Phishing e-mails, spam etc. Niet intrappen!

Precies, jij en ik lezen bij zoiets altijd de broncode. Daaruit is veel nuttige informatie te halen waar verzenders nauwelijks invloed op hebben. Dat is ons bij wijze van spreken met de paplepel meegegeven. Dus kijk ik daar bij twijfel evengoed naar, maar in dit geval kreeg ik zonder dat al meteen argwaan. Broncode lezen doet slechts een relatief gering deel van de internetbevolking en daarvan zijn deze lui zich dondersgoed bewust van. Vandaar dat ik begon te wijzen op een toch ook wel duidelijke rechtstreekse onbetrouwbaarheid.
 
Ik kreeg voor de 2e keer in een maand een phishingmail die zogenaamd door Ziggo verstuurd is. Het afzender adres is "[Ziggo Zakelijk] [email protected]"

Aan het stuk achter het apestaartje zie je duidelijk dat het niet van ziggo is. Ook de echte afzender "mail93.suw15.mcsv.net" staat niet op het ziggo lijstje met vertrouwde afzenders. Verder is het niet op naam, wat ook al direct verdacht is.

Oppassen dus. Dit zijn kwaadwillenden die via een enquete proberen info te bemachtigen.
 
Laatst bewerkt:
het lukt ze niet via ziggo dan proberen ze het nu maar via Vodafone.....
spam-phising_vodafone_factuur.png
 
Belangrijk bericht

Geachte xxxxxx xxxxxx (voornaam + achternaam),
Na meerdere meldingen in uw mail omgeving te hebben ontvangen willen wij u erop attenderen dat u een derde partij gemachtigd heeft om periodiek geld van uw rekening af te trekken. Deze incasso vindt over enkele dagen voor het eerst plaats.
Is de dit niet terecht?
Klik dan hier (hyperlink) om de inning te weigeren en het bedrag terug te boeken in uw online omgeving. Wij raden u aan dit zo spoedig mogelijk te doen.

------------------------------
Nieuwe variant van een bankfraude phishing mail.
Heb de mail doorgezonden naar '[email protected]'
 
Dit is toch overduidelijk een phishingmail!
Nota bene "Na meerdere meldingen in uw mail omgeving te hebben ontvangen". Met name het "in uw mailomgeving" en "meerdere meldingen" is heel vreemd. Voor iemand die er een beetje bekend mee is, zijn dat in dit verband onzinnige uitdrukkingen. En dan nog zou het "uit" moeten zijn i.pv. "in". Dat is ook het kenmerkende van deze mails, blijkbaar mikken ze bewust op mensen die niet zo slim zijn, want die beschikken niet over de vaardigheden om bij een ogenblik van onoplettendheid de schade vlot te herstellen. Kortom, negeren zo'n mail en anders gewoon storneren voor het geval die afboeking toch plaats vindt (hetgeen ik niet verwacht).
 
Ik heb deze mail ontvangen, is dit wel een Ziggo mail?
Ik vertrouw het namelijk niet.
Vast bedankt en prettige paasdagen Hennie

U hebt de opslaglimiet voor uw mailbox overschreden!
Zi͏ggo deelt u mee dat u een nieuw privébericht hebt.
moet u een verbinding maken met uw inbox door uw e-mailadres en wachtwoord in te voeren.
Met vriendelijke groeten,
Uw klantenservice
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan