ik rij alleen zwart):-P
    Nee hoor,grapje... :mrgreen:
    De zwartrijders krijgen altijd een boete,dus waarom zwartkijkers niet?
    :shock:
     
  10. Ben het er mee eens maar (om de discussie ook wat op te voeren)

    In Noord-Holland werd het CAI signaal vroeger betaald aan het electriciteitsbedrijf.
    Vele (oudere) weten niet dat dat (al 6/7 jaar) niet meer zo is.

    2. Het signaal moet worden opengezet. Als Ziggo het vergeet dicht te zetten, tja, is dat dom van Ziggo.
    Er worden chter wel regelamtig opschoonacties gehouden hoor (in ieder geval bij MK) dus dit zal nog wel voorkomen maar dat iemand kan kijken zal niet meer jaren duren. Eerder maanden.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina