1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Mail relay server

Discussie in 'Internet - Email' gestart door Almer, 5 feb 2007.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Als trotse gebruikers van de mail relay functie van MK wil ik mijn modem resetten omdat ik denk dat daardoor mijn snelheid van het internet omhoog gaat (heb X-Lerate, maar download maar 180KB/ps)

    Gevolg hiervan is hoogstwaarschijnlijk dat mijn ip-adres zal wijzigen. Neemt de mailrelayserver van MK dat nieuwe adres direct mee? Of moet ik hier zelf ook actie voor ondernemen?


    Tevens ontvang ik op de mailadressen die via de relay van MK lopen veel spam. Los ik dit op door de SPAMfilter op de service page aan te zetten?
     
  2. Je IP adres heeft bij kabelinternet van Multikabel niets met het modem te maken, maar wordt bepaald door de computer of router die daarachter hangt. Indien je hetzelfde MAC-adres blijft gebruiken (ofwel de ethernetkaart of router niet wijzigt) zal je IP-adres ook na een modem reset hetzelfde blijven. Je IP-adres kan wel wijzigen indien het netwerk opnieuw ingedeeld wordt bij werkzaamheden, maar dat is in dit geval dus niet van toepassing.

    Indien je een nieuw ip-adres zou krijgen zou de mail-relay service dit automatisch binnen een aantal uren moeten overnemen (de mail die in de tussentijd binnenkomt blijft wachten tot je server weer bereikbaar is)
    Echter zit er op dit moment (nog) een bug in het systeem waardoor de ip-wissel niet altijd goed gaat. Met een truuk (modem opnieuw provisionen)
     
  3. Kijk, dat is heel erg mooi!

    Kan je me toelichten wat je bedoeld met 'modem opnieuw provisionen'?

    En verder op de vraag over SPAM, is het verstandig(er) om zelf een SPAM filter te draaien?

    Dankjewel!
     
  4. Mocht na een ip-wissel na een dag nog steeds je mail niet binnenkomen, dan is je IP-adres niet goed geregistreerd in de database waar ip-adressen in bijgehouden worden, dat is een bug waar nog aan gewerkt wordt. Het mailscript haalt daar echter het ip-adres uit. Als dit dus niet automatisch goedkomt kun je de die database 'dwingen' om het juiste IP van jou op te slaan door het modem af te laten melden door de helpdesk. Je hebt dan geen internet meer, maar je kunt dan het modem opnieuw aanmelden (provisionen) via een procedure via de helpdesk. Je hebt daarvoor dus wel de "activeringscode" nodig die je ooit hebt gehad toen je het modem kreeg of opnieuw moest registreren een paar jaar geleden. Zonder die activeringscode krijg je het modem dus niet meer online, dus voor je dit mocht doen moet je zorgen dat je die code hebt of opnieuw aanvragen. Nadat je modem opnieuw is geprovisioned staat je IP-adres weer goed in de database en zal je mail na een paar uur weer gaan lopen.
    Meer staat hier: http://mgv.multikabel.nl/phpnuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=908

    Ik krijg zelf nooit spam binnen op de adressen die ik gebruik via mijn eigen mailserver, ik denk dat met relay verder geen spamcheck gebeurt en dat je dit zelf moet doen. Of dat voor virusscanner ook geldt weet ik niet. Ik zie wel headers van de virus en spamchecker staan, dus misschien gebeurt dat wel, ik zal het eens navragen....
    De spam die jij krijgt, is die niet 'getagged' door het spamfilter en zie je in de headers een spamcheck staan van Multikabel ??
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina