• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

De perfecte materialen voor binnenshuis installatie


#1
Bron: http://www.robertwebbe.nl/2014/07/de-beste-materialen-voor-een-coax-kabel.html

De meeste problemen met UPC diensten komen voort uit een slechte interne infrastructuur, dit zijn dus de kabels, connectoren, versterkers, stopcontacten en dergelijke na de UPC hoofdaansluiting (meestal in de meterkast). En daar ben je als gebruiker zelf verantwoordelijk voor. Als hier een zwakke schakel tussen zit kun je blokkerig beeld krijgen, af en toe rare gekleurde vlakken in het beeld, dat er bepaalde interactieve diensten niet (goed) werken of dat de box op de raarste momenten gaan reseten.

Vroeger
Vroeger, toen we alleen analoge televisie hadden, werkte het altijd prima. Stukje kabel, stekkertje eraan en het werkte. Later werd er een splittertje tussen gezet, kabeltje doorgetrokken naar de slaapkamer(s) en ook deze situatie werkte ook prima. Sommige mensen plaatste de splitter achter de videorecorder, dan kon je namelijk ook video's bekijken in de slaapkamer. Naarmate er meer apparaten aan de kabel werden verbonden werd het signaal slechter maar dat kon je simpel oplossen door er even een versterkertje tussen te zetten.

Verandering
Maar er is heel veel veranderd de afgelopen jaren. Denk aan de komst van digitale televisie, HD televisie maar ook de komst van Digitenne en 4G speelt een rol. De kwaliteit van de infrastructuur in huis wordt steeds belangrijker. De omschakeling naar digitale televisie is voor veel mensen het eerste moment dat er problemen komen. En als de UPC box dan ineens vreemde dingen begint te doen is het de schuld van UPC want vroeger werkte het prima.

Er zijn eigenijk twee soorten problemen:
1) het signaal komt niet optimaal de UPC box binnen (te zwak of te sterk)
2) er zit ergens een onderdeel dat het retoursignaal blokkeert

Als het signaal te zwak is dan uit zich dat het meest in vierkante blokjes in het beeld. Als het signaal heel slecht is dan kunnen zelfs hele gedeeltes van het beeld vreemd gekleurd zijn en die vlakken blijven dan 2 seconden in beeld. Daardoor heb je dan niet echt een vloeiend beeld. Het probleem is het ergste als er veel wit en verschillende kleuren in het beeld zitten en als er veel verandering in het beeld is (bijvoorbeeld bij snelle bewegingen zoals bij een sportwedstrijd).

Bij digitale televisie wordt het signaal namelijk anders verstuurd dan bij analoge televisie. Als het signaal dan niet optimaal is dan krijg je dat soort problemen. Als het signaal heel slecht is dan besluit de UPC box zichzelf maar eens te resetten om te zien of het dan beter gaat. En dat gebeurt in slechte situaties dan een paar keer per dag.

Bij HD kanalen komt er tot vijf maal zoveel informatie binnen voor het beeld, dan kan het probleem dus nog veel erger worden.

Mocht je vlakbij een Digitenne zendmast of 4G zendmast wonen dan kun je ook nog last hebben van "instraling" van buitenaf. Dit kan voorkomen worden door goede kwaliteit kabels, versterkers en connectoren te gebruiken welke ervoor zorgen dat het signaal goed afgeschermd wordt.

Hoe ga je te werk om je interne infrastructuur te verbeteren?
In ieder geval, gebruik KabelKeur spullen, die zijn gegarandeerd van hoge kwaliteit. Alle gesuggereerde onderdelen in deze posting voldoen aan dit keurmerk. Voor meer informatie, zie www.kabelkeur.nl:

Zie https://www.youtube.com/watch?v=RaWFfJK_neQ


ABONNEE OVERNAME PUNT
Je moet beginnen bij het begin, het zogenaamde Abonnee Overname Punt (AOP) ook wel het Signaal Overname Punt (SOP) genoemd. Dit is het punt waar de kabelexploitant (bijvoorbeeld UPC) het signaal overdraagt aan de abonnee. Dit punt bevindt zich meestal in de meterkast en is veelal herkenbaar aan een groene kabel die van buiten het pand ingevoerd is die uitmondt op een kastje (de AOP). Het doel van de AOP is om te voorkomen dat door storing, onweer of andere problemen de werking van je apparaten beïnvloed wordt. In het Abonnee Overname Punt zit namelijk een zogenaamde galvanische scheiding. Dit houdt in dat zowel de buiten- als de binnengeleider in de aanvoerkabel van elkaar gescheiden zijn.
Een Abonnee Overname Punt ziet er bijvoorbeeld zo uit:


Er zijn nog veel meer varianten maar dit zijn vaak voorkomende. Eigenlijk zijn alleen de laatste 2 echt goede, alle andere zijn verouderde modellen uit de analoge tijd. Heb je een oude of andere dan is het raadzaam om deze te (laten) vervangen voor de rechter variant, de Tratec TRAS1000/B (deze wordt ook verkocht als Hirschmann TRAS1000/B). Hij wordt geleverd inclusief een opbouwdoos, voorzetraam, schroeven en aardkabeltje.


Voor de montage dien je de aanvoerkabel als volgt aan te snijden:


Als je hem in de meterkast hangt, monteer dan het aardkabeltje aan de aardleiding (bijvoorbeeld met behulp van een aardingsblokje):

Bestelbaar bij www.klusspullen.nl

Officieel is de AOP van het netwerk en mag je deze zelf niet vervangen. Je kunt UPC het vragen te laten doen of als je zelf technisch genoeg bent kun je de stoute schoenen aantrekken en het stiekem zelf doen. Je kunt hier zelfs originele UPC AOP's kopen, dan merkt niemand er iets van.


VERSTERKER
Ten eerste de vraag: heb ik een versterker nodig? Ik zou het eerst proberen zonder want een versterker is zeker niet altijd nodig. Alleen als je heel veel apparaten aansluit of hele lange kabels hebt, dan is het nodig. Een versterker heeft ook een nadeel, het signaal kan nu te hard worden, vergelijkbaar als met als iemand in je oor schreeuwt, dan hoor je hem ook niet duidelijk. Het ideale signaal mag niet zacht zijn maar ook niet te hard.

Als je een los kabelmodem (voor internet en of telefonie) hebt, dan kun je deze overigens het beste niet via een versterker laten lopen. Versterkers "bewerken" het signaal en vooral met de hoogste internetsnelheden geeft dat problemen. Je kunt het best je signaal "puur" houden en het modem via een splitter monteren. De ene uitgang gaat dan naar het kabelmodem en de andere uitgang naar de versterker. Goede splitters zijn bijvoorbeeld de Tratec ES-02-NKK of de Hirschmann VFC 2104.



Als je een versterker kiest, kies dan een retourgeschikte versterker. Goede versterkers zijn bijvoorbeeld de Technetix FRA-752/NKK of de Hirschmann GHV 41 MX. Beide versterkers hebben 4 uitgangen en iedere uitgang heeft een oplopende versterking. De langste kabel zet je op de uitgang met hoogste versterking en de kortste op degene met de laagste versterking.






Als je aan 4 uitgangen te kort hebt dan kun je het beste een zogenaamde multitap nemen. Dit is eigenlijk een soort van splitter maar dan met veel meer uitgangen. Hirschmann verkoopt ze met 4, 6, 8 of 12 uitgangen.



Voor de mulitap sluit je een versterker aan, bijvoorbeeld een Hirschmann UA 1000 F (1x 34dB of 2x30dB).



Je krijgt dan de volgende situatie:


Tenslotte:
1) Alle uitgangen van versterkers of multitaps die je niet gebruikt, dien je met een zogenaamde RFC 75 terminator af te sluiten, dit voorkomt instraling van buitenaf.


2) Als het abonnee overname punt vlak bij de versterker, splitter en of multitap zit, en deze is op aarde aangesloten, dan kun je de versterker en de multitap het beste op hetzelfde aardpunt aansluiten.


BEKABELING
Voor kabel kun je het beste binnenhuis de Hirschmann KOKA 9 TS gebruiken, dit is zogenaamde COAX 9 kabel van hoge kwaliteit met drievoudige afscherming. De KOKA 9 TS is de aanbevolen kabel als je vlak naast een 4G zendmast woont. Webshops verkopen dit vaak per meter.



Als je een kabel door de grond wilt laten lopen dan kun je dat het beste doen met daarvoor bestemde grondkabel bijvoorbeeld Hirschmann COAX 9 PE. Ook deze kabel is per meter te koop en is alleen te krijgen in groen (met oranje lijntje):


Als je kabel gaat installeren: rol het vooraf even uit en probeer scherpe en haakse bochten te voorkomen.


CONNECTOREN
Voor de montage van F-connectoren kun je het beste de zogenaamde "push-on" connectoren gebruiken, deze monteren gemakkelijk en zijn beter dan de opschroef connectoren. Speciaal voor de COAX 9 TS, COAX 9 PE of KOKA 799 kabel heb je de Hirschmann POFC 070 connectoren.



Zie hier een filmpje hoe je deze monteert: http://youtu.be/OnWNc2lE5Tc?t=25s.




WANDCONTACTDOZEN
In de kamers monteer je een wandcontactdoos, bijvoorbeeld de de Hirschmann EDC-1000 of de Tratec TRAS2000. In de meeste gevallen krijg je alleen het binnenwerk als je ze bestelt. Heb je een AR-20 opbouwdoos en AD-350 afdekraam nodig, bestel deze dan er ook los bij!



AANSLUITKABELS
En tenslotte nog de kabel van de wandcontactsdoos naar je apparatuur: gebruik hier de Hirschmann Fekab 759 kabels voor.

Deze zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes (van 0,75 tot 10 meter).

De keten is zo sterk als de zwakste schakel!


Een overzicht van alle goedgekeurde Kabel Keur producten vind je hier: http://www.keurmerk.nl/Gasten/NLkabel.html
(al is de lijst niet helemaal up-to-date).

De producten zijn bij vele webshops te bestellen. Voorbeelden zijn:
www.cablers.nl
www.beterelektro.nl
www.klusspullen.nl
www.sluitallesaan.nl
www.bestebeeld.nl

Wil je ook de beste materialen voor je bedrade netwerk? Kijk dan in het topic De perfecte materialen voor een bedraad netwerk.
 
#2
Deze materialen zijn ook te bestellen via deze site:
http://www.digiproof.nl/epages/Digiproof.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Digiproof/
Heb hier zelf een opdrukversterker gekocht deze werkt prima met digitale kabel.
Ik heb inmiddels twee HD-boxen in huis staan en werken allebei prima + nog twee tv op de anologe kabel en alles werkt perfect en nog bijna nooit slecht beeld gehad zowel op de digitale ald de anologe tv's.
Dus mijn conclusie is geef wat meer geld uit en je heb er profijt van. :6 :6 :6

Gr Mat
 
#3
Prima tips Robert!

Heb je misschien ook nog advies over het gebruik van (groene) grondkabels?
Ik heb een aantal kabels in de kruipruimte onder de vloer liggen en het is daar behoorlijk vochtig.
Volgens mij levert Hirschmann dergelijke grondkabels niet. Ik vroeg me af of er bij deze kabels nog veel kwaliteitsverschil is.
 
J

jtech

#4
Prima post Robert, complimenten daarvoor, hier kunnen mensen tenminste iets mee! Als je ook nog dit topic goed onderhoudt door adequaat te reageren op de mensen die met vragen komen n.a.v. je openingspost, dan is het helemaal top.

Uiteraard behoud ik mij het recht voor om je bijdragen kritisch te volgen en waar nodig van kanttekeningen te voorzien.8)
 
#5
RonV zei:
Heb je misschien ook nog advies over het gebruik van (groene) grondkabels?
Ik heb een aantal kabels in de kruipruimte onder de vloer liggen en het is daar behoorlijk vochtig.
Volgens mij levert Hirschmann dergelijke grondkabels niet. Ik vroeg me af of er bij deze kabels nog veel kwaliteitsverschil is.
Wat je zoekt is gepantserde COAX 12 kabel, Hirschmann heeft deze inderdaad zelf niet. Ze hebben wel een vergelijking gemaakt in hun documentatie zodat je kunt zien hoe goed de KOKA799 kabel is. De info is hier te vinden: http://www.hirschmann-multimedia.nl/Portals/0/docs/LR_Hirschmann-handboek_NL_Compleet.zip. Zie pagina 5.

KOKA799 is inderdaad minder geschikt om in de grond te leggen op of vochtige grond zoals een kruipruimte. Ik heb zelf wel de KOKA799 door de kruipruimte lopen, met wat beugeltjes hier en daar ligt die niet op de grond.

Als je COAX 12 zoekt, google eens op gepantserde coax-12 en je krijgt vanzelf allerlei aanbieders.
 
#6
Prima post Robert, rijp om door de modjes bovenaan vast gezet te worden.

Ik heb echter 1 serieuze kanttekening.

Jij stelt dat je zou beginnen met het AOP te vervangen. Foei! ;)

AOP is verantwoording van UPC en officieel mag je dat zelfs niet vervangen als klant zijnde, het is onderdeel van de infrastructuur van UPC. Indien er problemen met je AOP zijn, dient de monteur van UPC dat te vervangen.

Ik heb er persoonlijk niets op tegen om het zelf te doen, maar als je tegen een mierenn##ker van een monteur aanloopt, heb je meteen voorrijkosten ter waarde van € 65,00 te pakken. Wat mij betreft niet aan te raden dus.

Voor het overige nogmaals: niets dan lof voor je duidelijke uiteenzetting.
 
#7
MartCom zei:
Jij stelt dat je zou beginnen met het AOP te vervangen. Foei! ;)

AOP is verantwoording van UPC en officieel mag je dat zelfs niet vervangen als klant zijnde, het is onderdeel van de infrastructuur van UPC. Indien er problemen met je AOP zijn, dient de monteur van UPC dat te vervangen.

Ik heb er persoonlijk niets op tegen om het zelf te doen, maar als je tegen een mierenn##ker van een monteur aanloopt, heb je meteen voorrijkosten ter waarde van € 65,00 te pakken. Wat mij betreft niet aan te raden dus.
Goede opmerking inderdaad. In mijn enthousiasme vergat ik dat het inderdaad een netwerkonderdeel is.

Helaas heb ik tot nu toe echt heel veel prutswerk gezien, onder andere door gewoon slecht aangesloten AOP's. En ik heb het idee dat als ik het gewoon heel netjes doe dat de meeste monteurs niet eens zullen denken dat het niet officieel gedaan is. Misschien doe ik het wel te perfect (door o.a. te aarden) waardoor het opvalt.

Aan de andere kant kan ik het me ook wel voorstellen dat als iemand het gewoon slordig doet dat UPC dan kosten rekent. En 65 euro vind ik dan eigenlijk zelfs nog wel meevallen.

Ik heb trouwens de tekst aangepast waardoor het nu duidelijk is dat het officieel niet mag.
 
#8
RobertWebbe zei:
Wat je zoekt is gepantserde COAX 12 kabel....
Bedankt Robert!

Eerlijk gezegd was ik niet echt meer op zoek naar grondkabel. Eigenlijk zocht ik alleen bevestiging dat mijn installateur de beste kabel heeft gebruikt. ;)
Maar wellicht kunnen anderen met jouw tips ook hun voordeel doen.

Mijn installateur heeft overigens ook meteen het AOP vervangen. De oude doos dateerde volgens mij nog uit de jaren zeventig.
 
J

jtech

#9
Helaas heb ik tot nu toe echt heel veel prutswerk gezien, onder andere door gewoon slecht aangesloten AOP's. En ik heb het idee dat als ik het gewoon heel netjes doe dat de meeste monteurs niet eens zullen denken dat het niet officieel gedaan is. Misschien doe ik het wel te perfect (door o.a. te aarden) waardoor het opvalt.
Hierbij wel even een kanttekening: het begrip AOP is niet eenduidig. Het wordt vaak verward met de WCD (wandcontactdoos). Wanneer de groene kabel binnenkomt in de woonkamer, dan zit daar het AOP en dus ook de WCD. In dat geval is een AOP/WCD probleem het pakje aan van UPC.

Wanneer echter de groene kabel binnenkomt in de meterkast (doorgaans bij woningen die gebouwd zijn na 1990-1995) heb je een andere situatie: het AOP (in de meterkast) blijft de verantwoordelijkheid van UPC, maar de WCD in de woonkamer (en eventueel andere kamers) is volledig de verantwoordelijkheid van de bewoner. Hierover bestaan veel misverstanden en ik denk dat we hier niet duidelijk genoeg over kunnen zijn.
 
#10
Ik heb de groene kabel van het AOP rechtstreeks aangesloten op een Hirschmann versterker. Lijkt mij weer een schakel minder in de keten en dus een beter signaal dat wordt versterkt. Is hier iets op tegen, behalve dat het officieel niet mag?