1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Onbetrouwbare telefoon verbinding. Oorzaak: internet????

Discussie in 'Telefonie - Vast' gestart door rmvanderlinden, 23 mei 2007.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik ben een power bundel abonnee bij Multikabel. Ik neem dus internet, radio/tv en telefoon af. Ik ervaar al ruim een jaar problemen met de bereikbaarheid van de telefoon. De problemen uiten zich als volgt:

    * Regelmatige klachten van bellers dat wij onbereikbaar zijn
    * Bij het opnemen van de telefoon om te bellen: geen signaal, vertraagd signaal (na een aantal seconden).
    * Bij het bellen: telefoon belt, maar er komt geen belsignaal. De lijn lijkt dood.
    * Tijdens het bellen: een serie van drie tonen komt regelmatig voor. De ervaring leert mij dat dan nog ongeveer 10 seconden gesproken kan worden voordat daarna de verbinding ongewenst verbroken wordt.

    De toestel dat ik gebruik is een basis unit met 2 draadloze telefoons.

    Oplossingen waarmee ik het probleem oplos zijn: a] het resetten van het basisstation en b] het resetten van het kabelmodem. Soms is beide nodig.

    Een tijd geleden heb ik met de helpdesk gesproken en zij hebben mijn modem van afstand gemeten. Conclusie was toen dat mijn internet zodanig druk bezig was dat het modem geen tijd meer heeft om goed te kunnen reageren op de telefoon.

    Persoonlijk vind ik dat het modem zelf hiermee goed om moet gaan. Het modem moet mijn inziens beide diensten (telefonie en internet) garanderen. Anders vind ik het een slecht product. :?

    Afijn, ik ben op onderzoek gegaan in mijn LAN omgeving. Vanaf mijn draadloze router (Linksys) heb ik alle directe verbindingen naar een aparte switch geleid om de router te ‘ontlasten’. Ik heb daarnaast experimenten gedaan met de 3 draadloze verbonden PC’s, en met draad verbonden Mac en NAS. Ook met software heb ik geëxperimenteerd. Conclusie is als ik alles afsluit (inclusief de router!) de telefoon geen problemen lijkt te hebben. Combinaties met gebruik van draadloos en draadverbonden connecties lijken weinig uit te maken. Ook het beperken van de poorten op de router en/of het uitsluiten van bepaalde applicaties maakt weinig uit. Dieper onderzoek in de configuratie van de router heeft mij vooralsnog niet geholpen.

    Nadeel in dit onderzoek is dat het probleem met de telefoon zich niet altijd voordoet. Soms als je jezelf belt en/of probeert uit te bellen lijkt het allemaal te werken.

    Mijn vorige router (Draytek) had hetzelfde probleem, echter toen was ik nog niet zo alert op het telefoonprobleem. Uit mijn geheugen kan ik mij herinneren dat het probleem zich waarschijnlijk is gaan voordoen bij het ontvangen van een nieuw modem. Het modem daarvoor (uit mijn hoofd een FM110) gaf geen problemen.

    Conclusie: Mijn probleem is voor mij onoplosbaar. Multikabel geeft aan dat ik niet teveel moet internetten (plat gezegd), dus veel hulp hoef ik daar niet meer van te verwachten. Daarnaast is mijn telefoon verbinding zeer onbetrouwbaar. Ik vind het van de zotte dat ik zoveel tijd moet besteden om zelf onderzoek te doen, terwijl ik een dienst afneem die niet 100% voldoet (de telefoon dus).

    Wellicht kan ik bij jullie hulp cq tips vinden.

    Met vriendelijke groet,

    René van der Linden
     
  2. Ik heb ook een powerbundel, met een redelijk netwerk erachter.. Ik gebruik soms utorrent, dan heb ik +- 250 open verbindingen op mijn lijn. De down en upload zijn dan 100%, bellen kan ik dan nog perfect.. Beetje raar verhaal van die HDer dat het modem dan te druk zou zijn..

    Hoeveel computers er achter de lijn zitten maakt niet echt veel uit, als het aantal open verbindingen onder de 500 blijft moet dat ook goed gaan.

    Het is een beetje slordig dat het een jaar lang moet duren, dat is geen beste zaak.

    De drietoon ken ik wel, daar had ik ook last van toen mijn upstream niet al te best was.

    Maak bij de volgende keer dat dit gebeurt een call aan, vraag om het callnummer, en blijf IEDERE keer terugkomen op die call als er een probleem is..
     
