Sinds kort tot 10x per dag knipperende lichten en internet vaak half-uurtje weg

Recojo

Forum Gebruiker
Berichten
4
Beste forum leden,
Sinds anderhalf jaar woonachtig in Flevoland (huis pas 12 jaar oud) en Ziggo abonnee (abonnement 300/30 gewoon voortgezet). Eerste jaar nauwelijks problemen ondervonden qua internet (of anders heel zeldzaam) en al helemaal nooit iets ooit ondervonden qua TV kijken of opnemen middels Mediabox XL. Sinds een paar maanden is het internet verbinding wel een echte drama geworden. Tot aan 10x per dag begint de onderste witte licht op de modem opeens en ineens te knipperen (gewoon uit het niets en onvoorspelbaar), vervolgens daarna alle groene lichtjes te knipperen (Arris Connectbox) en dan valt het internet gewoon vol weg (voor of tot 5 minuten en soms vaak tot aan 30 minuten). Dan komt het allemaal weer online en kan je weer vol verder, alsof er nooit iets aan de hand was. Tot voor kort bijna geen Ziggo wifi mede-klanten ergens in de buurt/wijk, inmiddels wel een paar andere abonnees te bespeuren qua wifi. Soms komt een rode knipperende telefoon icoon tevoorschijn en dan lost het uit zichzelf nooit op en moet je het modem gewoon rebooten anders geen enkele verbinging.

Ik heb die Arris zelf gehangen in de woonkamer uiutgangspunt en dus niet in de meterkast, AOP ligt wel in de meterkast (met de groene kabel) en is een Technetix VQ-601R oude UPC ingangspunt (en naar wat ik begrijp eigenlijk niet meer van deze tijd en wellicht best aan vervanging toe). Simpele (oorsprongelijke) coax kabel van daaruit naar boven doorgetrokken en vanuit de woonkamer (2e verdieping) verder zelf alles aan opgehangen, voor het eigen gemak. Sinds een paar weken/maanden dus overal en onvoorspelbare uitval van internet (zowel bekabelde PC/laptop, als 2.4Ghz (een smartphone) en 5Ghz (andere en werk smartphone). Maar zelfs beide smartphones uitgezet en toch veelvuldig haperende internet. Doet het internet het wel, dan is het wel razendsnel, maar dan en ineens gaan die lichtjes toch uit-het-niets knipperen en is alles ineens weg (voor een X aantal minuten) en dat tot aan 10x toe per dag. Heel frustrerend.

Arris network status log-bestanden zijn (vrij primitief qua informatie) en zijn niet echt verhelderend (no ranging response of anders RCS partial service of DCC rejected of TLV-11 unrecognized) ...en die log-bestanden beslaan hooguit de tijd sinds laatste uitval en niet echt een volle weergave. Paar regeltjes hooguit en weergeven alleen info sinds laatste inlog (en tijdens uitval geen enkele inlog mogelijkheid naar de Arris modem, middels 192.xxx)

Ik ben wel redelijk thuis in DHCP perikelen en netwerk dingetjes, maar weet mij geen raad met dit ineens en steeds terugkomende internet uitval. Tijd voor een monteur gewoon te laten langskomen? Ik heb geen idee of er iets mijne zijde fout gaat of dat er anders iets in de wijkkast niet goed geregeld is. Kanalen 22 t/m 24 (downstream) geven enorm veel fouten pre en post RS. Is een storings (of anders service) monteur gewenst in dit situatie? Welke is het meest geschikt? Ziggo biedt verschillende monteur mogelijkheden aan, maar is mij niet geheel duidelijk (18 maand na verhuizing en een nieuwe en voortdurende probleem plots opgretreden) of dat gedekt is onder garantie?

Niet leuk om iets te gaan bestellen en dan nog niet halverwege het proces dat je eigen internet ineens zomaar uitvalt. Kan Ziggo op afstand de internet kwaliteit controleren? Is echt wel een dingetje bij mij op dit moment dit plots uitval van alle internet tot aan meerdere keren per dag voor tot aan 30 minuten per keer. Komt weer wel goed, maar is echt niet leuk
 
Duidelijk een signaal probleem. Advies wel ff aansluiten meterkast..dan helpdesk bellen.
Die kunnen je Rx en Tx levels uitlezen.
Vraag ook de Ds mer en upstream snr.
We horen je! Opschrijven die waardes.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk al gedaan, maar altijd even alle bekabeling controleren op losse contacten, vanaf AOP (meterkast) tot aan modem.
Gewoon voelen of er iets los zit en connectors uittrekkken/losdraaien en uiteraard weer insteken/vastdraaien.

Voor alle zekerheid kan je ook controleren of de voeding voor het modem geen slecht contact heeft. Zowel voeding-modem, als voeding in 230 V WCD.
 
Op welke frequentie zitten die kanalen 22 t/m 24?
Je kunt ook storing ondervinden van 5G en 4G.

Frequenties 5G:
Up Vodafone 703-713, KPN 713-723, T-Mobile 723-733
Down Vodafone 758-768, KPN 768-778, T-Mobile 778-788

4G: vanaf 794. MHz.
 
.... Simpele (oorsprongelijke) coax kabel van daaruit naar boven doorgetrokken en vanuit de woonkamer (2e verdieping).....
Hopelijk wel een double shielded coax cable met metalen stekkers die maximale onderdrukking geeft voor signalen van andere diensten (zoals @tichel terecht opmerkt).
 
Bedankt allen voor het goede advies!

@Johnny54 Ik heb voor de zekerheid alles nagetrokken (en zoveel mogelijk alle eigen kabletjes vervangen) en idd wbt de voeding en die jack achterop de modem leek niet helemaal vol contact te hebben en had toch een kleine beetje speling. Net dat paar millimetertje naar binnen gedrukt, mss een tikkeltje losgekomen bij veelvuldig optillen cq verplaatsen of zoiets. Het zou gewoon zomaar kunnen of had gekund ...dat zoiets vrij lulligs toch weldegelijk invloed heeft ;-) Je weet het maar nooit! Ik vrees echter van niet, want sindsdien nog net een storing gehad.

@tichel Inderdaad en die bewuste kanalen 22 t/m 24 met de enorm hoge post-RS waarden hebben als frequenties 770, 778 en 786 en dus wss 4G instraling op de vrij oude AOP-punt, dat dan flinke ruis op de signaal geeft. Heel veel fout meldingen van RCS, MDD, T3, No ranging enz. Inmiddels is er ook een frequentie bijgekomen op kanaal 24 en wel 842Ghz (en de rest zijn allemaal weer eentje naar achteren geschoven). Hartelijk bedankt voor dit tip ...en dit lijkt wel misschien de hoofdprobleem te zijn. Dat het nog niet eerder is voorgekomen cq is opgetreden had misschien te maken dat een straat of buurt kan van de een op de andere maand best ingrijpend veranderen, wegens voortdurende instroom van nieuwe buren en hun veelvoud aan rand-apparatuur.

@Bernd Is niet goed te zien wat voor coax dat is, want geen markering op de kabel. Kan alleen zeggen dat het niet flinterdun noch vrij dik is. Anno 2008 materiaal, misschien ook niet echt goed opgewassen tegen instraling en die aannemers bouwen nou eenmaal niet het allerbeste, meest hedendaagse spul overal in - want ook die paar magere tientjes tellen mee in de bouw;-) Ik wil wel zelf heel graag de eigen woonkamer modem aansluiting opstelling bewaren ipv daar beneden in de meterkast, vooral voor het gemak - al zou het niet echt zoveel moeite kosten om wat Cat5e/6 kabeltjes door een buis omhoog te trekken, of (liever) te laten doen door een monteur, want is best een klusje. Wel vind ik onnodig te zuinig willen zijn op ICT spul echt funest, want wij brengen zoveel tijd door op het Inet tegenwoordig ...dat dan liever een honderd teveel neertellen voor hoogkwaliteit, dan maar net aan en door blijven sukkelen met minder geschikte materiaal.

Verder heb ik sinds gisteren een wlan/wifi-radar scan gedaan (ook nmap erop losgelaten, met mate uiteraard) en heel veel van de buurt (op de 2.4Ghz) zit primair op kanaal 11 en anders op kanaal 1, al wisselt dat bij tijde nogal af. Dus, kanaal 6 nu handmatig gekozen. Ook op de 5Ghz, de norm-waarden iets aangepast. Wilde eigenlijk naar de 52 kanaal gaan, maar daar zit schinjbaar Radar en Brandweer en dergelijke en dat kent ook een ingebouwde minuutje opstart vertraging, dus toch voor de 36 gekozen - al zit dat waarde wel vol binnen een 80 of 160 verbinding ergens in de buurt aanwezig.

Ook heb ik Wifi op de PC/laptop handmatig vol gedeactiveerd ivm automatisch een periodieke halfuurs ipv4 lease opvragen vanuit die insteek module kaart (volgens Inet protocol RFC3401), terwijl DHCPv6 en Dualstack actief zijn in stateless mode op de Arris. Dat leek wel ietswat te helpen, want ondanks net weer een storing meegemaakt met alweer eventjes geen internet, kon ik toch wel ingelogd blijven op de modem via de 192.168... pagina. Piepkleine mini-sucessje, en het stelt ook helemaal niets voor ...maar kon wel blijven meekijken, tijdens de aan/uit cyclus. Vond dat eerst ook best raar, dat ook toch niet kunnen inloggen op de modem, tijdens eerdere storingen.

Ik denk nu om eventjes een dagje of twee te gaan afwachten, want zoveel kleine aanpassingen inmiddels gedaan. Kijk of het iets uitmaakt. Denk eigenlijk van niet, maar daarmee voldoe je wel aan je eigen onderzoeksplicht, alvorens Ziggo zelf te gaan opbellen.

Vervolgens ga ik gewoon Ziggo opbellen bij geen verbetering en de Klantenservice verzoeken om de diverse rx/tx waardes op afstand uit te gaan lezen (zoals @ber000000-6 in die eerste reactie opschreef), vanuit de wijkkast en/of eindeversterker en de multi-taps naar de eigen AOP en daarna desnoods een monteur langs te laten komen.

Ik ben uiteraard heel tevreden met Ziggo over het algemeen en dit soort kleine dingetjes en haperingen horen er gewoon bij. Meestal heel goed op te lossen door iemand met de nodige kennis van zaken. Ik ben nu vrij tevreden dat ik iig een monteur niet voor niets laat komen, want meer heb ik zelf niet kunnen doen vanuit de eigen omgeving om dit euvel op te kunnen lossen. Ik vind wel dat je als abonnee eerst zelf je best moet doen en pas daarna aan de bel te gaan trekken.

Nogmaals bedankt aan iedereen voor de vele goede reacties en die kan ik zeker gebruiken bij een vervolgstap enKlantenservice cq Monteur inschakelen en ze ietjes wegwijs maken in de mogelijke onderliggende redenen van dit wegvallende Inet verbinding.
mvg, Recojo
 
Toch verstandig om het Ziggo modem/router in de meterkast te plaatsen en dan de test door Ziggo te laten uitvoeren.
Je kunt ook bij Ziggo een nieuwe AOP-unit vragen: sturen ze direct op. Dat je die niet bij jouw verhuizing gekregen hebt ......
 
Toch verstandig om het Ziggo modem/router in de meterkast te plaatsen en dan de test door Ziggo te laten uitvoeren.
Je kunt ook bij Ziggo een nieuwe AOP-unit vragen: sturen ze direct op. Dat je die niet bij jouw verhuizing gekregen hebt ......
Vorige bewoners gebruikten enkel de ook nog aanwezige en parallele glasvezel aansluiting en ik had toen geen monteur over de vloer gehad, gewoon zelf neergezet en geen enkel probleem ooit toen ondervonden noch qua snelheid noch qua betrouwbaarheid. Alles meteen prima in orde, dus nooit vraagtekens of ergens iets van een twifjelgeval was. Bijv. nooit bij stilgestaan dat de VQ-601R niet afgeschermd is tegen 4G interfentie op die bewuste banden van buitenaf. Bij steeds andere buren misschien wel een evt probleem op de loer en hun apparatuur erbij.

Ik snap dit advies wel echt - en het algemene dringende advies om modem toch het liefst te gaan verhuizen naar meterkast (zoals sterk aanbevolen door Ziggo en zo dicht mogelijk op dat groene kabeltje) ...maar is/was al 12 maanden echt vol optimaal bij mij (in de balans dan) en pas sinds einde Maart jl of zoiets ineens sub-optimaal (met enorme veel reboots, allemaal 7 minuten lang en tig veel reboots elke dag maar weer, ben nog steeds het eea aan het uitzoeken) - en met dit toch andere opzet (meterkast) zou ik dan toch wel vol oplopen tegen flinke wifi 5GHz problemen en door die korte golfjes op dat band, die slecht overweg kunnen met gewapende beton de ene probleem wellicht deels oplossen en (mogelijk) gelijk anderen meteen in het leven roepen (ook printer op die band en 2 verdiepingen hoger).

Mijn waardes momenteel (huidige situatie en alles centraal in de woning en modem vanuit de 2e verlengde coax aansluitpunt (met dubbele punten), met actief coax verder splitten tot aan 4 meter) en met demping erbij opgeteld qua downstream (rx signaal niveau) is alles steeds ruim binnen de -7 dBmV to +7 dBmV optimale niveau op de downstream gebundeld ...en wel zo rond de -4 dBmV niveau en stabiel zo. Ik weet niet precies waar de wijkkast en EV zit, kan dichtbij zijn of anders ietsjes verderop, maar ik reken ook hier aan iets van een best flinke afstand en toch wel tot 6 decibel vanuit CMTS naar AOP. Is niet geweldig om mss een paar decibel erbij op te gaan tellen door nogmaals coax-op-coax te gaan gebruiken en splitten, met nog meer demping als gevolg, maar ik zie nergens een grenswaarde ergens overgreschreden (of iets van een foutmelding daaromtrent) in de diverse logbestanden, mijn zijde of in de modem logs.

Qua de Upstream transmit (tx) en dan zit ik ook ruim binnen de bandbreedte van optimale 35~49 en zelf zo rond de 47 decibel en kom niet eens in de buurt van de 50+ of veel hoger, wat niet best zou zijn. Bij Docsis 3.0 (nog steeds) en als modulatie 64QAM.

Qua TV en mediabox (ook hetzelfde woonkamer concept) en daar is signaal-sterkte op 58% (niet perfekt, maar prima binnen de marges), signaal kwaliteit wel tot 98% en nooit enige probleem daar gehad. Anders had ik nooit gekozen voor dit opstelling als er overduidelijk iets mis mee was vanaf het begin. Niet aanbevolen, maar als het gewoon werkt ...dan prima toch.

Vanuit de eigen kant heb ik inmiddels nmap herontdekt (al bijna 12 jaar niet meer gebruikt!). Inet verbinding kent 7 laagjes. Eerste laagje is de primaire verbindingsmethode (de fysieke laagje en of UTP of 2.4Ghz radio of 5Ghz of Coax). Is moeilijk te raadplegen maar kan wel.) 2e laagje is de data-link verkeer (beetje rauwe pakketjes of sniffertjes of ARP's en MAC ). 3e laagje is de network laagje met ipv4/ipv6 alsook om icmp, ttl en alles erop . 4e laagje is transport en oa syn/tcp/udp. 5e laagje is ssl/tls en osi. 6e laagje is http en inet 7e laagje is scripten en zelf doen.

Heb inmiddels alles aan de eigen kant van de modem grondig geinspecteerd en niets is opgevallen en kon ook ietjes verder meekijken in het verkeer tussen modem en CMTS (en daar lijkt wel flink wat mis, voor zover mogelijk te bespeuren via nmap). Ik ga nog een dagje ofzo overheen laten gaan en anders iemand laten langskomen bij geen verbetering of anders op afstand wat rx/tx waardes vooraf laten uitlezen zoals pathloss, CER en MER.

Bedankt voor de fijne info en dat ik toch die AOP (mits verouderd) kan gewoon laten vervangen en opsturen. Kan zeker een knelpunt zijn en ik neig momenteel in die richting of anders iets in de wijkkast of EV zijde. Denk dat ik toch de eigen opstelling wil behouden, voor zover mogelijk, want teveel voordelen en teveel potentiele nadelen bij niet aanhouden
 
Duidelijk een signaal probleem. Advies wel ff aansluiten meterkast..dan helpdesk bellen.
Die kunnen je Rx en Tx levels uitlezen.
Vraag ook de Ds mer en upstream snr.
We horen je! Opschrijven die waardes.
Heet dit nog steeds zo. Rx en Tx? Het zijn namelijk benamingen van de lokale seriële verbindingen tussen twee apparaten, o.a. de RS232.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan