• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Troubleshooting internet-problemen.


Janneman100

Forum Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2008
Berichten
17
plankie zei:
Type modem:
UPC maakt gebruik van verschillende typen modems, hieronder een overzichtje van de typen modems in volgorde van oud naar nieuw (ongeveer) en welke snelheid ze aankunnen:
Ik mis hier het (oudste in gebruik zijnde) modem COM21. Regio Zaltbommel heeft hier helaas nog mee te maken.
 
Topicstarter
Topicstarter
plankie

plankie

Quality Member
Lid geworden
12 feb 2006
Berichten
3.465
De COM21, een modem wat ik alweer vergeten was, sorry :)

Er bestaan verschillende uitvoeringen van dit kabelmodem, welke te maken hebben met het al dan niet mogelijk zijn van telefonie door middel van een uitbreidingsslot.

De Comport 10x0 heeft geen ingebouwde statuspage, net als de Terayon TJ720 trouwens. Hierdoor is het niet mogelijk om zelf een diagnose te doen door naar de signaalwaarden te kijken. De enige mogelijkheid die je hebt is zelf kijken naar de lichtjes. Hiervan zijn er maar 5, dus niet teveel mogelijkheden... tenminste, dat zou je denken.

De lichtjes, niet in de juiste volgorde:
Power - Moet fel groen branden zodra de stroom is aangesloten.

Link - Moet fel groen branden zodra de netwerkkabel ook is aangesloten en er een link is opgezet met een ander apparaat zoals een router of een PC.

Rx / Tx - Deze lichtjes geven of er dataverkeer gaande is en welke kant het opgaat. Rx is vanaf het kabelnetwerk naar de PC, TX is vanaf de PC naar het kabelnetwerk.

ST of RF - afhankelijk van het type staat er bij het 2e ledje ST of RF. ST = Status, RF = Radio Frequency. De betekenis van dit lichtje is de status van de verbinding met de ComController.

Oranje (3 seconden) - Zelftest van het modem
Oranje (constant) - De zelftest van het kabelmodem is mislukt, het modem is defect.

Oranje (snel knipperen) - De modem is op zoek naar downstream signaal.

Groen (snel knipperen) - De modem heeft een downstream signaal gevonden en modem probeert te synchroniseren.

Oranje - Groen - Uit (langzaam) - De modem heeft een vrij slot gevonden en probeert nu het upstream signaal op sterkte te brengen.

Oranje - Groen - Uit (snel) - Het upstreamsignaal is op sterkte en de modem haalt zijn configuratie op.

Groen (constant) - De verbinding is opgezet en werkt.

Groen (langzaam knipperen) - De verbinding is opgezet, maar om administratieve redenen uitgeschakeld. Dit kan o.a. betekenen dat er een betalingsachterstand is of door de afdeling abuse een afsluiting is gedaan ivm het versturen van spam en/of virussen.

Disclaimer: Dit is uit m'n hoofd gedaan en stamt uit de periode dat ik zelf nog zo´n modem had. Dat is al zo´n jaar of 6 terug. Mocht er hier iets niet correct zijn verneem ik dat graag per PM.
 
S

sddnmgn

TROUBLE SHOOTING , trage internetverbinding.

1. Sluit computer rechtstreeks aan de modem dmv utp-kabel. Mocht u een router tussenuit hebben gehaald: wel modem resetten (30 sec. stroom eruit en dan terug), anders heeft u geen internet op de computer.
2. Zorg ook dat de modem bij eerste aansluitpunt in huis staat, dit moet om verbinding te garanderen.

Werkt dit nog niet, dan:

3. Probeer veilige modus op te starten met netwerkmogelijkheden (zodat windows zonder programma opstart. Bepaald software kan veel process innemen)

4. Probeer daarna anders een andere computer.

Werkt dit nog niet, dan:

5. Vervang RJ45 kabel, Utp kabel dus. (voor Fiber Power een CAT5 , CAT6)

6. Werkt uw analoog tv en telefonie goed?
Analoog werkt slecht (ruis) -> Vervang splitter bij eerste aansluitpunt.
Analoog goed, telefonie slecht -> Vervang coax kabel tussen splitter en modem.

Werkt het dan nog niet:


7. Als de eerste aansluitpunt de WCD (wand contactdoos) is, vervang deze.

8. Werkt dit nog niet? Bel UPC.

Bel UPC, want:
dan is de kans groter dat het probleem buiten in het netwerk ligt (zoals richting eindversterker of verder)
OF dat bootfile in modem niet in orde is (snelheids-gegeven in de modem)
OF dat serienummers niet kloppen in het netwerk met de modem dat u thuis gebruikt.
 

StevenW

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
160
sddnmgn zei:
TROUBLE SHOOTING , trage internetverbinding.

1. Sluit computer rechtstreeks aan de modem dmv utp-kabel. Mocht u een router tussenuit hebben gehaald: wel modem resetten (30 sec. stroom eruit en dan terug), anders heeft u geen internet op de computer.
2. Zorg ook dat de modem bij eerste aansluitpunt in huis staat, dit moet om verbinding te garanderen.

Werkt dit nog niet, dan:

3. Probeer veilige modus op te starten met netwerkmogelijkheden (zodat windows zonder programma opstart. Bepaald software kan veel process innemen)

4. Probeer daarna anders een andere computer.

Werkt dit nog niet, dan:

5. Vervang RJ45 kabel, Utp kabel dus. (voor Fiber Power een CAT5 , CAT6)

6. Werkt uw analoog tv en telefonie goed?
Analoog werkt slecht (ruis) -> Vervang splitter bij eerste aansluitpunt.
Analoog goed, telefonie slecht -> Vervang coax kabel tussen splitter en modem.

Werkt het dan nog niet:


7. Als de eerste aansluitpunt de WCD (wand contactdoos) is, vervang deze.

8. Werkt dit nog niet? Bel UPC.

Bel UPC, want:
dan is de kans groter dat het probleem buiten in het netwerk ligt (zoals richting eindversterker of verder)
OF dat bootfile in modem niet in orde is (snelheids-gegeven in de modem)
OF dat serienummers niet kloppen in het netwerk met de modem dat u thuis gebruikt.
Cat5 = 10 Mbit. Te traag voor Fiber Power connecties dus.

Zorg voor een CAT5E of CAT6 kabel, deze kunnen tot 1gbit aan.
 

Johnny54

Moderator
Lid geworden
18 jan 2003
Berichten
18.705
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
CAT 3 = 10 Mbit/s
CAT 5 = 10, 100 Mbit/s
CAT 5e = 10, 100, 1000 Mbit/s
CAT 6 = 10, 100, 1000 Mbit/s

CAT 5 is daarmee snel genoeg t/m Fiber Power 90
CAT 5e voor alles t/m Fiber Power 120
 

StevenW

Forum Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
160
Johnny54 zei:
CAT 3 = 10 Mbit/s
CAT 5 = 10, 100 Mbit/s
CAT 5e = 10, 100, 1000 Mbit/s
CAT 6 = 10, 100, 1000 Mbit/s

CAT 5 is daarmee snel genoeg t/m Fiber Power 90
CAT 5e voor alles t/m Fiber Power 120
Correctie op mijn correctie;
cat5 = 155 mbps max.
 

hully

Forum Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2008
Berichten
25
Van de week viel mijn internetverbinding uit. Ik had nog een hele oude combinatie van een oud modem (weet merk niet) en daarbij los - ivm een destijds afgesloten 100mbit verbinding - een klein cisco modem. Kreeg internetverbinding niet meer aan de praat, rest werkte prima (telefoon, tv). Vervolgens begaf het cisco modem het daarna en heb ik internet aansluiting in het oude modem gedaan, maar haal max 0,3 mbit. Omdat ik dacht dat dat door het oude modem komt (kon niet met hoge snelheid omgaan) heb ik gister een nieuw modem in de UPC winkel opgehaald (technicolor). Aangesloten (wifi uitgezet) telefoon erop en internet erop aangesloten. Telefoon werkt perfect, internetsnelheid nog steeds niet hoger dan 0,3 mbit >:(

Een aantal dingen geprobeerd, waaronder het nieuwe modem rechtstreeks op binnenkomende coax en een laptop rechtstreeks op het modem. Resultaat: telefoon werkt prima, internetsnelheid niet hoger dan 0,3 mbit >:( >:(

Gebeld met UPC. Dame aan de lijn gaf aan dat modem keurig aangemeld is en zij geen gekke dingen zien.

Het rare is dat televisiecoaxsignaal prima doorgegeven wordt en telefoon dus ook. Ik begrijp er niets meer van.
 

Johnny54

Moderator
Lid geworden
18 jan 2003
Berichten
18.705
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Het lijkt er op dat telefonie wel, maar internet niet is overgezet op je nieuwe modem.
Misschien toch naar maar eens contact opnemen met UPC.