Phishing e-mails, spam etc. Niet intrappen!

Die site doet wel iets fout. Ze controleren de identiteit van hun klanten niet. Voor de acceptatie van betalingen met iDeal door de consument, wil je niet dat iDeal meewerkt aan oplichting.
Als hun bitcoin klant oplichting niet kan voorkomen doordat ze geen legitimatie vragen, moet iDeal het contract met hen zo snel mogelijk beëindigen.
 
De laatste tijd veel mails namens het "Centraal Justitieel Incassobureau"
Let op de vele taalfouten. Er is ook geen plaats, weg en tijdstip genoemd.
En uiteraard een verkeerde rekeningnummer.

Bon.jpg


U heeft een beschikking en vervolgens twee aanmaningen ontvangen over het overtreden van een verkeersvoorschrift.
Wij hebbe u meerdere malen per brief verzocht om de betaling te voldoen.

Het openstaande bedrag is tot heden niet op de rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bijgeschreven.
Daarom zullen wij de bank opdracht geven om uw rekening te blokkeren per zondag 13 augustus 2017.
Alleen persoonlijk bij het BKR kunt u inzage krijgen over de informatie die het BKR over u ontvangt.
Het blokkeren van uw rekening betekent dat de toegang tot uw rekening geblokkeerd is met de ingang van 13-08-2017
tot het volledige bedrag is voldaan.

Omschrijving: Overtreding overschrijding maximum snelheid op autosnelweg met 12 km/h
Feitcode: V851S
Datum: 11-03-2017
Toegestane snelheid: 100 km/h
Gemeten snelheid: 116 km/h
Gecorrigeerde snelheid: 112 km/h
Opgelegde sanctie: 248,00
Administratiekosten: 9,00
Te betalen: 257,00

Betalen
U bent verplicht het openstaande bedrag te betalen.
Het volledige bedrag van 257,00 moet uiterlijk 13-08-2017 zijn bijgeschreven
op het rekeningnummer NL95INGB0002992409 van CJIB te Leeuwarden.
Gebruik het CJIB-nummer als betalingskenmerk 8417296379. U kunt meer geen betalingsregeling treffen.
Niet betalen Wij zijn dan genoodzaakt uw rekening te blokkeren tot na de ontvangst van het verschuldigde bedrag. U wordt gerigistreerd bij het BKR.

Bent u het niet eens met deze besschikking?
Dan kunt u na de betaling in beroep gaan bij de officier van justitie van Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (Parket CVOM).

Hoogachtend
Centraal Justitieel Incassobureau
 
Ze worden steeds brutaler, ik heb niet eens een abonnement bij T-Mobile.


Uw betalingstermijn is verstreken
Dit is een automatische ontvangstbevestiging.

Wij hebben je e-mail ontvangen en geven hierop binnen 3 werkdagen een reactie.

Wij stellen u thans nog eenmaal in de gelegenheid het verschuldigde bedrag van
€ 45,80 uiterlijk binnen een termijn van drie werkdagen te voldoen.
Doordat het automatische incasso het bedrag niet van uw rekening kon afschrijven,
verzoeken wij u te betalen via iDEAL
Het openstaande bedrag is momenteel € 45,80 (inclusief kosten).
Het bedrag zal worden verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten ter hoogte van € 79,90
indien het niet binnen de door ons gestelde termijn is voldaan.
- Klik hier op: online betalen om de factuur te voldoen, let op dat u de juiste bedrag: € 45,80 invult
- Klik vervolgens op kopen
- Bij uw bitcoinsadres vult u: 1N4hkHvvK1uGjh5zKpYiiAxQnW9M8KwcZ9
- U kunt nu direct uw betaling doen via iDEAL Kies hiertoe uw eigen bank.
- Zodra u het openstaande bedrag heeft betaald, ontvangt u een bevestiging email.
Let op: Als wij uw betaling niet voor donderdag 31 augustus 2017 van u ontvangen, loopt u het risico op een gerechtelijke procedure. Voorkom bijkomende kosten.

Met vriendelijke groet

Team T-Mobile
[TBODY] [/TBODY]
**************************************************************************************

N.B.: op (de inhoud van) deze e-mail is een DISCLAIMER met belangrijke VOORBEHOUDEN van toepassing: zie https://www.t-mobile.nl/disclaimer
 
Ook als je er wel intrapt (en dat kan, omdat er ook wel echte tussen zitten, bijv. als je creditcard is vervangen en dat je betaalwijze bij Netflix is, ervaring) dan is er een manier om te zorgen dat je toch niks weggeeft aan informatie:
- Klik NOOIT op links in mails. Als je het vertrouwt of zeker wil weten, kan je gewoon via de site of app van de verzender inloggen, zonder de aangegeven link te gebruiken. Daar kan je dan in de berichtenbox of instellingen meteen zien of er echt iets moet gebeuren.
 
Daar geldt mijn tip dus ook. Als je denkt dat dit echt is, dan kan dat alleen als je een Vodafone klant bent. En dan heb je dus een 'mijn vodafone' account. Dus niet klikken op de link in de mail, maar gewoon via site of app naar mijn vodafone.
 
Bij twijfel kun je vaak ook nog veel uit de header van een mailtje halen. Serieuze verzenders ondertekenen hun mail via een zogenaamde DKIM handtekening. Als je de header (of broncode) van de mail bekijkt, vind je daar ergens DKIM met een heleboel cryptische tekst.:

Dkim-Signature: v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=icloud.com; s=04042017; t=1504945463; bh=v1odvvefVtj776sjPEvLRAcc/VBade0CON/VJ8C0d2s=; h=From:Content-type:MIME-version:Subject:Message-id:Date:To;
etc.

De naam achter d= is de ondertekenaar van de mail. Als die ondertekening niet van de verzender is, of als de hele DKIM ondertekening ontbreekt, is het verdacht. Ziggo controleert dit en de mail zal bij Ziggo bouncen als de ondertekening niet klopt. (Alleen jammer dat Ziggo niet in de header schrijf dat dit gecontroleerd is).

Ziggo ondertekent ook al zijn officiële mail met "ziggo.nl". De mail door klanten verstuurt nog niet. GMail en iCloud-mail doen dat sinds 1 a 2 jaar wel al bij alle mail van klanten.

In de webmail van GMail kun je de ondertekening ook heel simpel opvragen door op het kleine driehoekje achter "aan mij" te klikken. Dan opent een dialoog waar ook staat wie de mail gesigneerd heeft. Dit is de DKIM check, maar nu wat leesbaarder voor de gewone gebruiker.

DKIM bij gmail.png


Nu maar hopen dat Ziggo ook zoiets aan hun webmail gaan toevoegen. Dit soort beveiliging leesbaar aan de klanten weergeven, in plaats van te verstoppen in de header, helpt ook om echte mail sneller als betrouwbaar te herkennen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan