Wegvallende 5 GHz netwerk

Wat je ook kunt doen is een Wifi Analyser op je telefoon installeren en dan door het huis te lopen. Er zijn er diverse, maar ik gebruik zelf deze.

Hiermee kun je zien welke kanalen allemaal gebruikt worden. Door jou en de buren. Gelukkig heeft 5G minder bereik, waardoor je iets minder last hebt van de buren. Maar als je veel overlap ziet met de buren, dan kan het zijn dat het probleem niet aan de router ligt.

Zelf zie ik het volgende: (Bovenin staat de hele 5G band, onderin een uitvergroting van een deel van de kanalen.)

Wifi Analyzer.png


Ik heb 3 accesspoints en zie nooit buren in de 5GHz band. De paarse is een AC accesspoint die sneller is omdat hij 2x zoveel kanalen verbruikt voor zijn verbinding. Overigens kan een probleem ook aan de wifi van je laptop/smartphone liggen.
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook kunt doen is een Wifi Analyser op je telefoon installeren en dan door het huis te lopen. Er zijn er diverse, maar ik gebruik zelf deze.

Hiermee kun je zien welke kanalen allemaal gebruikt worden. Door jou en de buren. Gelukkig heeft 5G minder bereik, waardoor je iets minder last hebt van de buren. Maar als je veel overlap ziet met de buren, dan kan het zijn dat het probleem niet aan de router ligt.

Zelf zie ik het volgende: (Bovenin staat de hele 5G band, onderin een uitvergroting van een deel van de kanalen.)

Bekijk bijlage 34783

Ik heb 3 accesspoints en zie nooit buren in de 5GHz band. De paarse is een AC accesspoint die sneller is omdat hij 2x zoveel kanalen verbruikt voor zijn verbinding. Overigens kan een probleem ook aan de wifi van je laptop/smartphone liggen.
Dank je voor je bericht. Ik heb geen analyse gedaan maar ik wel elk mogelijk kanaal geprobeerd zonder resultaat. Dat het aan de smartphone/ ipad/ laptop kan liggen betwijfel ik. Dan zouden ze alle 3 tegelijk kapot gegaan zijn. Ik denk dat er iets met het signaal aan de hand is. Het vreemde is dat Ziggo dit bevestigd maar ook niet echt een oplossing bied. (Mijn modem analyse geeft aan dat er wat aan de hand is met het wifi signaal) zie foto. Ook dit is overlegd met Ziggo......
 

Bijlagen

  • wifi ziggo.PNG
    wifi ziggo.PNG
    79,4 KB · Weergaven: 146
Mijn modem analyse geeft aan dat er wat aan de hand is met het wifi signaal
Dat wel, maar er staat eigenlijk dat het signaal van die andere apparaten te zwak binnen komt. Jouw apparaten zijn resp. een Samsung (5), een Apple (6) en een onbekend apparaat (7). (Mac-adres checker)

Het kan zijn dat zijn eigen antenne een los contact heeft. Want je hebt gelijk dat het vreemd als ze alle drie een te zwak signaal geven.
 
Dat wel, maar er staat eigenlijk dat het signaal van die andere apparaten te zwak binnen komt. Jouw apparaten zijn resp. een Samsung (5), een Apple (6) en een onbekend apparaat (7). (Mac-adres checker)

Het kan zijn dat zijn eigen antenne een los contact heeft. Want je hebt gelijk dat het vreemd als ze alle drie een te zwak signaal geven.
De Samsung TV staat ook naast het modem lol. Wat denk jij als ik dit probeer:
Een oplossing die ik zelf kan bedenken is een ander 5grz modem kopen en deze op de kabel verderop (slaapkamer) aan te sluiten
Een tweede 5 grhz netwerk opzetten dus.
 
Hier het zelfde gesodemieter met 5 GHz wifi. Eerst viel op dat bij het terugkijken van tv opnamen de mededeling kwam : uw internetverbinding is traag, ik kon de opname niet afkijken. Modem reset en kanaalwisseling hielp allemaal niets. Zowel op de telefoon als de laptop ging de snelheid terug van 250 Mbps naar 80 Mbps! Met geluk net weer een opname afkijken. Zal ziggo ook eens bellen.
Monteur is geweest, heeft UPC materiaal vernieuwd en in de straatkast een geoxideerde verbinding vervangen. Helaas blijft het 5GHz signaal op de tv steken op 44 % en dat moet minimaal 50% zijn. Ook op de laptop blijft het 125 Mbps terwijl voorheen 250 Mbps.
Oorzaak kan van alles zijn: nieuwe 4G mast of iets bij de buren. Voorlopig next box weer op 2,4 GHz gezet, signaalsterkte is ruim voldoende maar dat kan vanavond zo maar weer veranderen. Afwachten dus.
Oplossingen:
-next bedraad verbinden door telefoondraad te vervangen door UTP kabel, hier lastig te realiseren vanwege huiscentrale.
-connect box in bridge modus en een betere router van UTP link er achter zetten eventueel met wifi boosters

Zelf dacht ik aan een extra home plug voor de next box omdat voor de bovenverdieping ik al werk met homeplugs, monteur was daar niet zo enthousiast over maar als de tv weer weigert terug te kijken ga ik dat toch als eerste proberen omdat ik daarvoor alles in huis heb.

Overigens een zeer vriendelijke monteur die alle tijd nam.
 
Monteur is geweest, heeft UPC materiaal vernieuwd en in de straatkast een geoxideerde verbinding vervangen. Helaas blijft het 5GHz signaal op de tv steken op 44 % en dat moet minimaal 50% zijn
Dat had ik zo kunnen vertellen dat je het 5GHz signaal niet in een straatkast kunt verbeteren.

@Justin, Een eigen router is natuurlijk altijd beter. 5GHz heeft sowieso een beperkt bereik, wat een 2e accesspoint zinvol maakt. Ik zou om te beginnen zo'n app uit mijn eerdere reactie op de telefoon zetten. Dan kun je de signaalsterkte op verschillende plekken in het huis meten om te beoordelen of er witte vlekken qua ontvangst zijn. (de genoemde app heeft nog veel meer opties voor het beoordelen van een signaal) Doe dat ook met het signaal van de buren, zodat je weet dat een slecht resultaat niet aan de telefoon ligt.
Bedenk wel dat veel Wifi-routers automatisch in de spaarstand gaan als er geen verbinding opgebouwd is. Wat dat betreft moet je meten als er een ander apparaat verbonden is.
 
Dank je Briolet - Het gekke is dat alles jaren prima heeft gewerkt met de oude 1e modem op 5 grhz. In alle kamers. Maar inderdaad, ik heb nu voor 40 euro een TP link router gekocht. En het probleem is opgelost :)
 
Dank je Briolet - Het gekke is dat alles jaren prima heeft gewerkt met de oude 1e modem op 5 grhz. In alle kamers. Maar inderdaad, ik heb nu voor 40 euro een TP link router gekocht. En het probleem is opgelost :)
Enkele vragen:
-Heb je de router op de 2,4 of 5 GHz band ingesteld of beide?
-Heb je de mediabox verbonden via 2,4 of 5 of bedraad verbonden?
-Heb je de router gekocht bij Ziggo of elders?

Bij voorbaat dank,
butanez
 
Enkele vragen:
-Heb je de router op de 2,4 of 5 GHz band ingesteld of beide?
-Heb je de mediabox verbonden via 2,4 of 5 of bedraad verbonden?
-Heb je de router gekocht bij Ziggo of elders?

Bij voorbaat dank,
butanez
Ik neem aan dat je de oude router bedoeld?
-Beide
-bedraad
-Ziggo
 
Ik neem aan dat je de oude router bedoeld?
-Beide
-bedraad
-Ziggo
Bedankt voor je antwoord, maar ik bedoel de nieuwe.
Als ik het goed begrijp heb je nu de volgende opstelling:
Ziggo Connect box in bridge modus met daaraan verbonden TP link router op 2,4 en 5 GHz.
Welke snelheid haal je nu in Mbps op 5 GHz?
Als je jouw oorspronkelijke snelheden weer haalt is er kennelijk toch iets mis met de wifi van de Connect box.
Hier nog steeds max 120 Mbps van de 250 Mbps op 5GHz, voor een laptop of telefoon niet zo erg maar wel voor de next box die via wifi verbonden is. Nu next box maar verbonden op 2,4 GHz en hopen dat terugkijken niet meer onderbroken wordt.
 
Terug
Bovenaan