  3. Het is niet normaal wat je beschrijft, zelfs met volle "power" internet snelheid zou je telefoon normaal moeten werken. Ik heb zelf ook een power-bundel en merk geen verschil in de telefoon kwaliteit, het werkt altijd. Er zou een probleem in je modem kunnen zitten of met je signaal-kwaliteit.

    Een paar vraagjes:

    • - Is het reproduceerbaar, ofwel kun je het altijd aantonen of komt het maar af en toe voor ?? (dat zou het testen/bewijzen wat makkelijker maken)
      - Wat voor merk en type modem heb je daar ?
    Verder schreef je:
    Een "fout" die soms gemaakt wordt is dat Multikabel standaard een 'dubbelgesprek' mogelijkheid heeft. Dus op het moment dat je al aan het bellen bent kan er nog iemand bellen. Je hoort dan een kort 'toet' signaal door het gesprek en kunt wisselen van lijn. Reageer je daar niet op, dan blijft bij de bellende kant de telefoon overgaan alsof je niet opneemt. Je kunt dubbelgesprek ook zelf uitzetten zodat je dat niet meer hebt (zie de handleiding)

    In theorie kan het ook aan je eigen telefoontoestel liggen, als je het probleem kunt reproduceren zou je eens kunnen testen met het door Multikabel bijgeleverde telefoontje, werkt dan alles wel normaal dan weet je al meer. Je kunt eventueel dat telefoontje parallel aansluiten. Meestal wordt een split-snoertje meegeleverd zodat je 2 toestellen aan kunt sluiten. (tweede toestel dus niet aansluiten op 2e telefoon-aansluiting van het modem) Krijg je dan geen kiestoon via je draadloze telefoon kun je direct even checken of het via het normale telefoontje gelijk is.

    Resetten van het modem zou niet nodig moeten zijn. Het zou kunnen zijn dat je signaal niet goed is of een probleem met je modem.

    Vreemd, want dat mag niet uitmaken of je wel of niet download. Verbruik je echt zoveel data ? Als dat echt het probleem is zou je het simpel moeten kunnen reproduceren door dat wel te doen (uploaden en downloaden terwijl je telefoneert). Als je telefoon dan wegvalt weet je genoeg. Maar dat zou dan alleen inhouden dat je verbindingskwaliteit niet goed genoeg is en dat kan opgelost worden.

    Het zou kunnen dat je signaal op het moment toen je met de helpdesk belde wel goed was en op andere momenten juist slechter is. Je kunt beter als je problemen hebt nog eens bellen en vragen of ze naar de kwaliteit van je signaal kijkt.

    Je hebt helemaal gelijk en wat je beschrijft is ook niet normaal. Je oplossingen met routers en switches hebben niet veel zin omdat het telefonie-deel al gesplitst wordt in het modem. Het zou kunnen dat bij "veel activiteit op de LAN-kabel" die naar het modem gaat problemen zijn bij oudere modems maar met een router ertussen heb je dat al niet meer. Het modem hangt als enige aan de WAN poort van je router en "ziet" het overige verkeer dan niet. Een extra switch mag dan geen verschil maken. De PC's die je op je lokale netwerk aansluit hangen dus nooit aan je kabelmodem, maar aan de LAN kant van je router en ben je dus al gescheiden.

    Geef nog even de punten/vragen door die ik hierboven noem.

    Wij kunnen je probleem wel extra onder de aandacht brengen bij Multikabel, maar maak eerst even zeker of het probleem ook met een losse telefoon bestaat en dat het dus echt aan je modem of signaalkwaliteit ligt.
     
  4. Cees,
    Ik ben net terug van een duikvakantie in Ierland, dus een beetje laat met mijn reaktie.

    Een paar vraagjes:

    • - Is het reproduceerbaar, ofwel kun je het altijd aantonen of komt het maar af en toe voor ?? (dat zou het testen/bewijzen wat makkelijker maken)

      Nee, het gebeurt op niet van te voren te bepalen momenten. Ik heb getracht er een regelmaat in te ontdekken, maar tot op dit moment zonder succes.
      - Wat voor merk en type modem heb je daar ?
      Het is een Webstar (Scientific Atlanta Model EPX2203 series Cable modem with EMTA P/N 4003259 modem no 120022152 MAC: 000F2178169x waarbij x = 9 voor USB, A voor EMTA en B voor CMCI, S/N 103449582, made 08/04)
    Verder schreef je:
    Een "fout" die soms gemaakt wordt is dat Multikabel standaard een 'dubbelgesprek' mogelijkheid heeft. Dus op het moment dat je al aan het bellen bent kan er nog iemand bellen. Je hoort dan een kort 'toet' signaal door het gesprek en kunt wisselen van lijn. Reageer je daar niet op, dan blijft bij de bellende kant de telefoon overgaan alsof je niet opneemt. Je kunt dubbelgesprek ook zelf uitzetten zodat je dat niet meer hebt (zie de handleiding)

    Dubbelgesprek is bekend. Je hoort een piepje dat zich regelmatig herhaalt. Voor de mensen die ons bellen gaat de telefoon gewoon over. Het probleem met de klachten is dat wij gewoon thuis zijn en geen telefoon aangeraakt hebben en later horen dat mensen ons geprobeert hebben te bereiken.

    In theorie kan het ook aan je eigen telefoontoestel liggen, als je het probleem kunt reproduceren zou je eens kunnen testen met het door Multikabel bijgeleverde telefoontje,

    ??? Meegeleverd telefoontje???? Nooit ontvangen.

    werkt dan alles wel normaal dan weet je al meer. Je kunt eventueel dat telefoontje parallel aansluiten. Meestal wordt een split-snoertje meegeleverd zodat je 2 toestellen aan kunt sluiten. (tweede toestel dus niet aansluiten op 2e telefoon-aansluiting van het modem) Krijg je dan geen kiestoon via je draadloze telefoon kun je direct even checken of het via het normale telefoontje gelijk is.

    Ik heb wel andere telefoons geprobeerd, maar echt lekker werken deze niet (de KPN toestellen sowieso niet, een phillips toestel; en een goedkoop dingetje). Resultaat was niet zodanig dat ik mijn draadloze telefoon direct de schuld kon geven. Zo een Multikabel telefoon zou inderdaad een goede test zijn.

    Resetten van het modem zou niet nodig moeten zijn. Het zou kunnen zijn dat je signaal niet goed is of een probleem met je modem.

    Vreemd, want dat mag niet uitmaken of je wel of niet download. Verbruik je echt zoveel data ?

    Niet echt, zeker niet tijdens contact met de helpdesk.

    Als dat echt het probleem is zou je het simpel moeten kunnen reproduceren door dat wel te doen (uploaden en downloaden terwijl je telefoneert). Als je telefoon dan wegvalt weet je genoeg. Maar dat zou dan alleen inhouden dat je verbindingskwaliteit niet goed genoeg is en dat kan opgelost worden.

    Het ging op het contactmoment met de helpdesk alleen goed nadat ik alles, inclusief router, had uitgeschakeld. Zij zagen daarna dat hun ping geen grote vertraging had voor de telefoonlijn. Bij inschakelende toestand zagen ze dat de ping tijd langszaam opliep tot een te grote waarde..

    Het zou kunnen dat je signaal op het moment toen je met de helpdesk belde wel goed was en op andere momenten juist slechter is. Je kunt beter als je problemen hebt nog eens bellen en vragen of ze naar de kwaliteit van je signaal kijkt.

    Probleem is dat ze hiernaar hebben gekeken en gaven als antwoord dat het probleem bij mij ligt en maar niet zoveel van internet gebruik moet maken :cry:

    Je hebt helemaal gelijk en wat je beschrijft is ook niet normaal. Je oplossingen met routers en switches hebben niet veel zin omdat het telefonie-deel al gesplitst wordt in het modem. Het zou kunnen dat bij "veel activiteit op de LAN-kabel" die naar het modem gaat problemen zijn bij oudere modems maar met een router ertussen heb je dat al niet meer. Het modem hangt als enige aan de WAN poort van je router en "ziet" het overige verkeer dan niet. Een extra switch mag dan geen verschil maken. De PC's die je op je lokale netwerk aansluit hangen dus nooit aan je kabelmodem, maar aan de LAN kant van je router en ben je dus al gescheiden.

    Geef nog even de punten/vragen door die ik hierboven noem.

    Wij kunnen je probleem wel extra onder de aandacht brengen bij Multikabel, maar maak eerst even zeker of het probleem ook met een losse telefoon bestaat en dat het dus echt aan je modem of signaalkwaliteit ligt.[/quote]

    Het idee van een Multikabel telefoontoestel zou kunnen helpen bij het zeker stellen of het aan de telefoon ligt of aan de verbinding. Aan internet kant heb ik alles wel gedaan. Echter mijn vermoeden is sterk dat het aan de lijn of aan het modem ligt, daar ik al verschillende telefoons heb geprobeerd.

    PS. Een paar jaar geleden is er blikseminslag geweest bij een Multikabel verdeelpunt. Mijn 'verdeler', modem, router en Mac zijn hierdoor beschadigd en vervangen. Wellicht dat de lijn hier ook schade heeft opgelopen?

    Ik hoop dat deze informatie verder helpt.

    Groetjes René
     
  5. Ik herken je problemen van een tijd terug. We waren net overgaan naar telefonie van MK en hadden regelmatig en op onverklaarbare momenten dezelfde problemen met de telefonie zoals je aangeeft.

    Na veel heen en weer bellen en aandringen met MK kreeg ik uiteindelijk en ander modem (Motorola SBV5120E). Vanaf dat moment heb ik deze problemen niet meer en bel ik zonder problemen ook als download ik op volle snelheid.

    Aangezien dat ook een Webstar was, ik weet alleen niet meer welke is ongeveer 1,5 jaar terug, zou ik bij MK erop aandringen op het modem eens te laten vervangen.

    Hoe vaak ik al niet te horen heb gekregen bij problemen dat het aan mijn kant ligt en uiteindelijk toch bij MK lag of aan het modem.

    Een paar weken terug is er een grote storing geweest bij MK die 3 dagen duurde en waar ik elke keer te horen kreeg dat het aan mijn kant lag. Dan moest ik ook de LAN verbinding loskoppelen en dan was de ping ook beter. De conclusie was dan ook zal wel een virus zijn of een slechte kabel aan uw kant, want dat stond zo in hun systeem.

    Nu zit ik zelf ik de IT dus ik weet wanneer het wel/niet aan mij kant ligt. Als je dan de vraag stelt waarom mijn telefonie het niet doet als de LAN eruit is was het antwoord ....... STIL .....

    Ik ben toen elke dag weer gaan bellen en op dag 3 was ik het zat, internet eruit is lastig maar geen telefonie dat kan niet. Dus eiste ik een verklaring van wat er nu aan de hand is.
    Toen krijg ik dus te horen dat bij MK zat en er een grote update moest plaastvinden.

    Nog wat tips die ik gedaan heb.

    Blijf aandringen en eis een oplossing en geef dan ook direct aan dat je de volgende dag weer bel.
    Als je 100% zeker weet dat het niet aan jouw kant zit dan kan MK een monteur langsturen. Alleen als blijkt dat het toch aan jouw kant zit dan moet je wel de kosten betalen.

    Stuur een klacht per brief naar MK. Daar moeten zij op reageren en dat heeft bij mij na maanden van elende de problemen opgelost. Het duurt dan wel helaas even voordat je wat hoort maar krijg dan ook een contactpersoon binnen MK en als ik die belde dan waren de problemen snel opgelost.
    En de belangrijkste:
    Noteer de datum / tijd wanneer je problemen hebt. Zo kan MK ook op die tijden eens aan hun kant in de logfiles kijken of er mogelijk iets te vinden is.
     
  6. Rene, zo je verhaal lezend denk ik dat het je type modem kan zijn, of je verbinding zelf moet erg slecht zijn, maar dan zou je internet ook traag of onregelmatig moeten zijn.

    Je probleem is via onze contacten bij Multikabel ook aangeslingerd dus ik denk dat er wel contact met je opgenomen wordt en een oplossing zal komen.

    Laat tzt nog even weten hoe het afgelopen is.
     
  7. Ik ben het met je eens.

    Super!

    Natuurlijk :D




    René
     
  8. Vrijdag 15 juni heeft Multikabel met mij contact opgenomen. Mijn dochter nam op en gaf aan mij door dat ik een andere modem toegestuurd kreeg. Zaterdagochtend bleek mijn huidige modem al afgeloten. Na contact met de helpdesk heb ik deze weer heractiveert. Dinsdag 19 juni is het vervangende modem binnengekomen. Vroeg in de avond heeft multikabel met mij contact opgenomen. We hebben het nieuwe modem geinstalleerd en geactiveerd en vervolgens getest. Helaas lijkt het probleem niet opgelost. De eerste test resultaten zagen er goed uit, echter na een (newsgroep) download (750/800 KB/s) werd de telefonie response tijd aanmerkelijk slechter. In overleg komt donderdag 28 juni een monteur langs om de kabel vanaf mijn huis door te meten. Het contact met de helpdesk was uitstekend! Wordt vervolgd....
     
  9. Goed te horen dat MK het zo oppakt, laat ons weten wat eruit komt..
     
  10. Lees 'mijn' blog. :mrgreen:
    Alles sal reg kom. Maar wel druk op de ketel houden!
    Suc6.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina