1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

EK voetbal in Superkwaliteit

Discussie in 'Digitale TV - Zenders' gestart door John², 5 apr 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik download altijd BBC Match of The Day in 1080i, en dat ziet er altijd een stuk beter uit dan wat ik nu op Nederland 1 HD voorgeschoteld krijg. En dan zit het vooral in betere definitie in kleine details, zoals inderdaad het gras en het publiek. Closeups zijn veel scherper, en bij pans is smearing is vrijwel niet zichtbaar. (Ik moet wel toegeven dat ik het idee heb dat het smearing issue stukken is verminderd sinds het begin van het EK.) Het hele beeld oogt gewoon veel scherper en stabieler.

    Overigens had het niet specifiek over het EK voetbal maar over 720p vs 1080i in het algemeen. Ik kijk veel films in 1080i, als ik dat dan vergelijk met bijvoorbeeld Film1 HD in 720p is het verschil echt ontzettend groot. Het verschil tussen die 1080i films en Film1HD (720p) is echt een stuk groter dan het verschil tussen Film1 SD en Film1 HD. En dat geldt ook voor aktiefilms met snel bewegende beelden. Nou begrijp ik wel dat het real-time encoden van live beelden een stuk moeilijker is dan een film ofzo, maar het verschil hoeft echt niet zo groot te zijn.

    Ik heb een Toshiba 42" 1920x1080 scherm en zit daar zo'n 3-3,5 meter vanaf. Het exacte typenummer weet ik niet uit mijn hoofd...
     

  2. Bronmateriaal = 50 frames per seconde van 1920x540 pixels, ieder frame om en om één beeldlijn t.o.v. elkaar verschoven. (=1080i)

    Als je hier 50 volwaardige frames van wilt maken in 720p/50 dan
    moet je ieder frame van 1920x540 scalen naar 1280x720.

    Ieder frame heeft dus effectief slechts een resolutie van 540 beeldlijnen, en moet worden up-scaled naar 720 beedlijnen.

    Een echt volwaardig 720p wat progressive is opgenomen heeft pas
    720 echte beeldlijnen.

    Er is trouwens nog een andere manier om 1080i naar 720p te scalen waar je wél de resolutie behoudt:

    1080i/50 de-interlacen naar 1080p/25 en vervolgens downscalen
    naar 720p/25. Als je vervolgens ieder frame twee keer afspeelt krijg
    je 720p/50.
    De NOB wil echter 50 "echte" frames en geen 25 dubbele.
     
  3. De EBU beveelt 1080 (i) aan voor films en documentaires (ook als daar snelle beelden in zitten omdat ze off line wel goed te krijgen zijn) en 720p voor live beelden met name van sporten, omdat dit kennelijk beter real time te verhapstukken is.

    De issue is dat de opnames i 1080i plaatsvinden en dus geconverteerd moeten worden.

    Bepalend is echter de beleving van jouw en anderen dat e pratijk de theorie inhaalt, in dat de BBC aantoont dat de 1080i problemen voor snelle uitzendingen wel degelijk getackled kunnen worden.

    De vraag is dus wat de BBC met haar 1080i beelden doet om die goede kwaliteit te halen... helemaal niets of dure processing?
     
  4. Iedereen gaat er blijkbaar maar van uit dat 1080i niet geschikt zou zijn voor voetbal.

    Ik zou zeggen, koop een schotel en kijk naar het voetbal op Premiere-HD, die wekelijks de Bundesliga uitzendt in 1080i. (uiteraard nu even niet meer)
    Een beeld zo mooi schoon en scherp om je vingers bij af te likken, het lijkt wel of je zelf op de tribune zit.

    Mijns inziens is er dus helemaal niet mis met 1080i voor voetbal. (de organisatie van Euro2008 vind dat ook, want waarom zouden ze dan, net als in 2006 met het WK, wederom voor 1080i kiezen? En waarom kiest de BBC voor 1080i?)

    Iedereen hier in Nederland veroordeelt 1080i zonder zelf één seconde voetbal te hebben gezien in 1080i. Eigenlijk wel grappig.
     
  5. Het kan zijn dat de BBC voor eigen materiaal zoals Match Of The Day MBAFF encoding (MacroBlock Adaptive Field Frame) gebruikt. Google maar eens op BBC + MBAFF.

    In dat geval kan 1080i50 equivalent zijn aan 1080p25, omdat de even en oneven lijnen uit dezelfde tijdsframe komen. Het deinterlacen is dan niet meer dan alle even en oneven lijnen weer in elkaar weven, zonder dat er motion artefacts zijn.

    Dit kan natuurlijk alleen als het bron-materiaal progressive is, en dat zal voor de EK wel niet het geval zijn, anders hadden we hier geen topic van 33 pagina's.
     
  6. Premiere HD gebruikt net als BBC HD een progressive systeem voor 1080i. In dit geval PAFF (Picture Adaptive Field Frame). Ook hier geldt 1080i50 = 1080p25 en dus geen motion artefacts, omdat de even en oneven lijnen uit dezelfde tijdsframe komen.
     
  7. Helemaal eens met de laatste post.

    De veronderstelling dat 720p beter was voor sport en 1080i beter voor film/documentaire is allang achterhaald. Dit was misschien zo toen het voor het eerst in de VS werd geintroduceerd. En iedereen houdt zich daar inderdaad blind aan vast...
     
  8. Blijft wel de vraag waarom men zo graag van een 1080i signaal 720p wil maken.

    Het is en zal altijd zo blijven: Hoe minder gekloot met het bronsignaal, hoe beter.

    Ik zou er geen probleem mee hebben om het in 720p te kijken als het signaal uit Zwitserland/Oostenrijk ook zo werd aangeleverd. Dan zou 720p er ongetwijfeld beter uitzien dan na het eventuele upscalen naar 1080i.

    Maar nu is de bron 1080i, geef het dan gewoon in 1080i door.
     
  9. Klopt. De kwaliteit van de de-interlacers en scalers in de recente flatscreens kun je niet meer vergelijken met een tv uit 2005. De huidige tv's zijn hier ontzettend veel beter.

    Al geniet een pure progressive bron uiteraard de voorkeur, maar daar is
    in het geval van het EK geen sprake van.
     
  10. De EBU adviseert 720p, en Nederland gaat hier als een blind paard in mee.
    Blind voor het feit dat 720p alleen maar echt nuttig is als de bron progressive is!

    Dat een 1080i bron converteren naar 720p op z'n minst zeer discutabel is te noemen boeit Nederland blijkbaar niet. De EBU adviseert nu eenmaal 720p, dus zenden we hoe dan ook in 720p uit!
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina