Ziggo houdt zich niet aan de regels voor telefonische verkoop

Hansvl

Forum Gebruiker
Berichten
1
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Wilde voor mijn nieuwe televisie mijn mediabox inwisselen voor een Ci+kaart. Dat kon, maar mijn oude abonnement zou dan vervallen en nieuwe E 5,- per maand mee. Heb ik geaccepteerd. Wat schetst mijn verbazing. Bij het bestuderen van de ontvangen mail blijkt ook, dat Ziggo safe online voortaan voor meer licenties geld ging kosten: E 3,98 per licentie per maand . Dit is niet door de telefoon gemeld. Ik heb vervolgens de bestelling willen annuleren, maar dat kon niet meer, want mijn oude abonnement was niet meer beschikbaar.
Bij mijn weten is het wettelijk geregeld, dat een telefonische bestelling, wanneer die niet expliciet op de band is vastgelegd geannuleerd kan worden. Ziggo schendt hiermee de regels voor telefonische verkoop.
Conclusie: Wantrouw de afspraken, die je maakt met de klantenservice van Ziggo.
 
Wilde voor mijn nieuwe televisie mijn mediabox inwisselen voor een Ci+kaart. Dat kon, maar mijn oude abonnement zou dan vervallen en nieuwe E 5,- per maand mee. Heb ik geaccepteerd. Wat schetst mijn verbazing. Bij het bestuderen van de ontvangen mail blijkt ook, dat Ziggo safe online voortaan voor meer licenties geld ging kosten: E 3,98 per licentie per maand . Dit is niet door de telefoon gemeld. Ik heb vervolgens de bestelling willen annuleren, maar dat kon niet meer, want mijn oude abonnement was niet meer beschikbaar.
Bij mijn weten is het wettelijk geregeld, dat een telefonische bestelling, wanneer die niet expliciet op de band is vastgelegd geannuleerd kan worden. Ziggo schendt hiermee de regels voor telefonische verkoop.
Conclusie: Wantrouw de afspraken, die je maakt met de klantenservice van Ziggo.

Je, kan annuleren. Niet terug draaien, als Ziggo officieel dat abonnement niet meer aanbied. Dit is ook zo bij andere providers.

Dit is geen telefonische verkoop, dit is op verzoek van de klant(in dit geval jij)

De provider heeft jou niet aktief benaderd voor deze wijziging.

De klantenservice medewerker heeft geen onwaarheid verteld. Deze heeft gedaan wat de klant vroeg. Dus van oplichting is geen sprake.

Indien jij een oud Ziggo abonnement met smartcard had, had je eerst op dit forum advies kunnen vragen. Indien je een MediaboxXL (horizon) had niet.
 
Dat recht op ontbinden van de nieuwe overeenkomst wordt ook niet betwist, als ik het verhaal lees. Dat is geregeld in de "wet verkoop op afstand".
Het probleem is het terug draaien van de opzegging van het oude abonnement.
 
Ik reageerde enkel op de onnozele uitspraak dat dit geen telefonische verkoop was. Het is inderdaad interessant hoe dit nu wettelijk precies in elkaar zit. Ik heb Ziggo dit vaker zien doen, je mag het nieuwe contract annuleren maar je mag niet terug naar het oude contract "omdat ze dit niet meer aanbieden." Als Ziggo letterlijk heeft gezegd dat het helemaal niet geannuleerd kan worden zitten ze er in ieder geval helemaal naast, zeker aangezien ze over de telefoon niet duidelijk zijn geweest over de details van het nieuwe contract. Een beetje klantvriendelijk bedrijf zou gewoon alles terugzetten maar Ziggo heeft een extreme allergie tegen oude abonnementsvormen en probeert die via allerlei omwegen om te zetten.
 
Ik reageerde enkel op de onnozele uitspraak dat dit geen telefonische verkoop was.

Tot medio 2014 had je de colportatiewet. Daar stond uitdrukkelijk in dat het alleen verkoop betrof waarbij de de klant door de verkopende partij benaderd werd. (aan de deur of telefonisch) Sinds die datum is de wet vervallen en dit soort verkoop wordt nu geregeld in de "wet verkoop op afstand". En daar gelden de voorwaarden ook als de klant zelf het initiatief tot de aankoop neemt.

Die "onnozele uitspraak" bedoelde misschien dat dit geen colportage was. Maar dat onderscheid is al ruim 5 jaar niet meer relevant.
 
Terug
Bovenaan