1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

PVR problemen met timeshift en opnemen bij Multikabel

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door mokanu10, 4 mei 2007.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Re: Ook problemen met opnemen en timeshiften.

    Het klinkt misschien vreemd, maar het zou een behoorlijke bug zijn als de Siemens Gigaset M750C IR geen last van opname blokkering zou hebben. Die opname blokkering wordt namelijk afgedwongen door de Irdeto codering zodat de kabelbedrijven de mogelijkheid hebben bepaalde digitale kanalen te blokkeren voor opnames.
     
  2. Re: kopieerbeveiliging

    Je hebt gelijk, ik heb er natuurlijk te veel voor betaald bij Allec in Den Helder maar we houden onze kleine zelfstandige middenstand ook graag overeind :) Het bedrag is wel overheen te kijken mits hij wel doet wat hij moet doen en dat is gewoon opnemen! Multikabel gaat morgen proberen dit probleem te verhelpen.
     
  3. Re: storing bij multikabel geen opnames mogelijk


    Eigenlijk wel triest dat als je zondagavond thuis komt en ff lekker je opgenomen programma's wil gaan kijken, je hele library leeg is. Nog triester is het dan dat je eigenlijk al weet dat je beter ff op het MGV kan gaan kijken dan de helpdesk van multikabel te bellen....

    Wat een stelletje stumpers zitten er toch op die helpdesk dat ze het lef hebben om dan doodleuk te zeggen dat het aan de hardware ligt.

    :evil: :evil: :evil:

    Overigens staat de pcb 850r op de site van multikabel als geschikte digitale ontvanger......
     
  4. timeshift 100-32

    Hallo allemaal,
    ik heb een Samsung en heb na een periode gezeur over preview periode verlopen nu ook last van timeshift 100-32.
    Vorige week vrijdag heeft ie bepaalde dingen niet opgenomen en nu afgelopen vrijdag de 4e vanaf 14.00 niks meer gedaan.
    Zaterdagavond met opnemen op Belgie weer precies hetzelfde.
    En nu vanmorgen weer.
    Het is dat het tussendoor zo leuk is allemaal anders zou je er doodziek van worden!
     
  5. Re: kopieerbeveiliging

    Je hebt gelijk, ik heb er natuurlijk te veel voor betaald bij Allec in Den Helder maar we houden onze kleine zelfstandige middenstand ook graag overeind.


    De mijne komt bij Beerepoot uit Hoorn vandaan daar was hij afgeprijst van € 399.- naar € 299.-.
    Via internetshops was hij nog goedkoper maar daar waren lange levertijden en verzendkosten.
     
  6. Zojuist (16.10 u) Email van een kennis die bij MK werkt dat het probleem van de PVR opname opgelost is.
    Even getest en inderdaad het werkt tot op heden goed.
    Goed gewerkt MK en Irdeto techneuten.

    Heb ik nog een vraag aan de Samsung 850 gebruikers of bij jullie de teletekst pagina zoekfunctie ook traag werkt.
    Voor zo'n nw. type had ik dit niet verwacht en in de winkel is het mij niet opgevallen (kijk dus maar analog via mijn snelle LCD TV-tuner).
    Heb hiervoor een Nokia decoder gebruikt en die heeft geen wachttijd voor pagina's.
    De Nokia heb ik nog liggen en gisteren nog even een Firmware update gedaan.

    Btw. hebben de Humax gebruikers wel een snelle teletekst?
     
  7. Goed om te horen dat Multikabel en Irdeto hun fout hersteld hebben, maar zou je dit soort vragen in bijvoorbeeld het algemene Samsung DCB-P850R. SDTV twin tuner PVR topic willen stellen zodat we hier on-topic kunnen blijven? Of open desnoods een nieuw topic.
     
  8. Bedankt voor de tip ik ben nog nieuw op dit forum.
    Zie alleen dat daar al 3 mnd. niet meer gecommuniceerd wordt.
     

  9. Het probleem is inmiddels opgelost. Hij heeft vanmiddag weer van RTL4 kunnen opnemen.
    Dus het probleem zat werkelijk bij multikabel en niet in de ontvanger zoals de helpdeskmedewerker beweerde.

    mvg,

    Wim
     
  10. Conclusies
    Ik had gehoopt dat Multikabel nog met een reactie zou komen, maar helaas kan ik nergens ook maar enige informatie vinden over de problemen die zich hebben voor gedaan met de PVR's. Niet op de website van Multikabel, niet op het TV Informatie kanaal en ook niet op de teletekst pagina's van Multikabel. Uit dit voorval zijn natuurlijk nog wel een aantal conclusies te trekken.

    Opname beperkingen PVR's
    Het was voor sommigen al min of meer bekend dat de kabelbedrijven in samenwerking met Irdeto een extra beveiliging hadden ontwikkeld in de Irdeto codering zodat de Irdeto kabelbedrijven zelf kunnen bepalen of bepaalde digitale kanalen alleen gecodeerd opgenomen mogen worden. Ik heb daarover bij de introductie van de PVR's op dit forum een persbericht van Irdeto gepubliceerd.

    Wat in dat persbericht echter niet terug te vinden is dat de Irdeto kabelbedrijven ook beschikken over de mogelijkheid om bepaalde digitale kanalen of groepen van kanalen volledig uit te sluiten van de opname mogelijkheden van een PVR. Dat dit mogelijk is heeft het voorval bij Multikabel wel duidelijk gemaakt. Daarbij is ook duidelijk geworden dat dit ook gevolgen heeft voor de timeshift functionaliteit van de PVR's wat in feite ook bewerkstelligd wordt middels het opnemen van het kanaal dat bekeken wordt.

    Dat het hier geen eenmalig "bugje" in het Irdeto coderingssysteem betreft wordt onomstotelijk bewezen door het feit dat de PVR's voor deze situatie zelfs over een speciale foutmelding beschikken, namelijk E100-32: "Timeshift of opname is niet toegestaan door programma aanbieder". Deze foutmeldingscodes verzinnen de fabrikanten niet zelf, maar zijn door Irdeto opgelegde foutmeldingen die alle goedgekeurde ontvangers in bepaalde situaties moeten tonen. Daarop wordt speciaal gelet tijdens de goedkeuringstesten voor een ontvanger.

    Mediawebhosting merkt hier terecht op dat deze mogelijke beperkingen absoluut niet vermeld worden in de handleidingen van de PVR's. Ook is er op de websites van de Irdeto kabelbedrijven geen enkele waarschuwing te vinden en toevallig is deze E100-32 foutmeldingscode ook niet opgenomen in foutmeldingen lijst van Multikabel.

    Ik kan mij dan ook niet aan de indruk ontrekken dat deze mogelijke opname beperking bewust door de Irdeto kabelbedrijven stil wordt gehouden. Het is immers niet bepaald reclame voor het digitale TV product en de PVR's wat de grootschalige acceptatie van digitale TV zou kunnen tegenwerken. De kabelbedrijven hebben het natuurlijk liever over de voordelen dan de nadelen. Daar komt bij dat dergelijke beperkende mogelijkheden voor zover mij bekend niet geïmplementeerd zijn bij de concurrentie zoals CanalDigitaal (DVB-S) en Digitenne van KPN (DVB-T), dus goed voor de strijd met de concurrentie kan het ook niet zijn. Maar daar mag een ieder natuurlijk zijn eigen mening over vormen.

    Afhandeling meldingen door de Helpdesk
    Er wordt hier op dit forum al langer over geklaagd, maar telkens blijkt maar weer dat meldingen van gebruikers niet serieus worden genomen door de Helpdesk van Multikabel. Ik had gehoopt dat Multikabel van het voorval van de E19 problematiek van de Samsung DCB-P850R geleerd zou hebben en haar Helpdesk personeel nieuwe instructies had gegeven met betrekking tot de afhandeling van digitale TV probleem meldingen van gebruikers. Helaas is dat dus nog steeds niet gebeurd en gaat Multikabel dus gewoon door met het verspreiden van onzin via de Helpdesk medewerkers. Daarbij wordt iedereen en alles als de veroorzaker van problemen met Digitale TV aangewezen, maar aan Multikabel zelf kan het nooit en te nimmer liggen. Dat daarbij de ontvanger fabrikanten, de leveranciers en de makers van digitale kanalen continu de zwarte piet krijgen toegewezen dat boeit Multikabel totaal niet zolang zij hun straatje maar schoon kunnen vegen. En dat terwijl hier op dit forum nu toch al meerdere keren is vastgesteld dat veel problemen weldegelijk door Multikabel zelf veroorzaakt worden.

    Het vraaggesprek dat mokanu10 had met een helpdesk medewerker een dag nadat de eerste meldingen al waren binnengekomen bij de helpdesk kan deze ondertussen belachelijke toestand niet beter illusteren:

    En hoe moeilijk kan het nu eigenlijk zijn? De klanten bellen op met een probleem waarbij de PVR notabene een voorgedefinieerde foutmeldingscode toont, namelijk E100-32. Alles wat een Helpdesk medewerker in dit geval hoeft te doen is controleren of het kanaal waarop de melding getoond wordt voorkomt op de lijst van kanalen waarvoor de opnames geblokkeerd zijn. Zo ja, dan netjes uitleggen aan de klant wat er aan de hand is en zo nee, dan een registratie maken van de melding in het systeem, onmiddelijk de technische dienst op de hoogte stellen dat er kennelijk iets goed fout gaat en de klant vriendelijk bedanken voor het feit dat deze een fout bij Multikabel heeft ontdekt dat zo spoedig mogelijk hersteld zal worden. Dat hoeft toch geen ingewikkeld Helpdesk script te zijn en zo zijn voor alle voorgedefinieerde foutmeldingscodes redelijk eenvoudige Helpdesk scriptjes op te stellen. Die vaste codes zijn immers niet voor de lol verzonnen, maar juist met dit doel voor ogen.

    Geen storingsmeldingen van Multikabel
    Aangezien er hier op het forum na een paar meldingen al direct duidelijk was dat er iets goed mis was gegaan bij Multikabel kan het niet anders zijn dan dat dit ook bekend was bij Multikabel zelf. Er is maar een beperkte groep gebruikers die de forums weet te vinden en er is nog een beperktere groep die ook daadwerkelijk de moeite neemt om de ervaringen op het forum te melden. Je kan er dus vanuit gaan dat de meeste mensen de Helpdesk bellen bij problemen. Er heeft echter nooit een storingsmelding met bijbehorende uitleg van Multikabel op de website of teletekst gestaan. Het gaat hier niet om probleem bij één of twee gebruikers, maar om een probleem dat alle gebruikers van een PVR heeft getroffen.

    Het feit dat er geen enkele vorm van mededeling van Multikabel is over dit probleem toont maar weer aan dat Multikabel er liever voor kiest om dit soort zaken in de doofpot te stoppen, waarbij men ondertussen de klanten in vertwijfeling achterlaat. Die klanten krijgen immers via de Helpdesk doodleuk te horen dat het aan hun ontvanger ligt en dat Multikabel er verder niets aan kan doen. Ze moeten het zelf maar uitzoeken. Hier heb je een kluitje en daar is het riet...

    Dat er weer ten onrechte allerlei dealers en fabrikanten lastig gevallen worden door klanten die dan zelf maar opzoek gaan naar een oplossing interesseert Multikabel geen bal. Hun goede naam is gered en daar gaat het om. Dat ze zich ondertussen feitelijk belachelijk maken door het probleem alsnog op te lossen op maandag daar kraait toch geen haan meer naar, want de meeste gebruikers zijn allang weer blij dat het weer werkt. Sommigen zullen zelfs Multikabel bedanken voor het oplossen van een probleem dat Multikabel zelf veroorzaakt heeft.

    Deze houding van Multikabel hebben we al meer mogen ervaren, zoals bijvoorbeeld bij de eerder genoemde E19 problematiek met de Samsung DCB-P850R. Jammer genoeg wordt er niet van geleerd. Hopelijk kan de MGV zich eens sterk maken voor verbeteringen op dit gebied, want je kan gewoon wachten op het volgende voorval.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina