Wifi instabiel na plaatsen nieuwe unmanaged switch(es)

Probleem blijft. Heb nu een aantal dingen gedaan:
- in access point 2 menu zit een DHCP feature. Mogelijk is dat alleen van belang als hij als extender ipv accesspoint wordt gebruikt. Voor de zekerheid heb ik dit toch uitgezet.
- ik heb voor beide access points de firmware geupdate.
- ik heb in de router de lease verlengd naar maximaal (een week ipv een dag).
- in de router kun je ip adressen reserveren. Ik heb de ip adressen plus bijbehorende mac adressen van beide access points 'gereserveerd'.

Gisteren klapte hij er weer uit dus lijkt nog steeds zelfde probleem te hebben. Opvallend is dat apparaat A (mobieltje of laptop) het probleem kan hebben dat internet eruit ligt (wifi geeft aan dat er geen internet signaal is), terwijl apparaat B op diezelfde wifi SSID nog prima internetsignaal heeft. Apparaat B ondervindt het probleem pas als die wifi connectie verbreekt en dan weer opnieuw connectie wil maken.

Ik heb geprobeerd om access point vast ip adres te geven (zie fotos). Als ik dat doe dan krijg ik (ook na wachten) geen internet signaal op het access point. Ik moet zowel 'Get LAN IP automatically' als 'Connect to DNS server automatically' op yes zetten voordat e.e.a. het weer doet. Moet ik DHCP op mijn router uitschakelen om vast ip adres van mijn access point te laten werken? Andere suggesties?
 

Bijlagen

  • Screenshot 2020-10-29 at 10.37.27.png
    Screenshot 2020-10-29 at 10.37.27.png
    95,6 KB · Weergaven: 131
  • Screenshot 2020-10-29 at 10.27.49.png
    Screenshot 2020-10-29 at 10.27.49.png
    100,8 KB · Weergaven: 126
Laatst bewerkt:
Dat instellen van een vast ip adres was inderdaad een suggestie, ik geef het ook weinig kans maar het is toch wel het proberen waard. Zo ongeveer de laatste optie die ik nog kan bedenken.

Als je 'm vast instelt in de accespoints, gebruik dan als DNS server 1.1.1.1 en 1.0.0.1
Als je dat niet had ingevuld, dat werkt het inderdaad niet.,
DHCP in de router aan laten en DHCP in de accespoints uitzetten.
 
Wat ook nog kan, waarschijnlijk niet beter of slechter dan de suggestie van @René , is om als DNS het LAN IP-adres van de router (ook 192.168.178.14) in te geven. Niet dat ik er erg veel heil in zie maar het proberen waard omdat het een kleine moeite is.
 
- in access point 2 menu zit een DHCP feature. Mogelijk is dat alleen van belang als hij als extender ipv accesspoint wordt gebruikt. Voor de zekerheid heb ik dit toch uitgezet.
Bedoel je dat er een DHCP server in access point 2 zit? Dan zou er ook een WAN poort op moeten zitten en is het eigenlijk een router.

Als je dan de kabel vanuit de router/modem in een LAN poort gestopt hebt (i.p.v. WAN) dan heb je 2 DHCP servers op je netwerk. Daarmee kan ook het een en ander lekker van de flos raken.

Of is DHCP feature iets anders?
 
Het probleem met Wi-Fi is ontstaan na vervangen van een bestaande switch en plaatsen van een tweede switch.
Probleem word dus veroorzaakt door de switches, wat heel vreemd is want switches zijn passief.

Misschien tijd voor wat onorthox denken en daarom wat vragen:
  1. Gebeurt het al twee de access points, of alleen met die boven?
  2. Staan de accesspoints en switches soms heel dicht bij elkaar zodat het Wi-Fi signaal de electronica van de switch kan storen. Sommige (goedkope) switches hebben een plastic kast met slechte afscherming.
  3. Werkt you modem met dual-stack dus met IPv4 en IPv6? Dan is dat misschien een oorzaak want ik las ergens dat de TP-Link TL-SG105. geen IPv6 ondersteund. Misschien is dat met de nieuwste hard / software versies er wel, toch iets om naar te kijken.
  4. Kan je om te testen de twee switches rechtsreeks op de modem aansluiten i.p.v. na elkaar,
 
Dat instellen van een vast ip adres was inderdaad een suggestie, ik geef het ook weinig kans maar het is toch wel het proberen waard. Zo ongeveer de laatste optie die ik nog kan bedenken.

Als je 'm vast instelt in de accespoints, gebruik dan als DNS server 1.1.1.1 en 1.0.0.1
Als je dat niet had ingevuld, dat werkt het inderdaad niet.,
DHCP in de router aan laten en DHCP in de accespoints uitzetten.
Dank. Heb dit nu zoals je zegt vast ingesteld en doet het nu idd wel.

Bedoel je dat er een DHCP server in access point 2 zit? Dan zou er ook een WAN poort op moeten zitten en is het eigenlijk een router.

Als je dan de kabel vanuit de router/modem in een LAN poort gestopt hebt (i.p.v. WAN) dan heb je 2 DHCP servers op je netwerk. Daarmee kan ook het een en ander lekker van de flos raken.

Of is DHCP feature iets anders?
Heb die DHCP van die access point nu sowieso uit staan.

Het probleem met Wi-Fi is ontstaan na vervangen van een bestaande switch en plaatsen van een tweede switch.
Probleem word dus veroorzaakt door de switches, wat heel vreemd is want switches zijn passief.

Misschien tijd voor wat onorthox denken en daarom wat vragen:
  1. Gebeurt het al twee de access points, of alleen met die boven?
  2. Staan de accesspoints en switches soms heel dicht bij elkaar zodat het Wi-Fi signaal de electronica van de switch kan storen. Sommige (goedkope) switches hebben een plastic kast met slechte afscherming.
  3. Werkt you modem met dual-stack dus met IPv4 en IPv6? Dan is dat misschien een oorzaak want ik las ergens dat de TP-Link TL-SG105. geen IPv6 ondersteund. Misschien is dat met de nieuwste hard / software versies er wel, toch iets om naar te kijken.
  4. Kan je om te testen de twee switches rechtsreeks op de modem aansluiten i.p.v. na elkaar,
Ja... e.e.a. is idd vreemd. Zou gewoon moeten werken...
1. grootste probleem is eigenlijk dat het slechts 1x per dag of 3 dagen ofzo gebeurt, waardoor het lastig 'debuggen' is plus dat ik natuurlijk ook ondertussen weer wat goochel met instellingen/ aanpassingen maak. Ik weet zeker dat access point 1 eruit klapt. Ik dacht access point 2 ook wel... Zie trouwens ook punt 4.
2. uh ja... best wel... dit kan ik idd wel (met frissen tegenzin, want hangt nu mooi...) onderzoeken....
3. weet ik niet... ik zie in het DHCP overzicht van de router alleen IPv4 adressen (IPv6 adres is aanzienlijk langer toch?!). Lijkt met niet het probleem want de switch die ik eerst had was aanzienlijk ouder en zal ook geen IPv6 ondersteund hebben denk ik.
4. goed punt..., heb net ontdekt dat m'n tekening niet klopt (er zitten nog meer -niet relevante- aansluitingen vandaar de verwarring) de switches zijn allebei rechtstreeks op router aangesloten. Dus dat lijkt me in principe 'nog stabieler'..., interessant is wel of ze er idd wel eens allebei uitklapten... dan kom je namelijk ineens wel weer bij de router uit.

Anyway, ik heb zojuist nieuwe switch (netgear managed) geinstalleerd in plaats van switch 1. Ben benieuwd of dit e.e.a. wellicht verhelpt.
 
Als je op http://192.168.178.1 kunt inloggen dan weet je eigenlijk al dat ie in router mode staat. (en dat is goed)
In bridge mode is het namelijk http://192.168.100.1
Is dit echt zo? Mijn modem staat weten in routermode in combinatie met een switch. En om daar in te komen gebruik ik toch echt het laatste adres. Misschien verschilt het per modem, maar het andere adres met 178 i.p.v. 100 leidt naar een foutmelding.

Stel dat ik tijdelijk b.v. om voor iemand iets uit te proberen er in plaats van die switch een router tussen zet en de modem in bridge-mode verander, dan zou ik voor het weer terugzetten toch gewoon hetzelfde adres kunnen gebruiken? Of is er een verschil in het huidige Ziggo en fUPC?

Maar dat alles even terzijde, is het niet niet verstandiger om als je toch in de modem komt, om zeker te zijn te kijken hoe het echt is ingesteld?
 
Is dit echt zo? Mijn modem staat weten in routermode in combinatie met een switch.
Schijnbaar niet. Browsen naar 192.168.100.1 of 192.168.178.1 is dus geen goede test.
Maar dit was inmiddels al lang uitgesloten, het modem staat in router mode, daar ging het om.
 
Terug
Bovenaan