• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Troubleshooting internet-problemen.


plankie

Quality Member
Lid geworden
12 feb 2006
Berichten
3.465
Hoi :)

Hier weer een nieuwe aflevering in plankie's how-to reeks.

De meeste mensen hebben wel eens problemen met zijn/haar internetverbinding. Een provider stelt natuurlijk alles in het werk om problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Toch kan het gebeuren dat er, ondanks de genomen maatregelen, toch verbindingsproblemen zijn.

Omdat niet iedereen graag met een helpdesk aan de lijn hangt, hier een omschrijving wat je kunt doen om erachter te komen wat er aan de hand is of kan zijn. Een goede kabel-internet verbinding valt of staat met goede aansluitingen. Aan wat lijkt een aantal simpele connectoren en draadjes kan toch veel fout gaan. ;)

Als eerste een uitleg van de weg van het signaal
Code:
[UBR]---->[Kabelnetwerk]---->[AOP]---->[Splitter]---->[Modem]<--->[Router]---->[PC]
                                                       /-<-\       /-<<-\        |
                                                       |   |       |    |        |
[UBR]<----[Kabelnetwerk]<----[AOP]<----[Splitter]<-----/   \---<---/    \----<---/
Het modem maakt via kabels verbinding met de UBR. Dit is het apparaat wat de signalen op de kabel zet en ze weer terugontvangt van een kabelmodem. Een modem kan zelfstandig online komen, zonder dat er een computer of router is aangesloten. In bovenstaande plaatje is een router opgenomen, iets wat veel mensen tegenwoordig gebruiken. Elk van deze punten kan problemen veroorzaken in verbindingen (point of failure). Om erachter te komen waar de problemen zich voordoen kun je onderstaande tests en controles uitvoeren.


Waar komt je signaal binnen?
Om te beginnen is het goed om te weten waar het signaal je huis binnenkomt. Dit zal een van de vragen zijn die er bij de helpdesk gesteld kunnen worden. Een kleine speurtoch door je huis kan nodig zijn, in de meeste gevallen hoef je echter maar op 2 plaatsen te kijken.

In nieuwbouw-huizen, dat wil zeggen: huizen die gebouwd zijn nádat in een gemeente kabel is gelegd, zal de groene (in sommige plaatsen is het een blauwe of zelfs een rode!) kabel in de meterkast binnenkomen. In oudere huizen komt de kabel meestal binnen in de voorkamer en is deze door de gemeente gewoon 'door de muur' geboord. Deze kabel is eigendom van de kabelaar en zal altijd zijn voorzien van een eindpunt. In de huiskamer is dit meestal een Wand-contactdoos (WCD), in de meterkast is dat een Abonnee-overnamepunt (AOP). Dit is het -eindpunt- van de kabelaansluiting.

Het eindpunt en alles wat ervoor zit valt onder verantwoordelijkheid van de kabelaar, in dit geval UPC. Een WCD of AOP mag je niet zelf vervangen aangezien dit onderdeel is van het kabelnetwerk. De meeste WCD's die bij een Praxis, Gamma of Karwei worden verkocht zijn van een huismerk en niet van de meest gerenomeerde merken (zoals Hirschmann, Tratec of Kathrein wel zijn). De meeste AOP's zijn dan ook voorzien van een verzegeling.

Alles wat na het AOP of WCD komt is voor eigen verantwoordelijkheid. Dit houdt in dat wanneer er problemen zijn die ná een AOP ontstaan, je deze in principe zelf moet, mag en kunt oplossen, behalve wanneer het probleem in de apparatuur zit die door UPC is geleverd.


De plaats van je kabelmodem
Waar het kabelmodem geplaatst moet zijn hangt af van de situatie bij je thuis en dan vooral waar de groene kabel binnenkomt. Indien de groene kabel in de meterkast binnenkomt, dan zal het kabelmodem dáár moeten worden aangesloten. Elders in huis kan wel, maar bij problemen met een verbinding zal dit gevraagd worden. Dit om de binnenshuisinstallatie uit te kunnen sluiten van problemen.

Hoe meer bekabeling er tussen zit, hoe meer punten er zijn waar het fout kan gaan. Daarnaast zorgen lange kabels voor veel/meer demping dan korte kabels. Hierdoor kan een kabelmodem problemen krijgen met de ontvangst of het verzenden van signaal, zelfs al heeft het al een aantal jaar gewerkt. Wanneer er gebruik gemaakt gaat worden van nieuwe technieken gaat de kwaliteit van kabels steeds meer meespelen.


Waar beginnen bij problemen?
Natuurlijk bij het begin!

Als eerste kun je controleren of het kabelmodem online is. Is dat niet het geval dan weet je in ieder geval zeker dat er geen goede verbinding is met het kabelnetwerk. Wat kun je hieraan doen?

Controleer natuurlijk of de bekabeling goed is aangesloten, haal eventueel de connectoren los en zet ze opnieuw vast, controleer eventueel ook op oxidatie van het koperen pennetje. Veel problemen zijn op te lossen door het gewoon opnieuw aan te sluiten. Als de bekabeling in orde is en opnieuw is aangesloten, sluit dan je kabelmodem opnieuw aan en kijk wat er gebeurt.

Op de meeste modems is aan de hand van de lichtjes al te zien waar het fout gaat. Er is 2 typen modems waar dat wat minder makkelijk gaat: De Scientific Atlanta/Webstar en de Terayon. Deze zullen op verzoek 'beschreven' worden.

Bij de meest voorkomende modems is het eenvoudig:

Arris:
Power -- Geeft aan of de stroomvoorziening in orde is
DS -- [Knipperen] Zoeken naar downstream signaal [vast]downstream signaal gevonden
US -- [Knipperen] Aanmelden op een upstreamkanaal [vast]aanmelding upstream gelukt
Online - [Knipperen] Bezig met aanmelding [vast]aanmelding gelukt
Link -- [uit] Geen verbinding met PC, [Knipperen] Data verkeer [aan] Verbinding, geen verkeer.

Bij een Motorola SB4100/5100/5101 geldt dat de Receive hetzelfde betekent als DS en Send hetzelfde als US.

Als het DS/Receive lampje blijft knipperen, ontvangt een modem blijkbaar geen signaal. In dit geval is het verstandig om eens de televisie aan te zetten en te kijken of daar nog wel signaal is. Is dit niet het geval: grijp niet gelijk de telefoon maar bel eens aan bij de buren om te kijken of zij eenzelfde probleem hebben. Als dit het geval is kun je dit direct doorgeven! Ken je de buren niet? Geen probleem: dit is een perfect moment voor kennismaking ;)

Als het US/send lampje blijft knipperen, krijgt het modem in ieder geval signaal binnen, maar blijkbaar problemen met het versturen van signaal. Dit probleem kan op verschillende manieren ontstaan. Voor alle zekerheid kun je alle overige apparatuur eens van de splitter halen zodat eventuele sluiting in de splitter, kabels, splitters erna en apparatuur wordt uitgesloten welke het signaal zouden kunnen ´opeten´. Als ook dit niet werkt is er waarschijnlijk werk aan de winkel voor een monteur. Ook in dit geval kun je altijd even aanbellen bij de buren. Wanneer zij een internet-telefoon verbinding ook via UPC hebben lopen kunnen zij last hebben van hetzelfde probleem. Altijd handig om te weten voor een mogelijk snellere oplossing.

Wanneer je ook digitale televisie hebt kun je ook die verbinding controleren via kanaal 999 - rode knop. Als deze wél verbinding heeft (en dus geen foutcode 1 geeft), dan is de kans erg groot dat het probleem bij je binnen zit. Mogelijk de kabel tussen splitter en modem of het modem zelf. Als je nog een passende andere kabel hebt: sluit deze eens aan. Is je probleem dan opgelost, deze is waarschijnlijk defect. In het andere geval is de storing -toevallig- net verdwenen. Doorknippen en weggooien van het zojuist vervangen kabeltje kan altijd nog...

Wanneer online blijft knipperen, dan kan het misgaan bij de aanmelding van het kabelmodem op het netwerk. Dit kan zijn: te zwak retoursignaal, ruis op het retour, mogelijke configuratieproblemen, instabiel signaal (zowel downstream als upstream). Aan de hand hiervan is niet aan de modem te zien waar het probleem door veroorzaakt wordt: een telefoontje naar de helpdesk kan je dit wél vertellen.


Het modem is online en komt ook na een reset gewoon terug
Wanneer het modem na een reset weer terugkomt, kan het zijn dat een eventuele router en/of pc opnieuw moet worden opgestart.

Als dat gebeurd is komt het onderzoeken van eventuele verdere probleem-punten. Hierbij kun je het beste te werk gaan vanuit een computer, aangezien je aan het modem verder niets meer kunt zien en/of doen.

Het eerste wat er gecontroleerd moet worden is of de computer een IP-adres heeft verkregen. Zo niet, dan is dat een probleem wat eerst opgelost moet worden. De werkwijze hiervoor is afhankelijk van het feit of er een router is geplaatst.

Bij het gebruik van een router is deze je DHCP-server. Als de router goed is geconfigureerd dan _moet_ je een IP-adres kunnen verkrijgen van de router. Deze IP-reeks begint meestal met 192.168 of 10.0 (afhankelijk van het type router en de instellingen). Wanneer het verkrijgen van een IP-adres onmogelijk is dan kan het probleem in de PC of de router liggen, in ieder geval niet aan de verbinding van router naar modem of modem naar kabelnetwerk.

In geval van een draadloze verbinding zou je opnieuw een verbinding kunnen proberen op te zetten. Bij draadloze netwerken is het netwerkwachtwoord hoofdlettergevoelig. Bij WPA-netwerken waarbij het wachtwoord foutief is ingevoerd lijkt er wel een verbinding tot stand gebracht te worden, maar is het niet mogelijk een IP-adres te verkrijgen. Het resultaat is dan ook een APIPA adres in de reeks 169.254.

Indien na een druk op de knop 'herstellen' in Windows _direct_ een foutmelding verschijnt dat het probleem niet kan worden opgelost dan geldt in 9 van de 10 gevallen dat er een softwareprobleem of hardwareprobleem is met de netwerkkaart. Een aantal mogelijke oorzaken zijn:
- Een virusscanner of firewall die uitgaand (DHCP/UDP) verkeer blokkeert.
- Een beschadigde of foutief geinstalleerde netwerkkaart driver (foutcode 10 in apparaatbeheer)
- Een netwerkkaart met een foutief MAC (fysiek) adres, bijvoorbeeld 12x0 of 12xF.
- Een niet/niet goed aangesloten netwerkkabel
- Een defecte netwerkkaart (meestal foutcode 10 in Apparaatbeheer)

Indien het langer duurt (2 minuten) dan wordt er blijkbaar wel iets verzonden, dan is de vraag of het aankomt bij de 'ontvanger' en of de ontvanger dan ook terug antwoord. Dit kun je bekijken in de status van je ethernet verbinding: als het aantal verzonden pakketten/bytes oploopt, dan lijkt het erop dat deze wel gewoon aan het verzenden is. In dat geval kunnen er ook weer een aantal dingen aan de hand zijn.

- Een virusscanner of firewall die inkomend (DHCP/UDP) verkeer blokkeert.
- Een beschadigde of foutief geinstalleerde netwerkkaart driver (foutcode 10 in apparaatbeheer)
- Een netwerkkaart met een foutief MAC (fysiek) adres, bijvoorbeeld 12x0 of 12xF.
- Een niet/niet goed aangesloten netwerkkabel
- Een defecte netwerkkaart (meestal foutcode 10 in Apparaatbeheer)
- Een router/modem die het verzoek niet (goed) ontvangt

Bovenstaande zaken zullen eerst moeten worden opgelost voordat er een verdere mogelijkheid is tot het opzetten van een verbinding.

Als de computer wél een geldig IP-adres heeft gekregen dan is de volgende vraag of de router (indien aanwezig) ook een geldig publiek IP-adres heeft gekregen. Dit kan gecontroleerd worden in de (web)interface van de router. Waar dit te vinden is verschilt per router, hiervoor kun je het best de handleiding van de router raadplegen.

Indien ook de router een publiek IP-adres heeft gekregen, dan is het tijd om een aantal dingen te gaan pingen. Hier is het noodzakelijk om te weten welk apparaat welk(e) IP-adres(sen) heeft

Schematisch ziet qua IP-adressen inclusief een router dat er als volgt uit:

[127.0.0.1]- 1 -[lokaal IP PC]- 2 -[lokaal IP Router]- 3 -[extern-ip Router]- 4 -[192.168.100.1]- 5 -[primaire-gate]- 6 -[buitenwereld]

Stappen 1 t/m 5 hebben de oorsprong bij je binnen, elk punt is een 'Point-of-Failure' mogelijkheid. Stap nummer 5 gaat daadwerkelijk door je muur heen, voor een deel heb je hier zelf invloed op, het andere deel vanzelfsprekend niet.

127.0.0.1 is de localhost van de PC. Deze moet altijd pingbaar zijn. Indien dat niet het geval is, heb je te maken met een blokkade of probleem binnen je eigen PC.

Lokaal IP PC is het IP-adres waarmee je computer communiceert met de overige apparaten op het netwerk. Ook dit IP-adres moet altijd te pingen zijn.

Lokaal IP Router is gelijk aan je lokale primaire gateway. Dit zou in principe te pingen moeten zijn. Sommige routers hebben de mogelijkheid om dit te blokkeren. Mocht je wel een (web)interface kunnen bereiken dan is de kans groot dat je hier tegenaanloopt.

Extern IP Router het IP-adres waarmee je router communiceert met het kabelmodem. Dit IP-adres is verkregen van chello via DHCP (in sommige gebieden wordt dit vast ingesteld, denk aan COM21 verbindingen). Dit IP-adres moet ook te pingen zijn in veel gevallen, behalve als de router het blokkeert. Dit is eventueel, zolang de router het toestaat) te wijzigen.

192.168.100.1 is het IP-adres van een EuroDocsis kabelmodem. Dit IP-adres is in principe altijd te pingen, ook al is het modem (nog) niet online, uiteraard moet het modem wel aanstaan. Ook moet de router in dit geval van een offline modem een lokaal IP-adres van het modem hebben toegewezen gekregen.

primaire gateway Dit de weg naar de grote boze buitenwereld. Indien deze niet te pingen is maar het modem wel, dan kom je óf niet door het modem heen of is er een probleem met de gateway. In beide gevallen is je provider dan het aanspreekpunt.

Buitenwereld Indien je hier naartoe kunt pingen (bijvoorbeeld naar 64.233.183.147, een van de IP-adressen van www.google.nl) dan is er een werkende verbinding naar buiten toe. Alle aansluitingen zijn dan ook in orde.

Indien je toch niet op internet kunt, kun je nu proberen te pingen naar www.google.nl, als dit vastloopt met een foutmelding: Ping aanvraag kan host (naam host) niet vinden. Controleer de naam en probeer het opnieuw. krijgt, dan is er een probleem met DNS-omzettingen. Je kunt dan proberen via het commando IPCONFIG /ALL te achterhalen wat er is ingesteld als je DNS-server. Een DNS-server zet de naam [www.google.nl] om in een ip-adres [64.233.183.147]. Indien dit niet werkt kun je niet surfen.

Als het IP-adres van je DNS-server gelijk is aan die van de Primaire Gateway, dan is de router de _mogelijke_ oorzaak. Meestal op te lossen door je router te resetten.

Een voorbeeld waarin bovenstaande te zien is

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
NETGEAR RangeMax(TM) Wireless USB 2.0 Adapter WPN111 #3
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-18-4D-32-3B-43
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
**** DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : dinsdag 15 mei 2007 12:00:58
Lease verlopen . . . . . . . . . : dinsdag 19 januari 2038 5:14:07
Je kunt proberen te kijken of een van de DNS servers van chello wel reageert. Dit kun je doen met het commando: nslookup www.google.nl 212.142.28.66
Als het goed gaat krijg je dan de volgende informatie te zien:

C:\>nslookup www.google.nl 212.142.28.66
Server: ns1.upc.nl
Address: 212.142.28.66

Non-authoritative answer:
Name: www.l.google.com
Addresses: 66.102.9.147, 66.102.9.104, 66.102.9.99
Aliases: www.google.nl, www.google.com
In dat geval weet je dat DNS wel kan werken maar dat je router een probleem heeft met zijn/haar DNS-proxy. Een oplossing kan zijn het vast instellen van je DNS-servers in de configuratie van je netwerkkaart. Het kan echter voorkomen dat een DNS-server uitvalt of van IP-adres wijzigt. Belangrijk is om dat in de gaten te houden...


Wegvallende verbindingen, wat nu?
Belangrijk is om te weten wat de verschillende onderdelen van het 'netwerk' doen op het moment dat er een verbinding wegvalt. Om daarachter te komen kun je een aantal ping-opdrachten starten. Op het moment van uitvallen kun je dan 'zien' waar de verbinding stopt. Afhankelijk van wáár het probleem wordt gevonden zul je het of zelf op moeten lossen, of contact opnemen met de helpdesk met je bevindingen. Een voorbeeld van een aantal ping-testen op een rij, waarbij een 'probleem' te zien is heb ik ook in een ander topic geplaatst:

Bekijk bijlage 3718

In dit plaatje kun je zien dat een vertraging in de ping zijn doorslag heeft naar de primaire (default) gateway. In dit geval zal de helpdesk je in principe niet kunnen helpen. De (in dit geval draadloze) verbinding is de bron van het probleem. Wat de exacte oorzaak is, kan vanalles zijn: een dect-toestel, magnetron, onweer in de omgeving, televisie met stoorsignalen, babyfoon van de buren... you name it!

Als alles goed gaat, behalve de ping naar de primaire gateway dan is er iets niet lekker tussen je modem en de buitenwereld. Als je de bekabeling hebt gecontroleerd is het advies: contact zoeken met de helpdesk en de verbinding laten controleren.


Ik hoop hiermee weer een stukje duidelijkheid in verband met netwerken/kabels e.d. geschapen te hebben, mogelijke vragen en/of opmerkingen hoor ik graag :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sport45

Forum Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2007
Berichten
21
Ls, een goede uitleg.
Zou je voor je Webstar EPX2203, ook een uitleg kunnen geven
IK heb al enige tijd problemen hiermee trage internet verbinding.
Het gaat om een Webstar EPX 2203 modem in combinatie met een Linksys router WRT 54GL

Bijvoorbaat dank

M.vr.g
Sport
 
Topicstarter
Topicstarter
plankie

plankie

Quality Member
Lid geworden
12 feb 2006
Berichten
3.465
@sport45:
Het type modem is in principe niet van invloed op de snelheid die gehaald kan worden, hierdoor zal ik niet specifiek ingaan op jouw type modem, naast het feit dat ik daar nog nooit zelf mee heb mogen spelen. Ik heb bijv. ook geen screenshots waarvan ik gebruik kan maken. Misschien wil je eens screenshots naar me toesturen op plankie (apekrul) chello (punt) nl, dan kan ik eens een blikje op werpen (indien het blik wordt meegeleverd dan...) Wel zet je post mij aan om weer een stukje te schrijven, dit keer over trage verbindingen ;)
 
Topicstarter
Topicstarter
plankie

plankie

Quality Member
Lid geworden
12 feb 2006
Berichten
3.465
Trage verbindingen kunnen vele verschillende oorzaken hebben
Bij trage verbindingen kun je last hebben van een aantal onderdelen, waaronder:
- Een niet geschikt kabelmodem
- Slecht/onvoldoende signaal
- Een niet geschikte router en/of draadloze verbindingen
- Antivirus-programmatuur en/of firewalls
- De gebruikte duplex-modussen
- UTP Bekabeling die niet in orde is
- In geval van een netwerk met meerdere PC's: applicaties op andere computers.
- Trage webservers of routes er naartoe
- Peer2Peer applicaties


Type modem:
UPC maakt gebruik van verschillende typen modems, hieronder een overzichtje van de typen modems in volgorde van oud naar nieuw (ongeveer) en welke snelheid ze aankunnen:

Bronvermelding: Onderstaande informatie is onder andere afkomstig van Lightreading

Cornerstone (Arris) CM200E:
Heeft een EuroDocsis 1.0 specificatie en een hardwarematige beperking op de ethernetpoort. Dit betreft namelijk een 10baseT aansluiting.
Dit modem wordt vervangen voordat een regio volledig overgaat op EuroDocsis 2.0

Motorola Surfboard SB4100E
Heeft een EuroDocsis 1.0 en 1.1 specificatie. Van dit modem word gemeld dat niet iedereen de maximale snelheden voor bijv. chello extreme haalt. Dit modem wordt vervangen voordat een regio volledig overgaat op EuroDocsis 2.0

Motorola Surfboard SB4200E
Heeft een EuroDocsis 1.0 en 1.1 specificatie. Van dit modem word gemeld dat niet iedereen de maximale snelheden voor bijv. chello extreme haalt. Dit modem wordt vervangen voordat een regio volledig overgaat op EuroDocsis 2.0

Terayon TJ720
Heeft een in ieder geval een EuroDocsis 1.0/1.1 specificatie. Van dit modem heb ik geen snelheidsissues gezien/gelezen.

Motorola Surfboard SB5100E en SB5101E:
Zijn beide EuroDocsis 2.0 geschikt en kunnen de maximale snelheden van chello Extreme halen. Er zijn bij mij geen snelheidsissues bekend.

Thomson TCM390 en TCM420:
Zijn beide EuroDocsis 2.0 geschikt en kunnen de maximale snelheden van chello Extreme halen. Er zijn bij mij geen snelheidsissues bekend.
Deze modems zijn echter wel bekend/berucht om vastlopers wanneer de computer(s) die eraan gehangen word(t/en) niet via een geaard stopcontact zijn aangesloten. Het op de juiste manier aarden van de PC's verhelpt dit probleem.

Arris TM202B, TM402B en TM502B:
Al deze modems zijn EuroDocsis 2.0 geschikt en kunnen de maximale snelheden halen. Dit zijn modems die tevens geschikt zijn voor Digitale Telefonie van UPC. Geen snelheidsissues bij mij bekend.

Scientific Atlanta, Webstar EPX2203:
Dit modem is net als de Arrismodems hierboven omschreven geschikt voor alle snelheden en Digitale Telefonie.



Slecht of onvoldoende signaal
De meeste modems bezitten een webinterface waarmee het signaal is uit te lezen. Normaal gesproken kun je deze hier vinden: http://192.168.100.1
Niet alle modems geven toegang. Mocht je trage verbindingen hebben en je hebt al het onderstaande al gecontroleerd dan kun je om dan de signaalwaarden te laten controleren belletje richting de helpdesk doen.

De signaalwaarden die je binnen moet krijgen heb ik in dit topic omschreven. Kort samengevat:

Je downstream signaal moet voldoen aan de volgende specificaties (als vuistregel, grenswaarden verschillen per type modem):
De SNR moet hoger zijn dan 31 dB
De signaalsterkte zou tussen de +12 dBmV en -12 dBmV moet liggen.

Van het upstream-signaal kun je thuis niet veel zien, behalve hoe hard het signaal wordt uitgezonden. De maximale waarde waarmee wordt uitgezonden is het type upstream waarmee gewerkt wordt. Of dit in alle modems waarvan de webinterface beschikbaar is terug te zien durf ik niet te zeggen. Het kanaaltype dat gebruikt wordt kan zijn Docsis 1.x (TDMA) of Docsis 2.0 (ATDMA). Onder andere de bandbreedte van het kanaal en modulatietype zijn van invloed op de maximale waarde. Als vuistregel geldt voor de genoemde modems:

Bij Docsis 1.x is de TXmax (afhankelijk van het type modem) 55, 58 of 61 dBmV
Bij Docsis 2.0 is de TXmax 55.2 dBmV

In de regel zit je dus goed als deze waarde onder de 55 dBmV ligt. Je houdt dan wat ruimte voor sterkte wisselingen over.

Indien je signalen niet goed zijn: controleer de antennebekabeling (tussen je AOP/WCD) richting het modem, vergeet hierbij niet de splitters die er (mogelijk) tussen zitten. Indien dit allemaal goed zit, koppel dan voor de zekerheid eens alles los wat de rest van je huis van signaal voorziet, het kan zijn dat er signaal verstoord is of zelfs wordt 'opgegeten' door slecht gemonteerde of defecte kabels elders in huis



Een niet geschikte router en/of vertragende draadloze verbindingen
Er zijn nogal wat routers in omloop die de maximale snelheden niet kunnen halen, ondanks dat ze bijvoorbeeld een 100mbit/full duplex aansluiting hebben. Daarnaast is draadloos vaak een vertragende factor.

Wanneer je gebruik maakt van een router en je wilt erachter komen of je router een mogelijke storingsbron of vertragende factor is, dan is de makkelijkste test om de router er gewoon tussenuit te halen. Sinds februari is het niet meer nodig om een nieuwe netwerkkaart aan te melden door middel van prov.upc.nl. Dit scheelt dus een hoop werk. Werkwijze die je kunt gebruiken:

- Schakel je router en de pc die je gaat gebruiken om te testen uit
- Haal het modem van de stroom (in geval van een modem waar ook telefonie op is aangesloten: controleer of niet een van je huisgenoten aan het bellen is, anders wordt het gesprek zo abrupt afgebroken...)
- Sluit de PC rechtstreeks aan op het modem met een _goede_ UTP kabel
- Schakel het modem in en wacht totdat deze online is
- Zet de PC weer aan en voer je testen uit.

Het verschil wat je nu kunt meten wordt dus opgegeten door je draadloze netwerk (indien van toepassing) en/of router. Je kunt nu de router weer terugzetten en opnieuw gaan testen. Soms kan, door opnieuw aansluiten, een probleem ook opgelost worden. Lastig om dan te achterhalen waarom, maar toch handig om te weten.

Indien je normaal gesproken gebruik maakt van een draadloos netwerk is de volgende stap om te kijken wat er via de router zelf gebeurt als je bekabeld aansluit. Dit kan een verschil maken t.o.v. draadloos. Als er inderdaad een (groot) verschil is kun je eens gaan kijken in dit topic om je draadloze netwerk te verbeteren.

Om een wat beter overzicht te krijgen van welke routers er wel en niet de snelheden haal wil ik jullie vragen om eventuele (zowel positieve als negatieve) ervaringen met bepaalde combinaties via een PM aan me door te geven, dan kan ik proberen een zo compleet mogelijk overzicht te maken (uiteraard wordt je naam vermeld indien je dat wilt, als dank voor de hulp aan het lijstje!

Ook zal ik proberen een aantal topics door te lezen om daar wat info uit te halen.

Bekabeld kunnen de volgende routers in ieder geval extreme aan:
Linksys WRT54G v7 (plankie)
Netgear WPN824 v2 (plankie)

Draadloos de maximumsnelheden zijn gehaald met de volgende combinaties:
Linksys WRT54G v7: Asus WL107-g, Netgear WPN111
Netgear WPN824v2: Asus WL107-g, Netgear WPN111

Onderstaande routers kunnen de snelheid niet aan:
<aanvulling volgt>

In geval van een USB-aansluiting: let erop dat je gebruik maakt van een USB2.0 poort waarop geen andere niet-USB2.0 apparatuur op wordt aangesloten!



Antivirus en firewalls
Diverse programmatuur kan de verbinding ook vertragen waaronder bovengenoemde twee. Soms is een bepaalde instelling al voldoende om het probleem te veroorzaken of op te lossen. Indien je zou vermoeden dat deze programmatuur er de oorzaak van zou kunnen zijn dan kun je proberen deze software (tijdelijk) te verwijderen. In geval van een firewall: zorg dat je de Windows Firewall in ieder geval aanzet om de meeste aanvallen van buitenaf te voorkomen.

Indien je achter een router zit heb je in principe geen firewall nodig omdat de router reeds als zodanig functioneert, zolang je je PC niet in de DMZ hebt gezet!



De gebruikte duplex-modussen
Er zijn een aantal mogelijkheden om een fysieke netwerkverbinding op te zetten. Hieronder vallen onder andere:
10mbit / half duplex
10mbit / full duplex
100mbit / half duplex
100mbit / full duplex

De meeste apparatuur werkt het best wanneer er gekozen wordt voor automatische detectie. In sommige gevallen kán het nodig zijn om handmatig een snelheid of duplexmode in te stellen. Dit kan bij netwerkkaarten in de Eigenschappen van de Lan-verbinding --> De knop Configureren (onder de naam van de netwerkkaart) en dan het tabblad geavanceerd. Hoe het heet wordt door de driver van de netwerkkaart bepaald. Vaak heet het 'Mediatype' of 'Link speed/duplexmode'. In een aantal gevallen zijn deze van elkaar gescheiden door een aparte regel voor Link-speed en duplexmode. Zie het plaatje voor een voorbeeld.

Bekijk bijlage 3823



UTP Bekabeling die niet in orde is
UTP kabels zijn gevoelig voor knikken en dergelijke. Een dergelijke kabel bestaat uit 8 dunne aders welke bij beschadiging nog wel kunnen werken, maar ook transmissiefouten zouden kunnen veroorzaken. Indien dit gebeurt dan loopt de snelheid terug omdat pakketten steeds weer opnieuw verzonden moeten worden. Met het commando netstat -e zou je, zolang je netwerkkaart het ondersteunt, bij 'Fouten' kunnen zien hoeveel problemen er zijn geweest. Zijn er erg veel dan is er óf een probleem met de ondersteuning van duplex-modes (en dus mag je handmatig gaan instellen) óf er is een probleem met de UTP-kabel.

Voorbeeldje hoe het eruit ziet:

Code:
Interfacegegevens

                      Ontvangen  Verzonden

Bytes                        841752590       239433002
Unicast-pakketten              2109092         1945871
Niet-Unicast-pakketten           47881            1987
Geweigerd                            0               0
Fouten                               0               0
Onbekende protocollen              106
Een UTP-kabel mag max. 105 meter lang zijn indien deze 'straight' is aangesloten: Alle kleuren in het 1e stekkertje zitten in exact dezelfde volgorde als in het 2e stekkertje.
Wanneer het de kabel als cross-cable is geknepen is de maximale lengte +/- 10 meter, dit heeft te maken met overspraak door het gebruik van andere aderparen. Meer informatie over UTP-kabels vind je op Wikipedia: engelstalige link of nederlandstalige link

Let erop dat je een UTP kabel dus niet plet of knikt: de kabel wordt dan minder betrouwbaar tot waardeloos...



In geval van een netwerk met meerdere PC's: applicaties op andere computers.
Wanneer de PC waar je achter zit niet de enige PC is in het netwerk, dan kan dat voor vertragingen zorgen doordat andere computers ook data op een netwerk kunnen loslaten.
Er zijn dan een paar mogelijkheden: 1 pc direct aansluiten en/of de andere pc's uitschakelen/uitsluiten van netwerkverkeer.

Om te kijken of een computer inderdaad veel data over een netwerk spuugt of trekt kun je de status van de lan-verbinding opvragen. Bij sommige netwerkkaarten staat er het aantal pakketten vermeld wat verzonden of ontvangen wordt, in andere gevallen staat er het aantal bytes. 1 pakket is max. 1472 bytes echte data of 1500 bytes inclusief overhead (bij een MTU van 1500)

Dit ziet er zo uit:
Bekijk bijlage 3825

Eventueel kun je ook nog via netstat kijken waar er allemaal verbindingen mee zijn gelegd. Is het een klein tabelletje zoals hier, dan staat er niet veel open. In geval van een waslijst aan verbindingen kun je je gaan afvragen of het klopt.

Code:
Actieve verbindingen:

  Proto  Lokaal adres           Extern adres           Status
  TCP    lat1punt8:17692        localhost:http         CLOSE_WAIT
  TCP    lat1punt8:17092        by1msg2145213.phx.gbl:1863  ESTABLISHED
  TCP    lat1punt8:17647        by1msg2245419.phx.gbl:1863  ESTABLISHED
  TCP    lat1punt8:37996        chello062178141114.4.14.vie.surfer.at:43211  ESTABLISHED
  TCP    lat1punt8:38631        gv-in-f167.google.com:http  ESTABLISHED
  TCP    lat1punt8:38639        static-mozorg.nllb.nl.mozilla.com:http  ESTABLISHED


Trage webservers of routes ernaartoe
Het internet is zo snel als de zwakste schakel. Net als bij een ketting is er een beperking hoever je kunt gaan, echter zal een internetverbinding niet wegvallen maar gewoon niet sneller dan dat het kan. Een webserver kan verbonden zijn met een backbone op 100 mbit, wanneer een van de schakels (zie bijvoorbeeld een traceroute) een zwakke broeder (bijvoorbeeld een verbinding van 1mbit) of overbelast is, dan kun je niet sneller. Daarnaast is het zo dat elk pakketje een andere route kan nemen en door het TCP/IP protocol later weer in de juiste volgorde worden gezet.

Elke toepassing vereist ook zijn eigen soort verbinding. Bij games is de ping belangrijk, terwijl er qua hoeveelheid data weinig wordt verstuurd. Bij het downloaden van een groot bestand speelt de ping in principe vrijwel geen rol. Alleen het opzetten van de verbinding duurt dan marginaal langer.
Zo is het in theorie mogelijk om van een site in Japan waar een ping van 800ms naartoe is, toch 'gewoon' 20mbit te halen, terwijl een site die gehost wordt bij mijn buurman (met chello starter) met een ping van <20 ms, toch max 12 kB/sec kan halen...



Peer2Peer applicaties
Peer2Peer applicaties kunnen, wanneer ze niet 'begrenst' zijn je volledige upload opsnoepen. Dit resulteert in trage download-verbindingen. Om iets te kunnen ophalen moet je nog wel wat kunnen verzenden, wat lastig wordt als er geen ruimte meer is om te verzenden. Daarnaast kan natuurlijk de download volschieten, wat als gevolg heeft dat je geen ruimte meer hebt om iets op te kunnen halen. Omdat deze verbindingen vaak onvoorspelbaar zijn is het belangrijk, wanneer je gaat testen deze applicaties altijd worden uitgeschakeld zodat ze geen invloed meer kunnen hebben.



Mochten er mensen opmerkingen en/of vragen hebben, graag per PM, dan ga ik het verder uitzoeken ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Iceman_B

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2006
Berichten
243
plankie zei:
(...)
Wanneer online blijft knipperen, dan kan het misgaan bij de aanmelding van het kabelmodem op het netwerk. Dit kan zijn: te zwak retoursignaal, ruis op het retour, mogelijke configuratieproblemen, instabiel signaal (zowel downstream als upstream). Aan de hand hiervan is niet aan de modem te zien waar het probleem door veroorzaakt wordt: een telefoontje naar de helpdesk kan je dit wél vertellen.(...)
Ik heb nog extra info:

Problemen die met het signaal te maken hebben worden in bijna alle gevallen aangegeven met een knipperende DS dan wel US.
Als Online gaat knipperen is het in de meeste gevallen een provisioningsissue, het modem kan geen IP adres verkrijgen en zich zodoende niet aanmelden op het HFC netwerk. Meestal te wijten aan een incorrect MAC adres dat is geregistreerd.

Ik vermoed dat je in zo een geval altijd moet bellen naar de klantenservice, omdat modem mac's niet zelf in te voeren zijn.

Verder een hele mooie post :)
 
Topicstarter
Topicstarter
plankie

plankie

Quality Member
Lid geworden
12 feb 2006
Berichten
3.465
@Iceman_B: Prima aanvulling, als er een incorrect mac is geregistreerd moet je altijd bellen met de helpdesk om dat te kunnen oplossen, bij signaal problemen zijn inderdaad DS/US dé indicatoren.

Tnx daarvoor :)
 
J

Jan81

Leuke info, maar als ik geen verbinding heb hoe kan ik dit dan lezen??? De webpagina opslaan lukt niet, een .pdf er van maken maar gedeeltelijk, via Print krijg ik de plaatjes niet
 

Iceman_B

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2006
Berichten
243
Bij pagina opslaan moet je als type "volledig" of "complete" aangeven.
Afhankelijk van je browser maakt deze dan 1 compleet bestand aan of een map met de plaatjes.

Verder zou ik als ik jou was mezelf vooral inlezen over dit soort zaken zodat je de kennis ook paraat hebt als je dus geen verbinding hebt. Tis gewoon handig om te hebben ;)
 
Topicstarter
Topicstarter
plankie

plankie

Quality Member
Lid geworden
12 feb 2006
Berichten
3.465
Je kunt 'm altijd nog elders uitprinten ;-)