michieldejong
Quality Member
- Berichten
- 1.742
- Internet
- Ziggo
- Digitale TV
- Ziggo
De inkoopkosten zijn niet relevant voor een nieuwe klant maar wel als overstapper. Als die klant niet zou overstappen en zijn MediaBoxXL zou houden blijft de klant dezelfde huurkosten betalen zonder dat er een apparaat ingekocht zou worden. Al die 160.000 boxen die terugkomen (en het worden er iedere dag meer) kunnen natuurlijk nooit allemaal ingezet worden als vervangende boxen. De berg oude MediaBoxXL boxen blijft groeien en het aantal klanten met zo'n box zal af blijven nemen.
De ontwikkelingskosten zijn er wel degelijk. De box wordt weliswaar in heel europa gebruikt maar je moet die kosten natuurlijk wel omslaan per land (volgens mij is ZiggoNL zo'n 10% van LibertyGlobal). Voor ons lastig inschatten welk deel van de software door Arris gemaakt is en welk deel puur voor Ziggo (VirginUK gebruikt volgens mij weer andere skin) maar te zien aan het aantal software updates etc. zit er toch behoorlijke ontwikkeling achter. Vergeet ook niet het hele serverdeel dat nu extra belangrijk geworden is waarvan we niet eens weten of Liberty dat inkoopt of zelf laat ontwikkelen. Hoogstens zou je kunnen redeneren dat die ontwikkelingskosten gemaakt zijn onafhankelijk van of een enkele klant wel of niet overstapt.
Dat het hele logistieke proces voor 3,12 euro per klant kan, met versturen van 2 of 4 dozen (4 als er ook een modemwissel plaats moet vinden) geloof ik weinig van. Ik denk niet dat je met PostNL voor veel minder dan 3 euro een pakket kan versturen, ook al heb je een megacontract. Daarnaast dus kosten aan XPO, hun logistieke partner. Vaste reuze geoptimaliseerd maar daarmee is nog niet gezegd dat het voor een paar centen kan, logistiek kampioen Amazon schijnt bv wel 14% van zijn omzet kwijt te zijn aan het logistieke proces (dus nog zonder de verzendkosten).
De ontwikkelingskosten zijn er wel degelijk. De box wordt weliswaar in heel europa gebruikt maar je moet die kosten natuurlijk wel omslaan per land (volgens mij is ZiggoNL zo'n 10% van LibertyGlobal). Voor ons lastig inschatten welk deel van de software door Arris gemaakt is en welk deel puur voor Ziggo (VirginUK gebruikt volgens mij weer andere skin) maar te zien aan het aantal software updates etc. zit er toch behoorlijke ontwikkeling achter. Vergeet ook niet het hele serverdeel dat nu extra belangrijk geworden is waarvan we niet eens weten of Liberty dat inkoopt of zelf laat ontwikkelen. Hoogstens zou je kunnen redeneren dat die ontwikkelingskosten gemaakt zijn onafhankelijk van of een enkele klant wel of niet overstapt.
Dat het hele logistieke proces voor 3,12 euro per klant kan, met versturen van 2 of 4 dozen (4 als er ook een modemwissel plaats moet vinden) geloof ik weinig van. Ik denk niet dat je met PostNL voor veel minder dan 3 euro een pakket kan versturen, ook al heb je een megacontract. Daarnaast dus kosten aan XPO, hun logistieke partner. Vaste reuze geoptimaliseerd maar daarmee is nog niet gezegd dat het voor een paar centen kan, logistiek kampioen Amazon schijnt bv wel 14% van zijn omzet kwijt te zijn aan het logistieke proces (dus nog zonder de verzendkosten).
Laatst bewerkt: