1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Lipsync probleem op Panasonic decoder

Discussie in 'Digitale TV - Irdeto ontvangers' gestart door hansdegit, 15 okt 2007.

Niet open voor verdere reacties.
  1. klantenservice is ook actief op dit forum, dus ik veronderstel dat ze deze berichten ook meelezen.
     
  2. @Mr-leo, en anderen die zich intresseren in deze kwestie.

    Het probleem ligt niet bij de leverancier van het apparaat, dat is eigenlijk al door anoniem bevestigdn ook ligt het mijn inziens niet 100% bij Panasonic maar meer bij @home.

    Ik hoop het met volgende (absurde) voorbeeld (beeldspraak) duidelijk te maken.

    Een groot aantal mensen in ons land bezitten een auto (= decoder). Het over grote deel van deze auto's heeft ook een kentenbewijs (= bewijs dat de decoder gebruikt kan worden voor digitaletv van @home). Tuurlijk zijn er ook mensen die geen kenteken bewijs hebben voor hun auto (= de loewe, sony etc bezitters) hebben. Voor dit verhaal wordt deze groep buiten beschouwing gelaten.
    Het kentekenbewijs is door de overheid (@home) afgegeven en geeft dan dat de auto geschikt is om gebruikt te worden op de Nederlandse wegen (= zoals al gemeld, de decoder is door @home goedgekeurd voor gebruik met hun signaal).

    Situatie 1:
    Nu heeft de ANWB (= derde partij, omroep / zender), even aannemende dat ze dit vrijwillig doen en niet in opdracht van, wegbewijzering (= beeldspraak voor ondertiteling op basis van telekst functie) langs de weg staan zodat men in geval van onbekendheid hier gebruik van kan maken. Door de komst van GPS en Tomtom (= beeldsrpaak voor ondertiteling op basis van DVB) besluit de ANWB nog maar beperkt bewegwijzering te plaatsen.
    Moet men nu bij de overheid (@Home) of de fabrikant (Panasonic / Nokia etc) gaan klagen dat men de weg niet kan vinden als men onbekend is en niet beschikt over een Tomtom?
    Nee, is mijn opvatting. Toen men de auto kocht zat er geen Tomtom (=ondersteuning voor DVB sub) in, mede omdat wellicht nog niet bestond. Dan kan men nu niet verwachten dat dit verholpen wordt door een van beiden. Als men zou willen klagen zou men uitsluitend bij de ANWB (@ omroep / zender) terecht kunnen met het verzoek of ze de bewegwijzering (ondertiteling via teletekst) terug zouden willen invoeren.

    Dit was om mijn stand punt in een andere oude lange discussie even toe te lichten. Deze zou ook "verteld kunnen worden met het bezitten van wel of geen auto gordel (niet = oldtimer --> oa panasonic etc, wel = huidige auto's --> oa samsung HD decoder).

    Situatie 2:
    De overheid (@home) wil de weggebruiker meer locaties om naar toe te gaan aanbieden (= komst van regionale zenders). Dit gaat mede gepaart met aanpassing van wegenbelasting (= prijs verhoging).
    Om snel en goedkoop deze locaties te kunnen aanbieden besluit de overheid om de rijstroken in prefab formaat neer te leggen (signaal van oa de regionale zenders direct van sateliet onbewerkt door sturen naar ons). Omdat de prefab onderdeling snel en goedkoop gemaakt zijn blijken deze niet helemaal de afmetingen te zijn zoals die normaal bepaald zijn (kleine afwijking in welke vorm dan ook in het signaal van bijv. L1). Nu blijkt plots dat alle auto's (decoders) die ooit een kentekenbewijs hebben ontvangen hier gewoon zonder problemen overheen kunnen rijden, op een type auto (panasonic) na. Dit model heeft ontzettend slechte wegligging (lipsynchronisatie) op deze wegen.
    In eerste instantie ga je naar je garage (leverancier) en laat je nakijken wat er mis is met je auto (decoder). Deze ontdekt niks wat mis zou kunnen zijn, je auto is nog steeds apk goedgekeurd (je decoder voldoet nog steeds aan de goedkeuring van @home). Je fabrikant (Panasonic) denkt hier ook zo over.
    Je kunt je klacht dus alleen richten op de overheid (@home) omdat die een niet juist wegdek heeft aangelegd (foutief tv signaal).
    De overheid wijst je er echter op dat het door de brandstof en/of banden(binnenhuis installatie, je kabels dus) komt die je zou gebruiken. Je gebruik je echter Pirelli en V-Power van Shell dus daar ligt het toch echt niet aan....
    Nu heeft de overheid (@home) dit ook door en moet het dus anders aangepakt worden. Naar de aantrekkelijke / druk bezochte plekken (diverse commerciele zenders als SBS6) wordt er vlug een nieuwe toplaag (her encoderen signaal voordat het doorgestuurd wordt naar ons) aangebracht als nood oplossing. Vervolgens komt er in de tijd daarna een volledig nieuwe weg (aanvoer vanuit hilversum via glasvezel) die de oude slechte vervangt. Dit heeft de overheid (@hoem) een flinke verlaging in klachten opgeleverd. De mensen die naar de minder bekende oorden (regionale zenders) willen blijven echter met het slechte wegdek zitten.
    Om deze problemen op te pakken gaat de overheid terug naar de fabrikant (Panasonic) van de auto (decoder) om het probleem samen met hun te op te lossen. Het blijkt echter dat het bedrijf dat het chasis (het binnen werk van de decoder) gemaakt heeft niet meer bestaat. De fabrikant besluit hiertoe een derde partij er naar te laten kijken. Deze komt met een aantal eenvoudig uit te voeren wijzigingen (software update). De overheid (@home) keurt deze wijzigingen echter niet goed. Nu ontstaat er tussen de onderlinge partijen een ruzie / discussie wie er nu moet zorgen dat het probleem verholpen wordt.

    Wie je dit nu ook in de schoenen schuift naar mijn idee is het de overheid (@home) die dmv het kentekenbewijs (bewijs van ondersteunig voor tv digitaal) die door het aanbrengen van het nieuwe wegdek (komst van regionale zenders) en de aangepaste wegenbelasting (prijsverhoging) de aansprakelijkheid naar de bestuurders (wij als klanten) heeft om het probleem op te lossen.

    De auto verkoper (leveranciers) treft hier geen enkele blaam lijkt mij, even als de banden fabrikanten en brandstof leveranciers (bekabeling etc).

    Zoals gezegd erg krom maar mogelijk wel verhelderend.....
     
  3. Het valt mij op in de meeste verhalen dat men overtuigd is dat het aan het signaal ligt. Ik ken iemand die dan weliswaar op Multikabel/Casema signaal zit, maar die heeft de genoemde problemen niet.

    Ik vraag mij altijd af welke onderbouwing er is bij deze uitspraken, of is het giswerk?
    Bij geen giswerk ben ik erg benieuwd, want ik vat simpelweg niet waarom 3 kwart van de Ziggo klanten het probleem dan niet heeft.

    btw die firmware updates en dergelijke hebben jullie wel allemaal zonder enig probleem kunnen uitvoeren dan?
    Als daar al problemen direct door zijn gekomen lijkt de oorzaak mij ook duidelijk idd....

    btw dit is dus geen aanval, voordat dit verkeerd wordt begrepen...
     
  4. Mijn onderbouwing:

    - Probleem deed zich voor vanaf het moment dat de aanvoer van de regionale zenders veranderd werd, toen idem voor oa SBS6 zenders. Voor de laatst genoemde groep is men inmiddels overgegaan naar aanvoer via glasvezel vanuit hilversum waardoor van voor deze groep het probleem weer verdween.
    Het probleem was tussentijds voor deze groep verdwenen door dat @home deze zenders hercodeerde voordat ze het netwerk opgingen richting ons.

    - Probleem doet zich op verschillende locaties voor op verschillende panasonic decoders. Het is dus niet 1 specifieke panasonic decoder op 1 specifieke aansluiting. Het probleem is meer een algemeen probleem. (Wel uitsluitend van toepassing op de panasonic decoder).

    Dit wil niet zeggen dat het niet aan de panasonic kan liggen, dat heb ik en anderen denk ik ook nooit als zodanig gezegd, en anders ben ik niet zorgvuldig genoeg geweest hierin.
    Het ligt wel aan de combinatie van signaal en decoder, welk van de 2 nu het "echte" probleem is blijft discutabel voor ons als eind gebruiker. Omdat @home, toen nog tvhome, de decoder gecertificeerd heeft, en daarmee aangaf dat de decoder geschikt was voor hun type signaal, hebben zij mijn inziens in ieder geval wel de verantwoording om dit probleem richting ons op te lossen. Hoe zij dit doen, hercoderen signaal of regelen van update met panasonic is minder van belang voor ons als eindgebruiker. Wij hebben in ieder geval ons aan de "voorwaarde" van gecertificeerde apparatuur gehouden en hebben dien ten sprake "recht" op goede ontvangst / werking.
     
  5. De problemen die geconstateerd worden op de Panasonic zijn terug te voeren op de software, hier is ook zeker geen dispuut over. Het feit dat een ontvanger gecertificeerd/getest is ontslaat de manufacturer niet van haar verantwoordelijkheid om (blijvend) te voldoen aan de eisen van de standaard / specificatie. De testen die wij uitvoeren geven in dat opzicht ook geen garantie dat de ontvanger in alle mogelijk omstandigheden vlekkeloos zal blijven werken. We testen interworking met diverse netwerken en diverse teststreams, maar deze testen zijn nimmer bedoeld om de software op alle aspecten zoals in de verschillende specificaties zijn gespecificeerd in de volle omvang te toetsen. Als er problemen vorkomen met gecertificeerde ontvangers dan wordt gezamenlijk met de manufacturer vastgesteld of het probleem te wijten is aan het netwerk of aan de ontvanger. In dit geval is zoals aangeven gebleken dat de oorzaak toe te schrijven is aan de ontvanger. @Home heeft om de problemen voor lipsync te verminderen een aantal tijdelijke maatregelen getroffen ten gunste van de panasonic gebruikers, omdat de software niet op korte termijn verbeterd kon worden. Om dezelfde reden kunnen we de EPG ook niet verder uitbreiden, omdat dit eveneens ten koste zou gaan van de performance van de Panasonic (en eveneens voor de EPG van de Samsung 9410).
     
  6. Thx voor de uitleg!!!!
     
  7. Anoniem opnieuw dank voor de info.

    Voor ons als klant is het natuurlijk niet vast te stellen of een dergelijk probleem veroorzaakt wordt door het signaal of de software / hardware van de decoder. Wij beschikken immers niet of de preciese specs waar hard en software aan behoren te voldoen, nog beschikken wij over info of test / controle middelen voor het signaal.

    Wij als klanten constateerden uitsluitend dat na wijziging van signaal dit probleem zich voordeed. Voor ons als klant is dit dan ook iets wat ons richting signaal drukt, mede omdat hercoderen wel het probleem verhielp.

    Omdat binnen de opgestelde specificaties voor zowel hard- software en signaal natuurlijk "vrijheden" bestaan wordt het voor ons nog lastiger om een schuldige aan te wijzen. Door deze vrijheden kan het theoretisch immers voorkomen dat slechts een type van alle beschikbare dit probleem vertoont.
    Gesterkt door de certificering, die juist voor de klant als teken van goed keuring voor gebruik met de dienst fungeert is het hopelijk zeer begrijpelijk dat wij als klant voornamelijk naar jullie wijzen, en minder direct naar Panasonic.

    Tuurlijk is het onbegonnen om alle mogelijke scenaria te screenen eer een dergelijk product op de markt komt. Het HDMI periekelen van de Samsung HD decoder, maar ook van alle tv's die nu nog om de haverklap een update krijgen om handshake problemen met het een of andere apparaat op te lossen krijgen zijn daar sprekende voorbeelden van.

    Ik merk ook op mijn werk keer op keer dat door dit soort "marges" soms dingen niet helemaal gaan als verwacht. Zoals Panasonic en jullie waarschijnlijk geen probleem verwacht hadden.

    Klaar blijkelijk zijn jullie als Ziggo er het met Panasonic over eens dat de "schuld" van het probleem bij Panasonic ligt. Goed om dit van jullie uit te vernemen. Jullie klantenservice lijkt het probleem echter niet, meer, te kennen en schuift het op oa bekabeling. Ik hoop dat ze bij Panasonic het wat beter onthouden hebben.
    Ik zal mijn kritiek in ieder geval ook nogmaals gaan uiten bij Panasonic, hopende dat dit iets uit gaat maken.

    Laat het hopelijk niet zo overkomen als zou ik een zeikerd / ruzie- en/of heibel zoeker zijn. Ik wens dat wij als klant op bepaalde punten gewoon behandeld worden naar ons recht. Ik probeer hiermee ook op te komen voor anderen die minder verstand van de diverse zaken hebben en daarom maar bij de eerste opmerking van bijv een technische dienst / verkoper of klantenservice: "U decoder is niet meer oke, deze moet vervangen worden." maar een nieuwe kopen en zo onnodig € 99,- over de balk gooien. (Ik ken er nl. genoeg die dit de afgelopen periode gedaan hebben ivm de Panasonic decoder).

    Zoals al eerder aangegeven zijn zaken als korte / halve / ontbrekende EPG info zaken waar ik mij persoonlijk niet zo aan stoor. Ik betreur het echter wel dat dit helaas ook ervoor zorgt dat anderen die een decoder hebben die wel meer aankan hier de dupe van zijn. Jammer dat er geen mogelijk is om de software van de probleem decoders zo te beperken / aan te passen dat deze geen last hebben van itgebreidere info zodat anderen wel de uitgebreidere info tot hun beschikking kunnen krijgen.

    Ik hoop ook in de toekomst mooie info te vergaren via dit forum en daar waar mogelijk anderen van info te voorzien.
     
  8. 'Mr. Parker',


    Ik hoop dat je met het antwoord wat je van de helpdesk hebt ontvangen en de reactie van mij een beter beeld hebt van de situatie. Uiteraard staat het je vrij om panasonic te benaderen. Panasonic heeft de afspraak dat ze in juni opnieuw een onderzoek starten om gezamenlijk met de nieuwe subcontractor een analyse te doen van de huidige problemen. Aan de hand van dit onderzoek zal een verder plan gemaakt worden. Ik kan nog geen indicatie geven wanneer er een oplossing in zicht is, ik kan je alleen verzekeren dat er nog steeds achter de schermen gewerkt wordt aan een oplossing.

    Anoniem
     
  9. Geachte anoniem.
    Al jaren worden we aan het lijntje gehouden mbt tot de update. En als de discussie te hevig wordt, dan verwijst Home naar Panasonic en Panasonic naar Home. Daarbij komt dan ook even de verwijzing van Home, dat wij bij Panasonic moeten zijn, het is tenslotte een Panasonic decoder.
    Dit is allemaal onzin. Ik heb een relatie met Home en niet met Panasonic. Ik heb ook nooit een relatie met Panasonic gehad. Home is de organisatie geweest, die mij de Panasonic decoder heeft gestuurd en moet ook maar voor een oplossing zorgen. Als ik een nieuwe auto koop en er is iets met de banden dan ga ik ook niet naar de bandenfabrikant maar naar de dealer waar ik mijn auto weg heb.

    Ik neem aan, dat u het niet vreemd vindt, dat ik geen enkel vertrouwen meer heb in het feit, dat dit probleem ooit opgelost gaat worden.
    Helaas blijkt Ziggo geen haar beter te zijn. Met groot bombarie wordt er van alles geroepen, en als het er op aankomt, dan geldt het allemaal nog niet voor de homeklanten, deze zijn nog steeds "overgeleverd" aan de homeorganisatie.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina