1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Hoe kan ik mijn MX record updaten?

Discussie in 'Internet - Email' gestart door xj6000, 23 okt 2006.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Hai,

    Ik heb sinds een paar dagen een domein aangevraagd via multikabel.
    De vraag is nu , hoe kan ik mijn mx record updaten op mx.multikabel.nl.
    Deze staat nu op , 100 mx1.multikabel.nl en 100 mx2.multikabel.nl.
    Graag heb ik mijn eigen ip toegevoegd met prio 10 of 25.

    Ik heb dus een eigen exchange server draaien en wil al het verkeer naar (fam-lindstrom.nl) laten routeren, mijn IP adres dus.
    Resetten modem, helpdesk gebeld(duurde ong 10 minuten voordat men door had waar ik het over had) helaas geen resultaat.

    Iemand enig idee :roll:


    gr


    Boris
     
  2. Je kunt zowiezo niet je eigen-ip adres invoeren omdat dit geen zin heeft omdat poort-25 niet direct openstaat. Als je een eigen-mailserver wilt gebruiken moet juist mx.multikabel.nl en/of mx1/mx2.multikabel.nl in de DNS-entry staan en dat staat al goed dus bij jou omdat Multikabel jouw domein beheert.

    Ik vermoed dus dat je direct via de service-site je gegevens kunt invoeren bij 'eigen mailserver'. Nadat het script actief geworden is (kan een aantal uren duren na de wijziging) zou de mail bij jou binnen moeten komen, mits je natuurlijk alles goed hebt geconfigureerd.

    Zie ook heb bovenste stuk van de sticky-post in dit forumdeel :
    http://mgv.multikabel.nl/phpnuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=908

    De "voorbereidingen" die daar beschreven staan zijn bij jou dus al klaar en je kunt op de service site verder gaan.
     
  3. MX

    Hai,

    Dankjewel voor de opheldering.
    Ik heb nog even contact gehad met de helpdesk(4x).
    Om toch even te verifieren of het MX verhaal goed is aangevraagd.
    http://www.dnsstuff.com/tools/mail.ch?domain=test@fam-lindstrom.nl
    mijn mail komt dus niet op mijn node/ip uit.
    Enfin, nog een tip voor mensen die assistentie nodig hebben van de helpdesk voor de wat geavanceerde problemen. Log je call bij https://www.multikabel.nl/contact/ via het contact formulier.
    De mij geadviseerde email adressen (door de helpdesk en multikabel sites)helpdesk@multikabel.nl, info@multikabel.nl,
    klantenservice@multikabel werken niet.(Klanten service NV. Multikabel on 23-10-2006 21:30
    The message reached the recipient's e-mail system, but delivery was refused. Attempt to resend the message. If it still fails, contact your system administrator.
    <mackerel.Multikabel.nl #5.2.1>)

    Best lastig allemaal als je zelf systeembeheerder bent.
    p.s. zoals je kunt zien is exchange voor mij nog onbekend terrein.

    Even afwachten wat multikabel nu zegt,

    Nogmaals dank voor je reply.


    gr


    Boris
     
  4. Re: MX

    Nee, dat had ik al gezien. Als wel je eigen ip-adres erbij zou staan had je juist wel een probleem omdat bij Multikabel (net als bij de meeste andere ISP's) poort-25 niet doorgegeven wordt naar de klanten. Dit om open-relay-mailservers tegen te gaan. (zal ik verder niet op ingaan, daar is al veel over geschreven).

    Multikabel heeft een soort 'relay-service' draaien waarbij je toch je eigen mailserver kunt gebruiken, de mail wordt dus eerst bij hen afgeleverd en (als je op de service-site zelf de configuratie voor je domein hebt ingesteld) wordt het dus door hun mailserver naar jouw mailserver op poort-25 doorgestuurd met SMTP. Maar dat moet je dus wel zelf instellen via de service-site. (https://service.multikabel.nl)

    Voor die mail-relay service wordt geen officiële support gegeven, de standaard helpdesk zal je daar dus niet mee (kunnen) helpen, maar het is vrij simpel en als je het eenmaal hebt draaien heb je er verder geen omkijken meer naar.

    Als je daarmee tegen problemen aanloopt kun je het hier melden, dan kan ik die vraag direct bij de juiste persoon bij Multikabel neerleggen die over de "eigen-mailserver" gaat. Via de helpdesk gaat je dat vermoedelijk niet lukken of krijg je een antwoord wat je niet zoekt.

    "Eigen-domein" wat je zo te zien via Multikabel hebt aangevraagd staat hier trouwens los van. Dat domein had je via iedere domain-registerer aan kunnen vragen, zo lang je MX record maar goed staat. Voordeel van eigen-domein is dat je wel een mailbox op de multikabel server krijgt dacht ik.

    Je zou dus ook voor de optie kunnen gaan om je mail in je mailbox bij multikabel te laten bezorgen en deze door je eigen server op te laten halen, maar dat is een heel andere discussie. Voordeel is dan wel dat je mail bezorgd blijft worden als je eigen server uit staat.
     
  5. Het werkt

    Hai,

    Ik krijg nu netjes alle mail binnen.
    Zelfs de mail die 23 okt is verstuurd.
    Inderdaad handig dat Multikabel de mail queued ivm evt server downtime c.q. vakanties.
    Dank voor je snelle antwoorden en hulp.

    gr


    Boris
     
  6. Re: Het werkt

    Het is alleen jammer dat ik helemaal geen feedback heb gehad van Multikabel behalve een bevestiging van verstuurd bericht aan de helpdesk.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina