1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Dit nieuwe forum is ontstaan door de samenvoeging van Ziggo-Gebruikers en Chelloo.
    Ontzet Notitie

eigen mailserver / poort-25

Discussie in 'Internet - Email' gestart door CeeS, 21 feb 2006.

Niet open voor verdere reacties.
  1. CeeS

    CeeS Legend (✝ 2016)

    Berichten:
    12.349
    UPDATE maart 2011:
    Ziggo heeft poort 25 inkomend nu open gezet zodat iedereen nu een eigen mailserver voor binnenkomende emails kan gebruiken. Uitgaand is poort 25 nu gesloten zodat je email alleen via de smtp servers van Ziggo kunt versturen op poort 25. Wil je emails versturen via een andere provider, dan dient dit op een andere poort te gebeuren. Vaak is poort 587 hiervoor beschikbaar, maar dit is afhankelijk van de mail-provider die je wilt gebruiken. Maar met een smarthost instelling smtp.ziggo.nl moet een mailserver gewoon werken.

    UPDATE november 2010:
    De 'eigen mailserver relay' voor oud-Multikabel klanten werkte tot nu toe nog steeds, hoewel hij officieel al niet meer bestond. Nu in Multikabel gebied nieuwe CMTS'sen in gebruik zijn genomen is het echt afgelopen met deze mogelijkheid.

    Multikabel biedt sinds 21-2-2006 de mogelijkheid om een eigen mailserver te gebruiken.
    In dit bovenste bericht van deze thread zullen we tips voor het gebruik neerzetten. Dit bericht zal dus af en toe gewijzigd worden.





    Tips voor instellingen en gebruik :
    • - Als je niet weet hoe je een eigen mailserver configureert en wat een MX entry is, begin hier dan niet aan, dit is niet bedoeld voor de gemiddelde internet gebruiker !!.

      - Om een eigen mailserver te kunnen gebruiken heeft Multikabel een soort relay-server ingericht. Deze ontvangt de mail voor jouw mailserver en stuurt deze door. Op de service-sitekun je dit configureren.

      - Deze service van Multikabel is gratis en beschikbaar voor alle kabel en adsl abbonnees. Er wordt echter geen support op gegeven, je kunt dus niet de helpdesk bellen als iets niet werkt.

      - Zorg dat de MX records van je domein ingesteld staan op "mx.multikabel.nl" met prioriteit 10 of hoger. Alternatief is "mx1.multikabel.nl" en "mx2.multikabel.nl". Zorg ervoor dat dit MX record bekend is en werkt voordat je het domein invult op de service-site (TTL).

      - Zorg ervoor dat je firewall reageert op 'pings'. Om te controleren of je IP klopt en werkt kun je door het setup-script gepingd worden.

      - Wanneer je deze melding krijgt :
      Code:
      [1004] Het afhandelen van de registratie is mislukt. Geen IP adres gevonden die bij deze gebruiker behoort. Wellicht moet u uw modem herstarten. Ga terug 
      dan is je IP-adres niet bekend in het systeem en kan het niet gekoppeld worden.

      Dit is als je kabelinternet hebt op te lossen door je kabelmodem opnieuw te laten provisionen. Je moet dan aan de helpdesk vragen om je kabelmodem af te melden. Je hebt daarna geen verbinding meer en moet je kabelmodem opnieuw aanmelden. Je hebt daarvoor de activatie-code die je ooit van Multikabel hebt gekregen nodig. Deze activatie-code is ook op te vragen via de service-site bij "Mijn Gegevens" en dan op "info" klikken bij de regel "activatiecode". De helpdesk kan verdere informatie geven hoe het af- en aanmelden van je modem werkt. Na het aanmelden/activeren is je IP-adres wel bekend en kun je opnieuw de eigen-mailserver proberen aan te melden.

      - Ook als de dienst niet wil gaan werken of ineens stopt met werken als je ip-adres is gewijzigd kan het zijn dat je ip-adres niet goed in de database gekomen is waardoor het mailscript probeert om jouw mailserver op een foutief ip-adres te bereiken. Dit is een bug die op dit moment (begin januari 2007) nog niet is opgelost. Dit merk je dus alleen als je een nieuwe server instelt en je ip-adres in de laatste maanden is gewijzigd en ook indien je ip-adres na het aanmelden van de maildienst wijzigt. Dit is ook op te lossen via een work-around door je modem opnieuw te laten provisionen (zie hierboven)

      - Indien je modem opnieuw aangemeldt wordt (provisioning) heb je je activatie-code nodig ! Deze heb je ooit per brief gekregen, maar je kunt hem tegenwoordig ook online bekijken via de service site. Ga hiervoor naar https://service.multikabel.nl en klik op "mijn gegevens". Daar kom je de optie "activatiecode" tegen, door daar op INFO te klikken zie je je activatie code. Schrijf deze dus op voordat je het modem laat afmelden, want deze heb je nodig bij het aanmelden en kan je dus na afmelden niet meer ophalen en dan moet je hem laten opsturen per post.

    Inschakelen / Configureren van deze dienst:

    Zie de service-pagina van Multikabel of Quicknet :

    https://service.multikabel.nl/index.php?action=mailserver_overview
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2011
  2. twbms

    twbms Forum Member

    Berichten:
    13
    Dus als ik het goed begrijp gebruiken we de mailserver van multikabel als "bemiddelaar".

    Muah.. stap(je) in de goede richting. :D
    Nou wachten tot we gewoon direct naar de eigen mailserver kunnen komen. :)

    edit:
    Ik zet even mijn ervaringen hier neer.
    Gisteravond had ik de mx al goed gezet en moest even ( 30 tot 60 mins ) wachten voordat de dns server van MK hem zag en de registratie voor de mail relay accepteerde.
    Daarna geprobeert een mailtje te sturen via gmail en die kreeg ik steeds terug met melding 550. relay not permitted.
    Vanmorgen was dat niet meer het geval maar er kwam dus niks aan op mijn mailserver. Oplossing daarvoor is de modem resetten. (om de "nieuwe" docsis file te krijgen)
    En dat hadden ze er wel even bij kunnen zetten voor het gemak. (als herinnering :P)
     
  3. Thomas

    Thomas Forum Member

    Berichten:
    671
    Ja, zeker een stap in de goede richting.. Weet zeker dat er heel veel mensen blij mee zijn..

    Ik hoop dat als MK ziet dat het goed gaat, er misschien in de toekomst over is te praten om de mail server van MK er helemaal uit te knippen..
     
  4. CeeS

    CeeS Legend (✝ 2016)

    Berichten:
    12.349
    Klopt, de handleiding moet er nog bij komen te staan. Maar inderdaad zijn de profielen van het modem gewijzigd waardoor je even je eenmalig het modem even moet rebooten om het nieuwe profiel te laden. Poort-25 wordt dan doorgelaten vanaf de "multikabel-in-between-server". Met het vorige profiel werd alles voor poort-25 afgevangen.

    Vanavond zullen we op de MGV-site een begin maken met een FAQ met instructies omdat ik inmiddels wat meer tips gehad heb.

    In ieder geval zou alles min of meer automatisch moeten werken, ook als je IP wijzigt wordt dit automatisch binnen 12 uur gecorrigeerd. Een IP-wissel hoef je dus zelf niet te melden. Tot die tijd blijft je mail bewaard en afgeleverd als je ip weer klopt. Het registreren van je domein in de mx.multikabel moet binnen een half uur na invoer op de service-site rond zijn. Het updaten van je DNS kan even duren voordat iedereen de juiste mx ziet, daarom kan het initieel iets langer duren, afhankelijk van de TTL instellingen in de DNS-server van je domein.

    O ja, dit werkt dus zowel bij Kabel als ADSL gebruikers.
     
  5. twbms

    twbms Forum Member

    Berichten:
    13
    Ik kreeg net een mailtje binnen over feit dat mijn mx record niet meer "klopt".
    Dat zal ik zo even oplossen, maar ik post over het mailtje zelf.
    Is het misschien mogelijk om in dat mailtje ook een "plain text" stukje mee te nemen.
    Niet iedereen heeft HTML aanstaan namelijk.
     
  6. CeeS

    CeeS Legend (✝ 2016)

    Berichten:
    12.349
    Ik kreeg ook zo'n mailtje zojuist, terwijl mijn mx-record wel klopte. Ik heb dit 'bugje' doorgegeven aan de mensen die aan deze service werken en dat zal wel opgelost worden.

    Na het opnieuw invoeren van mijn domein op de service pagina werkte het overigens gewoon direct weer, er is geen mail gebounced of weggeraakt.

    Je kunt ook (denk ik) de alternatieve mx'en die ik al noemde in de "faq" regeltjes in het eerste bericht in deze thread toevoegen als mx. De kans dat het script ze alle drie mist lijkt me dan kleiner. Ik laat mijn mx nog even enkel staan om te zien of de bug straks opgelost is.

    Een optredend probleem waarbij lokale mail (verzonden vanaf MK/QN mailserver) in sommige omstandigheden bleef hangen en niet doorgestuurd werd is inmiddels ook opgelost.

    Mocht iemand meer bugs vermoeden of zien gebeuren, meldt dit dan even in deze thread zodat ik dit aan de juiste personen kan doorgeven.
     
  7. DarkFire

    DarkFire New Member

    Berichten:
    4
    ik heb een probleempje tijdens het aanmaken;

    - mx goed ingevuld, mx.multikabel met waarde 10
    - vul ik darkfire.nl in op de service pagina, en klik op Ja dan krijg ik de volgende fout melding
    "[1004] Het afhandelen van de registratie is mislukt. Geen IP adres gevonden die bij deze gebruiker behoort. Wellicht moet u uw modem herstarten."

    Ik heb mijn modem 5minuten van het stroom gehaald en het daarna weer geprobeerd, dit mocht niet helpen.

    Ik heb port forwards gemaakt in mijn modem dus daar kan het niet aan liggen.

    ik ben trouwens een quicknet abbonee en geen multikabel.

    weet iemand wat ik fout doe of wat het probleem precies is.
     
  8. Mithrandir

    Mithrandir Forum Member

    Berichten:
    236
    met .nl mag ik hopen :)
     
  9. CeeS

    CeeS Legend (✝ 2016)

    Berichten:
    12.349
    Modem-resetten is alleen nodig als je kabel hebt, voor ADSL wordt dit in de interne routers geregeld.
    Maar je moet je mx aanpassen (niet de .nl vergeten dus :) ) maar je aangepaste record moet wel "bekend" zijn in de registratie-server. Dat kan enige tijd duren, afhankelijk van TTL instellingen in je DNS en zo.
    Dus je kunt het beste die mx-setting goedzetten op de dns van je hosting-provider en dan af en toe even proberen of je het domein kunt registreren. Zodra de registratie-pagina niet meer klaagt is je record bekend en kun je het invoeren. Dat je moet wachten tot je DNS record bekend is staat ook beschreven in de FAQ in het eerste bericht van deze thread.

    edit: hmm, bij nader inzien: deze foutmelding zegt iets over het IP-adres wat niet zou kloppen. Het zou kunnen dat je ip-adres niet gevonden kan worden door het systeem.

    Ik zal dit even doorgeven om te laten checken of dat zo is.
     
  10. Guest

    Guest Guest

    het is helaas nog niet gelukt, het gaat inderdaad om een .nl domein, ik heb het mx record een waarde gegeven van ttl 900, daar stond hij ook op, de melding vind ik raar want als hij niet kan zien of de mx records kloppen dan geeft hij wel een andere fout code, dus ik denk dat de storing ergens bij u zit
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina