Het is wat lastig om deze vraag in 1 regel samen te vatten...dus ik hoop dat de titel duidelijk is. Maar laat ik het nog iets verder toelichten, wat er precies aan de hand is.
Ik heb verschillende apparaten in huis die middels wifi verbonden zijn met "de cloud", of het internet, hoe je het wilt omschrijven. Denk bijvoorbeeld aan een Homey (voor home automation), een Nest thermostaat, een Roomba stofzuiger maar het issue treed ook op bij mijn Android smartphones.
De eerste apparaten hebben allemaal een wifi verbinding en communiceren dus zelf via die wifi verbinding met hun eigen clouds (Homey, iRobot etc.). Die apparaten hebben ook allemaal apps op e.e.a. met de beheren. Met de iRobot app kan ik bijvoorbeeld mijn stofzuiger aan zetten als ik nog in bed lig.
Nou krijg ik heel vaak in die apps de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met die apparaten, als het 1 apparaat is kun je zeggen dat het misschien aan het apparaat ligt. Maar het gebeurt dus met meerdere apparaten van verschillende makers, lijkt me sterk dat ze er allemaal last van hebben.
Wifi dekking is ook helemaal prima, de Roomba staat op 4 meter van mijn access point (TP-Link Omada EAP245) en de Homey op pakweg 2 meter.
Als ik de Homey app gebruik, is mijn Homey geregeld "offline" terwijl deze aan staat en ik in de AP ook kan zien dat deze nog gewoon verbonden is met mijn netwerk. Ik kan dan niks anders doen dan wachten...erg frusterend want ik hoor niemand over dit soort issues. Omdat je de apparaten on-demand kan bedienen verwacht ik dat er iets van een actieve verbinding open staat (outbound) naar de fabrikanten maar dat deze verbinding op een gegeven moment door mijn modem misschien gesloten wordt? Want zodra ik de status van bijv. de stofzuiger verander, schakel hem handmatig in of trek hem van z'n dock af dan komt ie ook bij iRobot ineens online. Alsof er dan weer een nieuwe verbinding tot stand komt.
Hetzelfde geldt voor de smartphones, ondanks dat alles uit staat als het gaat om beperken van bandbreedte en apps op de achtergrond etc. komen notificaties van bijv. WhatsApp soms pas na een half uur binnen. Tenzij ik het scherm inschakel, dan ineens komt alles binnen. Wederom iets wat alleen bij mij thuis speelt, ergens anders op wifi heb ik dit issue niet.
Bekabeld heb ik helemaal geen issues, haal mijn maximale down- en upload snelheid met normale ping tijden. In mijn modem zie ik ook niets geks...uptime is nu 60 dagen en er is maar 1 T3 timeout, 0 T4 timeouts, iets minder dan 400 correctables en 0 uncorrectables. Alle 8 downstream channels zijn actief en de 4 upstream channels ook.
Nou is het best een oud modem, een Ubee EVW3200 geloof ik. Kan het misschien zijn dat deze gewoon niet de hoeveel verbindingen die ik actief heb aan kan o.i.d.?
Ik heb verschillende apparaten in huis die middels wifi verbonden zijn met "de cloud", of het internet, hoe je het wilt omschrijven. Denk bijvoorbeeld aan een Homey (voor home automation), een Nest thermostaat, een Roomba stofzuiger maar het issue treed ook op bij mijn Android smartphones.
De eerste apparaten hebben allemaal een wifi verbinding en communiceren dus zelf via die wifi verbinding met hun eigen clouds (Homey, iRobot etc.). Die apparaten hebben ook allemaal apps op e.e.a. met de beheren. Met de iRobot app kan ik bijvoorbeeld mijn stofzuiger aan zetten als ik nog in bed lig.
Nou krijg ik heel vaak in die apps de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met die apparaten, als het 1 apparaat is kun je zeggen dat het misschien aan het apparaat ligt. Maar het gebeurt dus met meerdere apparaten van verschillende makers, lijkt me sterk dat ze er allemaal last van hebben.
Wifi dekking is ook helemaal prima, de Roomba staat op 4 meter van mijn access point (TP-Link Omada EAP245) en de Homey op pakweg 2 meter.
Als ik de Homey app gebruik, is mijn Homey geregeld "offline" terwijl deze aan staat en ik in de AP ook kan zien dat deze nog gewoon verbonden is met mijn netwerk. Ik kan dan niks anders doen dan wachten...erg frusterend want ik hoor niemand over dit soort issues. Omdat je de apparaten on-demand kan bedienen verwacht ik dat er iets van een actieve verbinding open staat (outbound) naar de fabrikanten maar dat deze verbinding op een gegeven moment door mijn modem misschien gesloten wordt? Want zodra ik de status van bijv. de stofzuiger verander, schakel hem handmatig in of trek hem van z'n dock af dan komt ie ook bij iRobot ineens online. Alsof er dan weer een nieuwe verbinding tot stand komt.
Hetzelfde geldt voor de smartphones, ondanks dat alles uit staat als het gaat om beperken van bandbreedte en apps op de achtergrond etc. komen notificaties van bijv. WhatsApp soms pas na een half uur binnen. Tenzij ik het scherm inschakel, dan ineens komt alles binnen. Wederom iets wat alleen bij mij thuis speelt, ergens anders op wifi heb ik dit issue niet.
Bekabeld heb ik helemaal geen issues, haal mijn maximale down- en upload snelheid met normale ping tijden. In mijn modem zie ik ook niets geks...uptime is nu 60 dagen en er is maar 1 T3 timeout, 0 T4 timeouts, iets minder dan 400 correctables en 0 uncorrectables. Alle 8 downstream channels zijn actief en de 4 upstream channels ook.
Nou is het best een oud modem, een Ubee EVW3200 geloof ik. Kan het misschien zijn dat deze gewoon niet de hoeveel verbindingen die ik actief heb aan kan o.i.d.?