Connect Box T3 time-outs

Blijft overigens wel opmerkelijk dat @Navi pas onlangs de nieuwste software heeft gekregen op zijn Compal.
De grote hoeveelheid aan T3 errors sinds de installatie in juni door een Ziggo monteur valt m.i. grotendeels toe te schrijven aan het feit dat daarop de voorlaatste softwareversie zat en niet 4 maanden geleden de nieuwste software update heeft gekregen.
Het zal wel weer iets te maken hebben dat Navi woont in fZiggo en ik in fUPC.

Even wat nuance hier in aanbrengen hoor @Zeeburgia

De grote hoeveelheid T3 meldingen zijn bij mij pas ontstaan sinds eind oktober. Daarvoor had ik er net als de meesten 1 of 2 per dag soms ging het een paar dagen zonder.

Ik heb net nog even gespiekt, nog geen T3 melding :)
 
Laatst bewerkt:
vwb de T3 errors, het is helemaal niet gezegd dat die te wijten zijn aan het modem. uit de docsis documentatie:

"Explanation: The cable modem has sent 16 Ranging Request (RNG-REQ) messages without receiving a Ranging Response (RNG-RSP) message in reply from the CMTS. The cable modem is therefore resetting its cable interface and restarting the registration process. This typically is caused by noise on the upstream that causes the loss of MAC-layer messages. Noise could also raise the signal-to-noise ratio (SNR) on the upstream to a point where the cable modem’s power level is insufficient to transmit any messages. If the cable modem cannot raise its upstream transmit power level to a level that allows successful communication within the maximum timeout period, it resets its cable interface and restarts the registration process. This error message is DOCSIS event message is R03.0, Ranging Request."

in het kort: het modem zendt een ranging request en krijgt geen antwoord. dit kan komen door ruis op de kabel waar het request of het antwoord daarop in verzuipt, of het zendvermogen van het modem is te gering waardoor het request nooit ziggo bereikt. in het eerste geval ligt de oorzaak per definitie buiten het modem, in het laatste geval is het waarschijnlijk meer een hardware dan firmware kwestie en zal een firmware update dan ook niks oplossen.
 
@PetervdM ik ben het op zich wel eens met jouw conclusie, er kan echter ook een "foutje" in de firmware zitten waardoor het ranging request/response niet goed of krachtig genoeg uitgezonden/verwerkt wordt (of op een moment dat de CPU bezig is, wat een link met de puma chipset problemen zou kunnen verklaren). Zie ook "The problem appears to be that the x86 CPU in the modem is taking on too much work while processing network packets. Every couple of seconds or so, a high-priority maintenance task runs and it winds up momentarily hogging the processor, causing latency to increase by at least 200ms and, over time, about six per cent of packets to be dropped. It affects IPv4 and IPv6 – and it spoils internet gaming and other online real-time interaction that need fast response times."

Gisteren ook mijn modem even uit- en aangezet (in fZiggo gebied krijg je een firmware upgrade pas na een reboot) en ik ben inderdaad ook van Firmware 4 naar 4m1 gegaan. Nog geen T3 gezien (ik heb/had ze niet veel, maar zal het eens in de gaten houden en ben benieuwd naar de bevindingen van degene die er wel veel last van hebben). Nou hoeft de m1 update helemaal niets te bevatten voor deze problemen (we weten niet wat hier in is aangepast wegens het ontbreken van een release note).
 
@PetervdM

In technisch opzicht klopt jouw uitleg en is deze helder, ook voor niet ict-ers.
Overigens is afgelopen zomer forumlid @ArChie hierop als materiedeskundige al uitgebreid ingegaan.

Maar in de praktijk zie ik wel degelijk verband tussen het grote aantal meldingen op dit forum en op Tweakers van T3 Time errors in de Netwerkhistorie van de Connect Box.
Incidenteel lokaal zal een enkele melding best wel betrekking kunnen hebben op een wrakke kabelverbinding tussen de CMTS en het modem, maar het lijkt mij stug dat er door geheel Nederland sprake is van een inferieure kabel infrastructuur van Ziggo. Bovendien wijzen veel berichten erop dat andere modems, met name die geen Intel Puma Chipset 6 hebben, nauwelijks dit soort timeouts melden.

@m-snel

Mijn bovenstaand commentaar sluit wel aardig aan op jouw reactie.
Je opmerking in je laatste zin gaf mij vanmorgen aanleiding een nieuw topic te starten, want het stoorde mij ook dat de gebruikers niet zijn geïnformeerd met een release note. Hopelijk volgt die informatie nu spoedig nu ik daarover vragen heb gesteld aan @Webcare Ziggo
 
Laatst bewerkt:
@m-snel het afhandelen van docsis verkeer is juist die background task. het klopt dat deze achtergrond taak met meer prioriteit moet draaien dan de voorgrond taak: het afhandelen van ip verkeer. als het omgekeerd zou zijn - ip afhandeling als hoogste prioriteit - zou de docsis verbinding nog vaker problemen krijgen zoals T4 errors of erger, waardoor het ip verkeer nog meer problemen krijgt. als die puma 6 een single core processor is, is bovenstaande volledig verklaarbaar, en kan nieuwe firmware alleen marginaal verbetering brengen dmv een andere balans tusssen voor- en achtergrond taak, échte verbetering kan dan alleen komen van een andere architectuur ( multi-core processor, of aanvullende logica die een deel van de taken overneemt ).

bottom line: verwacht in deze niet te veel van firmware updates.
 
Zo te lezen heb je er veel verstand van en stemt het niet hoopvol of er een adequate oplossing is/komt (al zegt Intel van wel). We zullen het dus moeten afwachten wat de firmware update van begin 2018 doet (of misschien deze al heeft gedaan). Maar aangezien het nieuwe Arris modem qua hardware (bijna) identiek is en Ziggo die net begint uit te rollen hoop ik nog dat ze er vertrouwen in hebben dat het oplosbaar is (anders zou het een hele stomme zet zijn om het probleem te vergroten door dit modem te gaan uitleveren ipv met een ander modem te gaan beginnen)
 
19772
connectbox
 

Bijlagen

  • 20171112_093615 (2).jpg
    20171112_093615 (2).jpg
    891,9 KB · Weergaven: 123
@Navi

Vanmorgen heb ik een apart topic gestart over de gerezen onduidelijkheid en misverstanden omtrent software releases van de Compal
Connect Box.
Verder had ik er niet bij stilgestaan dat je niet zelf de nieuwe software versie kon binnenhalen, omdat je woont in fZiggo. Blijkbaar voert Ziggo voor fZiggo alleen maar die update uit, wanneer fZiggo-klanten zich melden met problemen. Dat zou een merkwaardige handelwijze zijn t.o.v. de fUpc klanten.
 
Terug
Bovenaan