Spam verstuurd

Ik gebruik helemaal geen Hotmail adressen. In ieder geval bedankt voor de tips en ik ga de komende dagen alles nog een keer nalopen om te kijken waar het eventueel fout heeft kunnen gaan.
 
Je kunt ook poort 25 dicht zetten in de router. Poort 25 is nodig om mail zonder account naar buiten te kunnen sturen. (handig voor mallware) Poort 587 en 467 worden gebruikt om mail via een eigen account/wachtwoord te versturen.

Zolang je geen eigen mailserver gebruikt, heb je poort 25 niet perse nodig als je zelf poort 587 of 467 gebruikt bij smtp toegang. (De adviesinstellingen van Ziggo)
 
Ik zie hier een taak voor Ziggo om dit soort dingen te verbeteren.

Dat ze je afsluiten als je rotzooi verspreid is prima, voor de duidelijkheid dan moet je ook ECHT spam of malware verspreiden en niet alleen een paar waarschuwingsmails van je NAS die niet goed geconfigureerd is gericht aan 1 mail adres want dat is geen spam.

Verder moet Ziggo logs laten zien waaruit blijkt dat je iets verkeerd doet, anders kunnen ze alles roepen en straks blijkt dat het er fout is gemaakt en het IP van een buurman was.. Ik snap dat je als leek weinig aan logs hebt maar als er iemand bij haalt met verstand van zaken, heb je graag logs om de oorzaak te achterhalen. In de IT geldt geen log = het is niet gebeurd, er is geen bewijs!

Verder zou het Ziggo sieren als ze verdachte aansluitingen automatisch in een apart netwerk plaatsen zodat je meteen middels een captive portal een informatie pagina krijgt te zien met wat er aan de hand is en wat je moet doen. XS4ALL had dit 17 jaar terug al voor mekaar dus dat moet Ziggo dan toch ook lukken.

Daarnaast een kundige 2e of 3e lijns helpdesk die bereid is om de klant daadwerkelijk te helpen, en mee kijkt als een klant apparatuur 1 voor 1 uitschakelt. (simpelste manier om te achterhalen wat het veroorzaakt) Een monteur langs sturen kan ook maar dan moet het niet zo'n via derden ingehuurd figuur zijn met nauwelijks verstand van IT. Dat schiet natuurlijk niet op. Er moet tevens directe contact/feedback komen tussen zo'n monteur en de afdeling abuse/monitoring. Anders is het voor hun ook gokken en krijg je situaties zoals hier boven beschreven.
 
Mij hebben ze een keer afgesloten om omdat er binnen een bepaalde tijd veel e-mails waren verstuurd vanuit mijn e-mailadres, vanuit verschillende IP-adressen? Dus niet eens vanuit mijn eigen IP-adres. En dan word je toch afgesloten. (schijnbaar)
 
Je kunt ook poort 25 dicht zetten in de router. Poort 25 is nodig om mail zonder account naar buiten te kunnen sturen. (handig voor mallware) Poort 587 en 467 worden gebruikt om mail via een eigen account/wachtwoord te versturen.

Zolang je geen eigen mailserver gebruikt, heb je poort 25 niet perse nodig als je zelf poort 587 of 467 gebruikt bij smtp toegang. (De adviesinstellingen van Ziggo)

Wat ik heb begrepen is dat poort 25 al standaard dicht staat.
 
Poort 25 staat inderdaad standaard dicht voor alle IP adressen behalve de ziggo smtp servers. Spam blijft een probleem. Als ziggo niet snel reageert op spam, dan komen ze zelf op een blacklist te staan en krijgen ook andere mensen problemen met het versturen van mail.

Maandag heeft iemand (geen ziggo) mij twee mailtjes gestuurd, maar alleen de tweede kwam aan. Gisteren heb ik in het mailserver log gekeken en zag dat het eerste mailtje geblokkeerd was omdat het IP van die provider op de spamlist van uceprotect stond. (dus niet het IP van de verzender, maar het IP van de smtp server van zijn provider) Beide mailtjes kwamen van verschillende IP adressen, waarvan er één blijkbaar veel spam verstuurd had.

Andersom is het mij ook al eens gebeurd dat de smpt server van ziggo op die blacklist stond en de ontvanger gebruikte ook die uceprotect spam-lijst. Je krijgt dan wel een melding en ik kan de mail opnieuw verzenden via een andere provider. Veel van dat soort spamlijsten hallen IP adressen weer automatisch van de lijst als er een paar dagen geen spam verstuurd is.

In elk geval moet Ziggo ook andere gebruikers beschermen en wel optreden tegen IP adressen die spam versturen. Maar het kan inderdaad netter qua terugkoppeling. Als je door misconfiguratie heel veel mailtjes naar steeds hetzelfde adres stuurt, is het duidelijk dat dit geen spam zal zijn.
 
Andersom is het mij ook al eens gebeurd dat de smpt server van ziggo op die blacklist stond en de ontvanger gebruikte ook die uceprotect spam-lijst. Je krijgt dan wel een melding en ik kan de mail opnieuw verzenden via een andere provider. Veel van dat soort spamlijsten hallen IP adressen weer automatisch van de lijst als er een paar dagen geen spam verstuurd is.

Beste Briolet, helaas is dit weer het geval bij Spamcop.com, daar staat de ziggo.nl ook (weer) in de blacklist.
 
Terug
Bovenaan