M
M. Giesbers
Deze keer was het niet moeilijk om een onderwerp te verzinnen voor deze korte column - Horizon. De introductie van Horizon is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van UPC. We zijn in staat om met deze nieuwe lijn producten en diensten voor onze klanten in al hun mediabehoeften te voorzien. In één keer lanceerden we met Horizon een nieuwe mediabox, een app voor tv-kijken op je iPhone of iPad en de mogelijkheid om online tv te kijken naar 80 tv-kanalen. En na Nederland volgen er de komende tijd nog introducties in andere landen door onze zusterbedrijven aldaar. Je kunt je hopelijk voorstellen dat het project ook voor ons een enorm avontuur is.
Een dergelijke innovatie vergt de nodige voorbereiding. We zijn dan ook niet over één nacht ijs gegaan en hebben Horizon vooraf uitvoerig getest. In totaal hebben bijna 1000 huishoudens in Nederland de Horizon-producten en -diensten gebruikt alvorens we ze breder hebben uitgerold. Onder de testers waren medewerkers en klanten, waaronder overigens ook enkele forumleden van Chelloo. We zien nu, ongeveer een maand na de marktintroductie, dat onderdelen van Horizon zich in de praktijk bij een deel van de gebruikers nog moeten bewijzen. Op zich is dat niet uniek - voor de ene klant werkt een dienst, product of feature goed en voor de andere klant voldoet hij juist niet aan de verwachting. Neemt niet weg dat we Horizon zeker verder kunnen verbeteren, en dat willen we ook graag.
Laat ik daarom eerst jullie bedanken voor de grote hoeveelheid gedetailleerde feedback en opmerkingen die we krijgen over Horizon TV, en dan specifiek de mediabox. Het is voor mij en mijn collega’s een grote hulp om dankzij jullie forum nog beter inzicht te krijgen in wat jullie ervaring met Horizon is en waar onze producten volgens jullie verbeterd moeten worden. Dat verbeteren doen we dus ook. In november staat de volgende software-update voor de Horizon mediabox gepland. Daarbij zullen we onder meer de snelheid van de gebruikersinterface verbeteren, door snellere 3D-animaties. En zo zullen we in de maanden daarna nog op andere momenten nieuwe of bijgewerkte features introduceren. Uit jullie feedback blijkt duidelijk dat er behoefte is aan ‘release notes’, dat wil zeggen een overzicht van wat er is veranderd. Waar mogelijk zullen we daarom vooraf melden wat er in de desbetreffende update zit en hoe Horizon er anders of beter door gaat functioneren.
Ondertussen zitten we ook anderszins niet stil wat Horizon betreft. Onze klanten vinden uitgebreide informatie op www.upc.nl/horizonhulp. We vullen deze pagina regelmatig aan met handleidingen, korte filmpjes met uitleg of instructies, antwoorden op vragen en ‘tips en trucs’. Denk daarbij bijvoorbeeld aan praktische zaken zoals de mogelijkheid om direct naar een TV-programma te gaan door het in de EPG te selecteren en 2 seconden op de OK-toets van je afstandsbediening te drukken. En zo zijn er meer – voor zover je het niet al gedaan hebt, raad ik je aan die pagina eens te bekijken. In toekomstige software-updates zal het gebruik van de EPG overigens nog gemakkelijker worden, zullen veelgebruikte menu-opties nog eenvoudiger te vinden zijn enzovoort.
Om geen valse verwachtingen te scheppen: we kunnen niet alles wat wij en jullie tegenkomen in één update oplossen. Soms heeft het doorvoeren van een specifieke update tijd nodig. Daarvoor vraag ik jullie geduld. Via ons webcare-team, de eerdergenoemde ‘horizonhulp’-pagina en Facebook en Twitter zullen we jullie van de ontwikkelingen op de hoogte houden.
Toen we op 7 september Horizon in het EYE Film Instituut in Amsterdam introduceerden konden we nog niet vermoeden dat de vraag ernaar zó groot zou zijn. We wisten uit de reacties van onze testgebruikers dat we met Horizon een mooie reeks producten en diensten ontwikkeld hadden. Wie wil er nu niet in en om het huis écht gepersonaliseerde media kunnen bekijken op welk scherm dan ook? De op maat gemaakte televisieavond komt met Horizon dichterbij dan ooit. Door Horizon kunnen wij onze klanten hun weg laten vinden in al die tv-kanalen, duizenden uren ‘video on demand’, miljoenen uren video op het internet en tientallen persoonlijke video’s en foto’s.
Ons nieuwe Horizon-platform zal in de toekomst nog beter, krachtiger, veelzijdiger, uitgebreider worden. Jullie input als gebruikers van het eerste uur is daarbij zeer waardevol. Dus blijf ons, bijvoorbeeld op de speciale forumpagina’s hier op Chelloo.nl, op de hoogte houden van jullie ervaringen en suggesties. Ik beloof jullie, we lezen veel mee en maken graag gebruik van jullie input. Door jullie mening en onze inzichten te combineren kunnen we onze belofte nakomen dat we voor nu én in de toekomst onze klanten eenvoudige toegang kunnen bieden tot een nieuwe manier van gepersonaliseerd televisiekijken.
Een dergelijke innovatie vergt de nodige voorbereiding. We zijn dan ook niet over één nacht ijs gegaan en hebben Horizon vooraf uitvoerig getest. In totaal hebben bijna 1000 huishoudens in Nederland de Horizon-producten en -diensten gebruikt alvorens we ze breder hebben uitgerold. Onder de testers waren medewerkers en klanten, waaronder overigens ook enkele forumleden van Chelloo. We zien nu, ongeveer een maand na de marktintroductie, dat onderdelen van Horizon zich in de praktijk bij een deel van de gebruikers nog moeten bewijzen. Op zich is dat niet uniek - voor de ene klant werkt een dienst, product of feature goed en voor de andere klant voldoet hij juist niet aan de verwachting. Neemt niet weg dat we Horizon zeker verder kunnen verbeteren, en dat willen we ook graag.
Laat ik daarom eerst jullie bedanken voor de grote hoeveelheid gedetailleerde feedback en opmerkingen die we krijgen over Horizon TV, en dan specifiek de mediabox. Het is voor mij en mijn collega’s een grote hulp om dankzij jullie forum nog beter inzicht te krijgen in wat jullie ervaring met Horizon is en waar onze producten volgens jullie verbeterd moeten worden. Dat verbeteren doen we dus ook. In november staat de volgende software-update voor de Horizon mediabox gepland. Daarbij zullen we onder meer de snelheid van de gebruikersinterface verbeteren, door snellere 3D-animaties. En zo zullen we in de maanden daarna nog op andere momenten nieuwe of bijgewerkte features introduceren. Uit jullie feedback blijkt duidelijk dat er behoefte is aan ‘release notes’, dat wil zeggen een overzicht van wat er is veranderd. Waar mogelijk zullen we daarom vooraf melden wat er in de desbetreffende update zit en hoe Horizon er anders of beter door gaat functioneren.
Ondertussen zitten we ook anderszins niet stil wat Horizon betreft. Onze klanten vinden uitgebreide informatie op www.upc.nl/horizonhulp. We vullen deze pagina regelmatig aan met handleidingen, korte filmpjes met uitleg of instructies, antwoorden op vragen en ‘tips en trucs’. Denk daarbij bijvoorbeeld aan praktische zaken zoals de mogelijkheid om direct naar een TV-programma te gaan door het in de EPG te selecteren en 2 seconden op de OK-toets van je afstandsbediening te drukken. En zo zijn er meer – voor zover je het niet al gedaan hebt, raad ik je aan die pagina eens te bekijken. In toekomstige software-updates zal het gebruik van de EPG overigens nog gemakkelijker worden, zullen veelgebruikte menu-opties nog eenvoudiger te vinden zijn enzovoort.
Om geen valse verwachtingen te scheppen: we kunnen niet alles wat wij en jullie tegenkomen in één update oplossen. Soms heeft het doorvoeren van een specifieke update tijd nodig. Daarvoor vraag ik jullie geduld. Via ons webcare-team, de eerdergenoemde ‘horizonhulp’-pagina en Facebook en Twitter zullen we jullie van de ontwikkelingen op de hoogte houden.
Toen we op 7 september Horizon in het EYE Film Instituut in Amsterdam introduceerden konden we nog niet vermoeden dat de vraag ernaar zó groot zou zijn. We wisten uit de reacties van onze testgebruikers dat we met Horizon een mooie reeks producten en diensten ontwikkeld hadden. Wie wil er nu niet in en om het huis écht gepersonaliseerde media kunnen bekijken op welk scherm dan ook? De op maat gemaakte televisieavond komt met Horizon dichterbij dan ooit. Door Horizon kunnen wij onze klanten hun weg laten vinden in al die tv-kanalen, duizenden uren ‘video on demand’, miljoenen uren video op het internet en tientallen persoonlijke video’s en foto’s.
Ons nieuwe Horizon-platform zal in de toekomst nog beter, krachtiger, veelzijdiger, uitgebreider worden. Jullie input als gebruikers van het eerste uur is daarbij zeer waardevol. Dus blijf ons, bijvoorbeeld op de speciale forumpagina’s hier op Chelloo.nl, op de hoogte houden van jullie ervaringen en suggesties. Ik beloof jullie, we lezen veel mee en maken graag gebruik van jullie input. Door jullie mening en onze inzichten te combineren kunnen we onze belofte nakomen dat we voor nu én in de toekomst onze klanten eenvoudige toegang kunnen bieden tot een nieuwe manier van gepersonaliseerd televisiekijken.