1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Digitale kanalen met foutieve codeerinstellingen

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door ArChie, 18 mrt 2007.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Voor zover ik kan zien is er niets bijzonders aan de hand met HD NL. Alle benodigde decoderingsinformatie is aanwezig in de PMT informatie, de pakketjes van de video en audio streams zijn gecodeerd en de decoderingsdata stream bestaat ook. Of de verzonden decoderingsdata ook klopt kan ik niet bepalen, maar dat zou dan de enige reden kunnen zijn als HD NL niet te bekijken is. Dat kan ik echter niet bepalen aangezien dit kanaal niet tot mijn abonnement behoort.

    Er zit dus niets anders op dan deze vraag bij Multikabel neer te leggen.
     
  2. Het viel me zojuist op dat HD NL weer eens ongecodeerd wordt doorgegeven, dus kan je er op wachten dat Multikabel binnenkort de codering er weer op zet waarbij de boel wel weer mis zal gaan. Het is mij een raadsel waarom ze toch zo blijven rommelen met de codering van HD NL.
     
  3. Bij Nat Geo Wild in Transport Stream 7 op 762 MHz wordt tegenwoordig ook Nederlands-talige DVB ondertiteling doorgegeven. Dat is leuk voor de mensen die een ontvanger hebben die DVB ondertiteling kan weergeven, alleen hebben ze er niet veel aan. De data pakketjes van de Elementary Stream (ES) met PID 0x02F2 die gebruikt wordt voor doorgifte van de DVB ondertiteling zijn namelijk gecodeerd en de benodigde CA_descriptor die naar ECM PID 0x02F7 moet verwijzen ontbreekt, dus hebben de ontvangers geen flauw idee waar ze de decoderingsinformatie vandaan moeten halen.

    Ze denken zeker bij Multikabel dat de ontvangers tegenwoordig kunstmatige intelligentie hebben ofzo? Af en toe zou ik willen dat er ontvangers uitkwamen die je als gebruiker zelf met behulp van het inschieten van een XML configuratie bestand zou kunnen herconfigureren om zo de foutief aangeleverde DVB-SI informatie van de kabelbedrijven achteraf zelf te kunnen corrigeren. In een paar dagen tijd zou dan hier online een XML bestand geplaatst kunnen worden dat alle genoemde problemen en afwijkingen in de DVB-SI informatie van Multikabel in één keer zou oplossen, zodat je niet langer afhankelijk bent van het geklooi van Multikabel en maar weer kan gaan zitten afwachten totdat ze weer zin hebben om een door henzelf veroorzaakt probleem op te lossen. De ontvangers zouden dan ook veel minder problemen hebben.
     
  4. En ze hebben nog steeds niets door bij Multikabel...
     
  5. Bij BBC Prime in Transport Stream 6 op 546 MHz zijn maar liefst 7 DVB ondertiteling datastromen toegevoegd. Kennelijk niet opgemerkt door Multikabel want geen van die gecodeerde datastromen beschikt over een CA_descriptor zodat de ontvangers weten waar de decoderingsinformatie te vinden is.
     
  6. Ook hier is weer een week verstreken zonder enige actie van Multikabel. Het zal wel iets met het nieuwe motto te maken hebben "Een makkie voor Multikabel". Vooral geen problemen oplossen want daar word je moe van...
     
  7. Ik zag zojuist dat Multikabel de ontbrekende CA_descriptors heeft toegevoegd aan de Program Map Table (PMT) informatie van de DVB ondertiteling datastromen. Dat is leuk, maar nu ontbreken de DVB ondertiteling datastromen zelf. De Elementary Streams met PID 0x0E74, 0x0E75, 0x0E76, 0x0E77, 0x0E78, 0x0E79 en 0x0E7A zijn niet terug te vinden in Transport Stream 6 op 546 MHz.

    Met andere woorden de PMT informatie van BBC Prime komt niet overeen met de werkelijkheid. Dat kan problemen opleveren met ontvangers en vreemd gedrag veroorzaken.
     
  8. De Program Map Table (PMT) van E! Entertainment beschikt nu over een DVB Subtitles descriptor voor de taal Nederlands. Bij nader onderzoek blijkt echter dat voor de zoveelste keer de bijbehorende CA_descriptor ontbreekt terwijl de data pakketjes gecodeerd zijn.
     
  9. Wat ik me nu afvraag hoe die fouten er in komen.
    Spontaan, of zit er gewoon iemand te knoeien?
    Als iets goed is dan moet je er toch gewoon van afblijven, ik neem niet aan dat we met een stel hobbyïsten hebben te maken die net zo lang knoeien tot het goed is en het vervolgens weer verprutsen....
     
  10. Digitale TV is een dynamisch gebeuren. De ontwikkelingen gaan door zoals bijvoorbeeld het toevoegen van DVB ondertiteling door de maker van het kanaal of in opdracht van de maker van het kanaal. Ook zullen er in de loop der tijd ondertitelingstalen bijkomen en soms ook verdwijnen, of er wordt besloten om niet langer teletekst door te geven of juist weer meer vertalingen van teletekst of meer audio kanalen.

    In tegenstelling tot analoge televisie kan er dus van alles en nog wat aan een kanaal veranderen dat je als provider actief in de gaten zal moeten houden. Bij digitale TV hoort nu eenmaal ook een stukje adminstratieve informatie (DVB-SI) die de ontvangers nodig hebben om de componenten van een kanaal bij elkaar te rapen en op de juiste manier aan de gebruiker te presenteren. Even simpelweg een kanaal op de kabel zetten zoals vroeger gebeurde met analoge TV gaat niet bij digitale TV. Net zo goed als een netwerk beheerder verstand zal moeten hebben van netwerk protocollen zal een digitale TV beheerder ook verstand moeten hebben van DVB protocollen. Met alleen wat procedures op papier voor het toevoegen en verwijderen van een kanaal kom je er niet meer in het digitale tijdperk. Volgens mij is dat het probleem of wordt dat in ieder geval zwaar onderschat. Ik zou er anders ook geen verklaring voor hebben waarom keer op keer dezelfde fouten gemaakt worden. Als ik ze kan vinden dan zouden zij ze ook moeten kunnen vinden. Het is immers hun vak en ik ben maar een hobbyist.

    Waarom ze ook altijd dingen uitproberen op de multiplexers die die beschikbaar zijn voor hun klanten is mij ook een raadsel. Ze beschikken over minimaal één multiplexer voor test doeleinden, maar ze gebruiken die nooit om eerst eens een aanpassing uit te proberen voordat ze op het 'live' systeem aan de gang gaan. Dat zou al enorm veel geklooi schelen waar klanten dan ook geen last van hebben.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina