1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Ziggo gaat CI+ ondersteunen

Discussie in 'Digitale TV - Zenders' gestart door xahmol, 10 apr 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. De LCN is maar één element er zij uiteraard nog veel meer specificaties de gevolgd moeten worden. De eisen zijn geformuleerd in het zgn. C-book. Dit is recent ook al eens aan de orde geweest. Sony levert één software versie voor Europa. Deze software versie is ingericht om in meerdere landen / met verschillende operators te kunnen werken. Meestal wordt zowel DVB-C als DVB-T ondersteund. Vanaf een bepaalde release zal Sony de C-book eisen en daarmee de eisen van ziggo ook ondersteunen. Zodra het Sony platform is goedgekeurd zullen we dit melden op het forum en de ziggo portal.
     
  2. Persoonlijk zit ik niet echt te wachten op die lijst met gecertificeerde TV toestellen met CI+ en de bijbehorende CAM's, maar ik volg de discussie hier wel.

    Ik roep nooit zo maar iets, maar stel alleen vast dat sommige uitlatingen van Anoniem op dit forum de zaken alleen maar schimmiger maken en in bepaalde opzichten meer vragen oproepen dan antwoorden verschaffen. En of die openheid van zaken die ik vraag er ooit komt is zeer twijfelachtig.
     
  3. Zijn het de opmerkingen van @anoniem an sich die de zaak schimmiger maken of vormen die aanleiding tot meer speculaties?

    Duidelijk is dat TV-kijkers zich zorgen maken en niet weten wat hen straks boven het hoofd hangt. Wat we zien is dat er aanbieders van content, TV fabrikanten en providers de koppen bij elkaar hebben gestoken om "iets aan dat eeuwige gecopieer te doen". Op zich niets mis mee, ware het dat we niet weten hoe ver men daar in wenst te gaan.

    Evenmin is duidelijk wat we tzt. nog aan onze dure apparatuur hebben. Een tijdpad in deze en consequenties zijn uiterst vaag. Evenmin zie ik in dat hele traject een instantie die waakt over belangen aangaande de consument.

    Kortom, niet zo verbazingwekkend dat op voorhand al driftig wordt gespeculeerd en antipathie groeit tegen iets dat lijkt te worden opgelegd, waarvan we niet weten wat het allemaal kan en waarvan we ook niet weten waar het naar toe gaat.

    Dit zal allemaal best met de meest goede bedoelingen worden ingevoerd en we begrijpen allemaal best wel dat men copieerdrift in wil tomen en in wezen maximale opbrengsten wil genereren. Maar is het nou zo gek dat, als dat allemaal zo boven je hoofd in achterkamertjes wordt uitgevogeld, zolangzamerhand als consument ook wel eens wilt weten wat ons te wachten staat?

    OK, dit mag waarschijnlijk dan worden ingegeven door het recht dat makers hebben op bescherming van hun "eigendom". Echter door gebrek aan informatie is verder niemand in staat om überhaupt te toetsen of men daarmee (op termijn) binnen (wettelijke) kaders blijft.

    Vooralsnog is deze CI+ techniek dermate duister dat ik geen idee heb wat voor kunstjes er allemaal mogelijk zijn. Ook al zegt iemand 100 keer dat het "wel goed zit", zonder inzichtelijkheid zal hij mij nooit ten volle kunnen overtuigen.
     
  4. Dat laatste lijkt me stug, het gaat alleen om het hele digitale-tv systeem (simpel gezegd), ik zie niet in wat daarin veel te beperken valt. En voor zover het mogelijk is iets aan de functionaliteit te veranderen, denk ik dat de fabrikanten toch altijd zoveel mogelijk zullen proberen hun product te beschermen.

    Als Ziggo in samenwerking met de fabrikanten werkt aan implementatie van CI+ en conformering van hele systeem aan het C-book, zou ik graag zien dat Ziggo samen met diezelfde fabrikanten ook gaat zorgen voor software updates.
    De fabrikanten zijn begonnen met de verkoop van CI+ toestellen vóór afronding van de tests. Iedereen die er vroeg bij was, of toevallig op dat moment een TV kocht, zit nu met verouderde software, die waarschijnlijk niet ondersteund gaat worden. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om die software beschikbaar te maken voor de al verkochte modellen? Van de fabrikanten uit is het gewoon een kwestie van goede service verlenen. Ziggo heeft er ook baat bij, want hoe meer mensen CI+ gaan gebruiken, hoe beter, lijkt me zo, zeker in het begin.
     
  5. Simpel testje: Neem één van de door Ziggo "gecertificeerde" kabel ontvangers. Sluit die aan bij UPC. Voer het netwerk ID, netwerk frequentie, QAM en symbolrate van UPC in en mooi dat deze door Ziggo "gecertificeerde" ontvangers geen kanalenlijst weten op te bouwen omdat UPC o.a. een ander LCN systeem gebruiken en ook de Network Information Table (NIT) is anders opgebouwd. Apparatuur met DVB-C tuner die zich gewoon aan de DVB specificaties houden en waar Ziggo zich niet mee bemoeit heeft weten wel alle digitale kanalen UPC (en Ziggo) te vinden. Gaat dat straks ook nog werken als Ziggo de TV fabrikanten verplicht heeft om de kanalen zoek en LCN methode van Ziggo te implementeren als de klant op de TV instelt dat het land Nederland is? Mag de TV fabrikant van Ziggo straks ook nog een volledige frequentie band scan methode aanbieden of moet die verplicht verwijderd worden omdat klanten anders misschien wel eens test kanalen zouden kunnen vinden? En zo zijn er nog wel een hoop vragen te stellen naar aanleiding van de extra eisen die Ziggo stelt voor een "Ziggo gecertificeerd" logootje.

    Die toestellen voeren het CI+ logo en zijn als zodanig gecertificeerd door de CI Plus LLP authorized certificate agent. Een CI+ CAM die ook door de CI Plus LLP authorized certificate agent is gecertificeerd gaat daar dus gewoon in werken. Dat Ziggo nu allerlei extra eisen gaat stellen aan apparatuur met CI+ slot voor een eigen "Ziggo gecertificeerd" logootje staat daar verder los van. Er staat namelijk helemaal niet in de CI+ certificeringseisen van de CI Plus LLP authorized certificate agent dat die apparatuur ook door Ziggo getest en/of gekeurd moet zijn, al wil Ziggo graag die indruk wekken.

    Ziggo gaat een CI+ CAM die geschikt is voor het Irdeto Conditional Access System (CAS) ondersteunen die je straks kunt aanschaffen net zoals je een Ziggo smartcard kunt aanschaffen voor datzelfde Irdeto CAS en in het huidige Irdeto CAS van Ziggo komen wat uitbreidingen zodat ze de Irdeto CI+ CAM kunnen aansturen vanuit de headend. Gewoon het toepassen van ingekochte technologie.
     
  6. Je hebt gelijk, zo ver had ik er ook nog niet over nagedacht eerlijk gezegd. Ik was weer even vergeten dat er meer tussen hemel en aarde is dan Ziggo ;) Maar nogmaals, het is dan te hopen dat de fabrikanten hun eigen product goed weten te beschermen en bruikbaar weten te houden over de hele lijn. Vooruitlopend op het verhaal hieronder: misschien moet Ziggo dan voor haar klanten maar aangepaste firmware beschikbaar stellen, bijvoorbeeld.

    Ik snap dat CI+ compliant zijn iets anders is dan voldoen aan de eisen van Ziggo, dat heb ik hier en elders ook al meerdere malen aan anderen moeten uitleggen :P
    Daarom had ik het ook over de implementatie van CI+ (wat volgens Van Dale niet meer betekent dan in werking stellen). Met "het conformeren van het hele systeem aan C-book" doel ik op de combinatie van CI+, DVB-C én de software van het toestel die moet voldoen aan wat Ziggo allemaal wil.
    Uiteraard is er verder niks mis met het uitbrengen van modellen die aan de CI+ standaard voldoen als die niet aan de bijkomende eisen van Ziggo getoetst zijn.

    Echter, aangezien Ziggo zo'n beetje de eerste is die het gaat gebruiken en bepaalde eisen stelt, zou het natuurlijk altijd leuk zijn als Ziggo samen met de fabrikanten met een oplossing op de proppen kwam voor de eerder verkochte toestellen. Ze zijn natuurlijk tot niets verplicht, maar het zou een mooi gebaar zijn naar de abonnees die iets eerder waren met het kopen van een CI+ TV, die alleen qua software verschilt van de gecertificeerde variant. Zoals ik al zei: een kwestie van service, om te voorkomen dat vroege kopers van een CI+ (gecertificeerd!) toestel geconfronteerd worden met de aanvullende eisen van Ziggo, waarvoor hun toestel niet gecertificeerd is.

    Het is overigens helemaal niet vreemd dat Ziggo het doet voorkomen alsof zij zo'n beetje de algemene certificeringsinstantie zijn. Het is natuurlijk altijd handig om tegen je (potentiële) klanten te zeggen "Als je door mij goedgekeurde apparatuur gebruikt, zit je altijd goed". Los van de motieven die daar mogelijk achter steken.
     
  7. Compatibility

    Beste mensen, het kan toch niet zo zijn dat je straks een TV met CI+ aan boord moet voorzien van een CI+CAM én TV-softwarepakket dat prima werkt in het Ziggo netwerk (door Ziggo "gecertificeerd") en dat je bij verhuizing binnen Nederland naar bv het UPC dekkingsgebied een andere CI+CAM én bij behorend TV-softwarepakket moet aanschaffen/installeren. :no::no:
    Als dit gebeurd hoop ik dat bv een Consumentenbond heel snel en duidelijk in actie komt. Dat je op dit moment al een andere STB moet neer zetten is al frustrerend genoeg.
    Maar dat is historische zo gegroeid zal ik maar zeggen. Maar als er nu een nieuwe "standaard" is die CI+ heet, dan moeten TV fabrikanten minimaal software leveren die binnen Nederland alle DVB-C providers aan kan. En daarmee bedoel ik dus de basis funkties. Geavanceerde payTV of Interactief zijn weer andere uitdagingen en dat blijkt ook wel doordat Ziggo in ieder geval voor Interactief helaas toch een STB vereist. Integratie daarvan is kennelijk (nog) een stap te ver.
     
  8. Jawel, en de huidige toestand is nog veel treuriger. Iemand die naar het UPC gebied verhuist kan de ingebouwde DVB-C tuner in zijn of haar TV helemaal niet meer gebruiken. En dat blijft ook zo, want UPC ziet vooralsnog geen reden iets te veranderen.
    Vergeet het maar. De Consumentenbond onderneemt toch ook niets tegen de huidige praktijken van UPC (of andere kabelaars) die klanten willen voorschrijven van specifieke ontvangstapparatuur gebruik te maken?
    Nee, het zou Europees geregeld moeten worden. Voor een groot deel is dat ook al zo. Er is bijvoorbeeld in Europa afgesproken dat voor digitale televisie van de DVB-T en DVB-C techniek gebruik wordt gemaakt. Alleen als elke provider daarvan dan weer een eigen implementatie met eigen uitbreidingen gaat verzinnen dan is het eind zoek.
    Nee, niet echt. CI+ moet op termijn ook Pay per view en interactieve TV mogelijk gaan maken zonder STB.
     
  9. Nou heeft Ziggo er helemaal geen baat bij om het klanten die verhuizen naar UPC-gebied het leven moeilijk te maken, het is wel een vervelende consequentie van de huidige opzet waarin elke kabelaar totaal andere apparatuur vereist.

    Vóór je verder leest even een disclaimer: bijna alles wat in de topics over CI+ vermeld wordt is pure speculatie. En wat volgt is een staaltje speculatie van de bovenste plank! Het komt in mij op, en er is een kans dat de gedachte klopt, maar verbindt er alsjeblieft geen conclusies aan! Denk er alleen over na, en laat je gedachten erover horen. Omdat er grote kans is dat mijn redenering niet klopt zijn tegenwerpingen natuurlijk meer dan welkom.

    Dat CI+ gebruikt gaat worden hangt natuurlijk gewoon samen met de controle die de kabelaars daardoor hebben over de content, iets waar vanuit de industrie waar die content vandaan komt natuurlijk heel erg veel waarde aan wordt gehecht. Of dit terecht is is een andere discussie.

    Het Ziggo-gecertificeerd label dient officieel om de ondersteuning van gebruikte apparatuur te garanderen (dat dat geen garantie is dat de apparatuur bug-vrij is is iets wat Archie al terecht genoemd heeft). Dat klopt in zekere mate, de CI+ standaard is niet voldoende om de werking van gebruikte software te laten voldoen aan de eisen die het netwerk van Ziggo stelt. Even buiten bij wie daarvoor de verantwoordelijkheid ligt.

    [paranoïde speculatie]
    Maar er is nog iets anders belangrijks. Het kabelnet gaat waarschijnlijk op gegeven moment opengegooid worden. Of dit voor de klant positief of negatief gaat uitpakken is wederom een andere discussie. Er zullen echter genoeg mensen zijn die hun kabelaar ondertussen zat zijn en zodra ze de kans krijgen overstappen op een ander (afgezien van of dat terecht is en zin heeft).

    Door echter met behulp van speciale labels en dergelijke er niet alleen voor te zorgen dan bepaalde apparatuur altijd werkt bij het eigen bedrijf, maar ook dat diezelfde apparatuur níet werkt bij andere bedrijven, wordt de drempel om over te stappen natuurlijk alleen maar hoger. Zelfs al is het softwarematig op te lossen, met of zonder kosten, elk obstakel zorgt ervoor dat klanten het er minder snel voor over hebben om te wisselen van kabelaar.

    Kortom, als elke leverancier specifieke apparatuur vereist (UPC de huur-STB's, Ziggo het gecertificeerd label met speciale software, etc.) zal er in de praktijk minder snel overgestapt worden dan als alle kabelaars dezelfde apparatuur zouden leveren of ondersteunen.

    Dat kan dus een andere reden zijn waarom Ziggo het nodig vindt om specifieke eisen te stellen aan apparatuur. Dan ben je ook al snel geneigd te concluderen dat het in het voordeel van Ziggo is niet alleen niet gecertificeerde apparatuur niet te ondersteunen omdat de werking niet gegarandeerd kan worden, maar ook klanten met niet-gecertificeerde apparatuur het leven zo moeilijk mogelijk te maken.

    Samengevat bestaat de kans dat de kabelaars zo moeilijk doen over apparatuur om de drempel om over te stappen op een ander zo hoog mogelijk op te werpen. In de huidige situatie is dat niet nodig, voor Digitenne en schotel moet je ook andere apparatuur gebruiken, maar als het kabelnetwerk aan één standaard zou voldoen zou dat de drempel om over te stappen op een andere kabelaar voor hun onacceptabel laag maken.
    Nou zal het niet snel zo eenvoudig zijn dankzij de verschillende modellen die de verschillende kabelaars hanteren, maar het is dan wel zeker in het voordeel van Ziggo om die drempel alleen maar hoger te maken. Hetzelfde verhaal als de KPN-toestellen die natuurlijk geen FSK ondersteunen. Iets waar de klant dus alleen maar erg veel nadeel van ondervindt.
    [/paranoïde speculatie]

    Het is op z'n minst een bijkomend voordeel van de gang van zaken voor de kabelaars waar ze in ieder geval geen nee tegen zeggen. Daarom zou het beter zijn als er een algehele nationale standaard komt voor de ondersteuning van apparatuur door álle kabelaars. Dat is niet simpel, maar geef het tien jaar en het moet in te voeren zijn.
     
  10. Ik had Caiway nog even terug gemaild naar aanleiding van hun reaktie of CI+ door Caiway in de toekomst gebruikt gaat worden, kennelijk kan je volgens Caiway toch wel een cam vervangen door een CI+ cam.....hier hun reaktie;


    Naar aanleiding van uw e-mail informeren wij u als volgt:


    Geachte,


    Op dit moment ondersteunt CAIWAY nog niet de CI+ module.

    Wilt u hiervan gebruik maken, kunnen wij dus geen garantie bieden over de werking hiervan. CAIWAY volgt uiteraard wel de ontwikkelingen op de markt en de kans is groot dat CAIWAY t.z.t. ook de CI+ module zal ondersteunen.

    Als u 'op zeker' wilt gaan, raden wij u aan nog te wachten met het aanschaffen van de module en nog een tijdje de losse digitale decoder te blijven gebruiken. U kunt uiteraard ook altijd de CAM module vervangen voor een ander exemeplaar.

    Zoals elke kabelmaatschappij kan CAIWAY geen garanties geven voor de ondersteuning over langere termijn.



    Met vriendelijke groet,
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina