1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Dit nieuwe forum is ontstaan door de samenvoeging van Ziggo-Gebruikers en Chelloo.
    Ontzet Notitie

eigen mailserver / poort-25

Discussie in 'Internet - Email' gestart door CeeS, 21 feb 2006.

Niet open voor verdere reacties.
  1. m2dekker

    m2dekker New Member

    Berichten:
    4
    Kan ik me helemaal in vinden en dat hoeft van mij ook niet aangepast te worden. Ik zal tenslotte
    niet meer of anders gaan mailen, dan dat ik dat op dit moment al doe.

    Desondanks de voorgaande berichten zie ik echter nog steeds geen echte onderbouwde reden om
    poort 25 NAAR de klant dicht te zetten.

    :arrow: Er staat standaard niets geïnstalleerd (en zal de klant als het goed is ook niet in de weg zitten)

    :arrow: Meer verkeer kan best, maar zal niet exponentieel meer zijn (en al zeker niet in verhouding met
    P2P/usenet/Youtube) dan op dit moment al het geval is

    :arrow: Meer calls naar de helpdesk? Die kunnen volgens mij net als nu afgewimpeld worden onder het
    mom van "het kan wel, maar we ondersteunen het niet :no:"
     
  2. om1

    om1 Forum Member

    Berichten:
    661
    Onderschat de hoeveelheid verkeer die Windows zombies en verkeerd geconfigureerde mailservers die beiden als mail relay functioneren kunnen genereren niet. Je wil dat soort verkeer zo vroeg mogelijk stoppen. Dat wil dus zeggen inkomend op het Ziggo netwerk. Als dat verkeer door de Ziggo mailservers moet worden afgehandeld, ben je veel te laat.

    Het niet niet direct te vergelijken met youtube of p2p verkeer, omdat het een directe belasting voor de Ziggo mailservers zou betekenen. Youtube en p2p gaat alleen door de Ziggo routers en komt "niet in de buurt" van Ziggo servers.
     
  3. m2dekker

    m2dekker New Member

    Berichten:
    4
    Daarbij ga je dan uit van de verkeerd geconfigureerde servers die (mits als open relay fungeren...) data zouden
    doorsturen naar de SMTP server van Ziggo. Het gaat daarbij niet over het verkeer wat wel goed gaat naar de
    server van de klant, aangezien dat net als het overige verkeer ook niet via de servers van Ziggo gaat en dus
    geen grotere belasting zou geven voor de server.

    Hierdoor kan ik me nog steeds niet voorstellen dat dit zo'n grote impact zou hebben op de servers van Ziggo.
    Anders zouden andere ISP's dit toch ook niet kunnen aanbieden?
     
  4. om1

    om1 Forum Member

    Berichten:
    661
    Scenario 1: de relays verzenden zelf. Dat levertt idd geen belasting op van de Ziggo servers, maar wel veel extra ongewenst verkeer. Maar omdat in grote delen van het netwerk poort 25 uitgaand beperkt wordt, zal scenario 2 gaan gelden:

    De relays verzenden via de Ziggo mail servers. Met als gevolg extra belasting van de spam filter machines en mogelijke blacklisting van Ziggo mailservers door andere partijen.

    Andere providers maken idd andere keuzes en dragen daarbij indirect bij aan de hoeveelheid spam die rondgaat. Ik denk dat Ziggo een vrij effectieve manier gebruikt, die slechts weinig klanten hindert. Tenslotte heb je ook al geen static IP, dus mail ontvangen is niet echt praktisch op een Ziggo aanluiting.
     
  5. CeeS

    CeeS Legend (✝ 2016)

    Berichten:
    12.349

    Je hebt het maar steeds over de belasting van de servers van Ziggo, dat is echter totaal geen issue.
    Het gaat om het feit dat de mailserver van Ziggo niet op een blacklist komt te staan. Dat is vaker gebeurd en niet alleen bij de Ziggo-server.

    En inderdaad gebeurt dit door fout geconfigureerde klant-mailservers die als open-relay fungeren, of door klanten-pc's waar zonder dat ze dit zelf weten door een botnet een open-relay-mailserver is geinstalleerd.

    Natuurlijk zou Ziggo het risico kunnen nemen door er vanuit te gaan dat alle klanten weten waar ze mee bezig zijn :roll: en hun mailserver zelf goed kunnen instellen en hun pc virus/trojan-vrij houden. Echter willen ze dit risico niet nemen. Het kost ook veel tijd en mensen om dit te controleren.

    Trouwens vrijwel alle ISP's blokkeren op de een of andere manier een mailserver. Zelfs XS4all heeft dit standaard uit staan, maar wel een optie om het aan te zetten. Daar zit dus over het algemeen iets ander publiek als klanten die er bereid zijn voor te betalen. Ziggo heeft er voor gekozen dit niet te doen.

    Je kunt er lang en breed over blijven doorgaan, maar dit is de situatie en daar zul je het mee moeten doen. Wij hebben hier al heel veel met Ziggo en één van zijn voorgangers (Multikabel) over gesproken (al minstens sinds 2002), maar nooit verder gekomen dan het feit dat Multikabel destijds een (niet-gesupporte) relay-server in het leven heeft geroepen waarmee je wel een inkomende mailserver kon inrichten. Sinds de systemen samen gevoegd zijn bij Ziggo is die niet meer in te stellen en werkt het alleen nog voor bestaande accounts die al ingevoerd waren. Bij een wisseling van IP adres heb je grote kans dat dit stopt met werken.

    Maar we hopen en zetten nog steeds in dat Ziggo zo'n relayserverdienst ziggo-breed wil gaan inzetten. Voorlopig staat dit allemaal nog in de ijskast omdat de bestaande systemen nog niet compleet gemigreerd zijn vermoed ik.

    Maar alle argumenten die je hier steeds geeft zijn al jarenlang besproken en bekend, maar geen reden om hun beleid te laten wijzigen. En vanuit hun standpunt zit er natuurlijk ook wat in. Het belang van miljoenen klanten weegt meer dan de paar duizend particulieren die zelf willen spelen met een mailserver. Er hoeft maar 1 van die klanten een fout te maken en heel Ziggo komt bijvoorbeeld op de zwarte lijst van grote isp's te staan.
     
  6. peter171

    peter171 Forum Member

    Berichten:
    13
    Internet plus

    Al enig idee wanneer zakelijk internet plus actief wordt??
    Iedere keer dat gedoe om via de achterdeur je eigen mailserver in de lucht houden is ook niet echt geweldig. Je bent immers altijd afhankelijk van de behulpzaamheid van 1 van de technici hier op het forum.
    Ben ze altijd bijzonder dankbaar als alles weer werkt, maar kan niets voor ze terug doen om mijn dankbaarheid te tonen. Dan liever een abonnement waar ik 24/7 geholpen wordt en alles werkt zoals het zou moeten.
    Die 35 euro per maand extra heb ik er wel voor over om geen zorgen te hebben en wel dezelfde snelheden te behouden.
     
  7. Allie_B

    Allie_B Forum Member

    Berichten:
    44
    Het zal wel Q1 2010 worden Ziggo kennende ;)
     
  8. jongbj

    jongbj Forum Member

    Berichten:
    7
    Niet mijn ervaring, heb al meerdere ADSL ISPs achter de rug en ben nog nooit een geblokkeerde poort 25 tegen gekomen.
    Daardoor wel afhankelijk geworden van mijn eigen mailserver.
    Omdat ik ver van de centrale woon is dus ADSL niet ideaal. Zou wel over willen naar internet van Ziggo maar ja, poort 25 he.:sad:
     
  9. beev

    beev Forum Member

    Berichten:
    484
    Dat is niet het enige. Via Ziggo kan je geen bestanden groter dan 5 Mb versturen. Dus een presentatie of document met afbeeldingen kan je niet versturen via Ziggo mailservers.
    Het gaat dus niet alleen om die poort 25 en zijn meer beperkingen.
    Daarom is een Ziggo-abonnement ongeschikt voor zakelijk gebruik of voor verenigingen met een eigen domeinnaam.
     
  10. CeeS

    CeeS Legend (✝ 2016)

    Berichten:
    12.349
    10Mbyte dacht ik hoor. Maar een attachement wordt altijd wat groter door de manier waarop attachen werkt, dus netto zo'n 8 tot 9 Mbyte.
    (maar dat is ook bij veel isp's een beperking)
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina